Fulltime kolvende mama: productie gestopt?!?!

Discussion in 'Borstvoeding' started by Chai, Jan 24, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chai

Chai Actief lid

Oct 16, 2017
    395
    140
    43
    Female
    Hallo dames,

Ik ben licht in paniek.

Dochterlief is 3 weken oud. De afgelopen paar dagen heb ik een hell gehad in huis: tepelkloven van hier tot timboektoe, zelfs bloeduitstortingen op mijn tepels en een baby die alleen maar honger heeft... kortom, heel erg veel pijn en stress.

Dochter drinkt uiteraard dus niet goed en we wachtten op het consult met de lactatie deskundige om er iets aan te doen. Maar uit eindelijk toch even gebeld omdat het niet langer ging en ik over was gegaan op alleen kolven en de fles geven met melk. Nou, we zijn er toen ineens achter gekomen dat ik een minimale productie heb. Ik kolf steeds maar max 10-20cc per borst! Terwijl ik een week ofzo geleden 100-150cc kon kolven per borst (geen stuwing toen oid).

Aangezien mijn borsten er enorm slecht aan toe zijn was het plan om de afspraak te verzetten (ik zou aan de aanleg techniek gaan werken maar aanleggen zit er even niet in), en een weekje af te kolven en dochtertje de afgekolfde melk te geven uit een fles. Maar ik geef nu flesvoeding omdat ik bij lange na niet genoeg kolf.

Ondertussen om de 3 uur netjes kolven, maar er komt vrijwel niks uit!! Na twintig minuten één borst, niet eens 10cc. Vaak pas na twee of drie kolfbeurten kan ik er echt iets uit krijgen. Of vanmiddag had ik door drukte geen tijd en heb ik na 4,5 uur gekolft ipv 3 uur, en toen kolfde ik wel 50cc per borst.

Ik ben bang dat mijn productie verdwijnt! Ik drink veel water, kokoswater en eet havermoutpap.. heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen en hoe ik mijn productie weer terug krijg? Anders kan ik zodra mijn tepels zijn geheeld alsnog geen borstvoeding geven...

Paniek!!

2. manaolana

manaolana Niet meer actief

Ik denk vaker kolven... minimaal iedere 2 uur. Voor een baby’tje van die leeftijd is het normaal om iedere 2 max 3 u te willen drinken en een baby krijgt meer uit je borst dan de kolf.

@Shakes heeft vast goed advies. Die weet er veel meer van ;).

Chai and Shakes like this.
  3. Roty

Roty Actief lid

Apr 22, 2015
    449
    74
    28
    Heb je wel een goede toeschietreflex, oxytocine neusspray helpt hiervoor.
    Evt domperidon gebruiken om productie op te krikken.
    Stress doet ook niet veel goeds voor je productie en voor nu inderdaad wat vaker proberen te kolven.
    Het kruid fenegriek kan ook helpen voor je productie.

Vraag anders even advies aan lactatiekundige.

Chai likes this.
  4. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Oh wat jammer dat je zo'n slechte start hebt. Die stress helpt sowieso niet voor je productie...

Eerste vraag: waarom kolfde je een week geleden al?

Verder: wat je kolft zegt niets over je productie. Ook als je eerder meer kolfde.

Derde: krijg je wel een toeschietreflex? Misschien hapert die, en dan kan je kolven wat je wil maar komt er geen melk. De toeschietreflex opwekken komt vaak makkelijker als je je ogen sluit, rustig uitademt, naar je kindje kijkt, als je baby aan het huilen is...

Vierde: om de drie uur kolven is te weinig op deze leeftijd. Kolven stimuleert sowieso minder dan live drinken, dus als je dat fulltime doet, moet het echt vaker.

Wat nog? Even denken... Met wat voor toestel kolf je? Dat kan veel verschil maken.

En tot slot: domperidom helpt de productie. Fenegriek ook. Bv thee kán helpen. Als je geen toeschietreflex krijgt, bestaat er een speciale neusspray die kan helpen. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik hoop dat het snel weer beter gaat!

5. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Tsja ik zou zeggen, aanleggen en goed je tepels in blijven smeren.

Als je goed aanlegt, insmeert dan kan je gewoon live blijven geven, want dan helen je tepels wel gewoon

Chai likes this.
  6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,946
    113
    Female
    #6 Zoe123, Jan 24, 2018
    Last edited: Jan 24, 2018
    Een paar vragen.
    Je kolft om de 3 uur, maar ook in de nacht? Het is wel wat weinig..
    Welke kolf gebruik je?
    Welke flessen gebruik je nu, en hoeveel voeding geef je?

100-150 cc kolven, zo kort na de geboorte, dat is echt heel veel, en kan dus duiden op overproductie.
    Wat je soms ziet, is dat borsten die heel veel produceren, ook heel snel droog kunnen komen staan.
    Dab lees je wel eens dat moeders denken dat ze wel een voeding over kunnen slaan omdat ze zoveel melk hebben, maar dat werkt dus vaak niet op die manier.

