Vragen over buisjes...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaMarije, 27 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoi mama's,

Onze oudste heeft eigenlijk altijd vieze oren gehad (de binnenkant dan). Dikke oorsmeer enzo (sorry :)). Ik maak ze regelmatig schoon voor zover ik er van de buitenkant bij kan (ik ga niet in het oor). Hij loopt heel vaak aan zijn oren te peuteren, te trekken, te krabbelen.

Hij heeft de afgelopen weken 2x een oorontsteking gehad, eerst rechts dan links. De huisarts kon het slecht beoordelen ivm het vele oorsmeer, maar volgens hem was het aan het over gaan.
    Ik heb nog steeds wel het idee dat hij ergens last van heeft. Wordt nog vaak huilend wakker (zoals nu ;)), zijn oren ruiken ook raar.

Moet ik hier nou iets mee? Is het een idee om het bij de HA eens te hebben over buisjes? Ik weet daar verder niks van, wanneer kiest de HA daarvoor?
    Hoe zijn jullie ervaringen met buisjes?

Of kan ik zijn oren op een andere manier schoonmaken? Ik weet dat het oor in principe een zelfreinigend orgaan is, maar op de een of andere manier werkt dat bij hem niet goed.

Alvast bedankt!!

2. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    he mamamarije

ja das erg vervelend onze jongste heeft ook altijd vieze oortje en maak net zoals jouw schoon hier is er voor gekozen om buisjes en neusamndel te verwijderen
    A hij vanaf de geboorte verkouden was
    b hij vanaf aug 2010 tot januari oorontstekingen had en vele kuren heeft gehad
    hij is januari geopereerd!!!!!!!!!!!!!

ook hier konden ze vaak niet goed zien omdat er veel oorsmeer zat

3. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    de huisarts kan niet beslissen of hij buisjes nodig heeft maar kan je wel verwijzen naar een KNO arts, eerlijk gezegd is alleen oorsmeer niet echt een reden om buisjes te krijgen.

Je hebt verschillende manieren om vieze oren schoon te krijgen maar in elk geval (zoals je al gelukkig niet doet) met wattenstokjes erin gaan zitten, soms kan olie druppelen helpen en zo verdwijnen ook de ontstekingen vaak.

Onze kinderen hebben buisjes vanwege vocht erachter, meer dan 5 ontstekingen (en dus kuren) per jaar en gehoorverlies, onze oudste is nu aan zijn 3e setje bezig en hij is net 4 jaar.

Ook kan je vragen zijn oren te testen in een audiologisch centrum als je slecht gehoor vermoed (onduidelijk praten e.d.)

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

De huisarts beslist daar idd niet over, maar je zou wel kunnen vragen om een doorverwijzing naar de KNO.

Hier was Thirza altijd verkouden en erg vaak oorontsteking en haar neusamandel bleek chronisch ontstoken te zijn, waardoor snot niet wegkon en zich achter haar oren ophoopte en daar een ontsteking veroorzaakte. Dat is over sinds haar neusamandel verwijderd is en ze buisjes heeft gekregen. Zelf heb ik het idee dat dat eerste belangrijker is geweest in dit hele verhaal...

Ik heb zelf veel last van oorsmeer, maar nooit oorontsteking, (ja, ooit wel eens een keer gehad, maar ooit eens een keer telt niet mee wat mij betreft). Zou dus denken dat voor buisjes vooral belangrijk is dat troep die zich achter het trommelvlies ophoopt, belangrijker is dan troep die zich in de gehoorbuis ophoopt.
    Soms hoor je alleen wel van kids