Verder, nog deze week de lactatieKundige laten komen. De problemen die je hebt, daar heb je echt professionele hulp bij nodig. Die ontstaan namelijk niet zomaar. Ergens gaat er iets mis, en jij hoeft dat niet alleen op te lossen.
    Er moet gekeken worden naar de mondmotoriek van je kindje, hoe ze aanhapt.
    Wellicht is er een kort lip en/of tongbandje. Ook hoe jij de kolf gebruikt, de maat van het borstschild, prettig als de LK meekijkt.
    Verder is lang kolven niet zozeer nodig (tenzij het zo lang duurt voordat de borst leeg is), het gaat om de stimulans, en het opwekken van de toeschietreflex. Lang doorkolven terwijl er niets meer komt, kan uiteindelijk just voor irritatie en pijn zorgen. Je kan met de LK bespreken of de neusspray die @Shakes al noemde een idee is, die krijg je via de HA op recept.

Chai likes this.
  7. Chai

Chai Actief lid

Oct 16, 2017
    395
    140
    43
    Female
    Even het lijstje af!

Ik had na een week ook al serieuze tepelkloven dus ik had even een paar dagen gekolft zodat die genazen en ben daarna weer gaan aanleggen.

Ik krijg wel perfecte tsr! Ik heb alleen echt ook niet het gevoel dat mijn borsten vullen... ik voel wel dat wat erin zit eruit gaat maar goed dat is dus niet veel...

Mijn dochter dronk om de drie uur, soms om de vier dus vandaar dat ik dat aanhield! Ik ga nu dan sowieso meer kolven na dit allemaal gelezen te hebben maar ik dacht dat als je borsten zo leeg waren het geen zin had om te kolven! Wel dus?

Ik heb een medela freestyle maar ik gebruik hem nu op de laagste stand omdat het kolven nog zoveel pijn doet. Als het lukt steeds wat hoger maar anders zo dat het geen pijn doet. En ik kolf nu ook wat langer dan normaal, 20m ipv 15.

Ja, ook ‘s nachts kolf ik! Zeker weten.

Lees even hierboven over de kolf. Ik gebruik Avent Natural met een 0 speen, en mijn dochter drinkt best wel veel (waarschijnlijk door overproductie in het begin). Ik weet zeker dat het geen zuigbehoefte is omdat ze nergens anders van stopt met huilen, geen pink, speen, wat dan ook. Pas als ik haar meer geef wordt ze rustig. En als het kramp zou zijn geweest ging ze na extra melk ook wel weer huilen. Bovendien huilt ze dan anders en schopt ze met haar benen. Ze drinkt nu (ik meng nu nog mijn voorraad die ik had opgebouwd tijdens overproductie een week of twee geleden met flesvoeding) rond de 120cc en word echt niet rustig met minder. De lactatiekundige keurde dit ook goed ivm overproductie waardoor ze waarschijnlijk gewend is geraakt aan die hoeveelheden, en omdat elk kindje anders is en ze geen klachten heeft na zulke hoeveelheden.

Ik heb telefonisch consult gehad met de lactatiekundige, en we hebben een afspraak voor volgende week staan omdat ik nu toch weinig kan nu mijn tepels zoveel pijn doen. Ik mag alleen maar kolven...

Ik ga denk ik dan om de 2 uur kolven steeds en 15m. Of mag dat minder zijn als ik zo vaak kolf?

8. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Om je productie op te krikken is vooral het aantal keer dat je een tsr krijgt belangrijk, niet de duur van het kolven. Dus beter vaker minder lang kolven. Je kan ook gaan powerkolven. Google maar eens.

Als kolven ook zo'n pijn doet, moet je even nakijken of je borstschilden niet te groot of net te klein zijn. Ook daar: Google eens op plaatjes van hoe het precies moet zitten.

9. Chai

Chai Actief lid

Oct 16, 2017
    395
    140
    43
    Female
    Ik had ook al gekeken hiernaar maar die hebben de goede maat. Ze zijn door slechte aanleg zo verslechterd in conditie... maar ik merk nu al na 48 uur kolven dat het een stuk beter gaat en ik de kolf wat harder kan zetten.

Ik ga powerkolven googelen! Bedankt voor de tips!

Shakes likes this.
  10. Chai

Chai Actief lid

Oct 16, 2017
    395
    140
    43
    Female
    @Shakes ik zag dat er verschillende manieren waren. Ik denk dat de beste voor mij is normaal kolven gedurende de dag (dus om de 2 uur, 15 minuten lang) en dan 1x per dag een soort clusterkolf sessie van 4x 10 minuten kolven met 10 minuten pauzes ertussen. Zou dit zo werken? Zo niet wat raad je dan specefiek aan?

11. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik heb zelf geen ervaring met powerkolven. Maar jouw methode lijkt me niet slecht. Ik denk zelfs dat je geen tien minuten kolven moet doen, minder kan ook. Het gaat er vooral om dat je keer op keer probeert een tsr op te wekken. Succes!

Chai likes this.
  12. Margha

Margha Fanatiek lid

Nov 19, 2008
    1,950
    25
    48
    Goede tepelzalf is ook belangrijk. Medela purelan is de enige die bij mij werkt. Ook goede ervaring met de borstvoedingsthee van weleda.

Share This Page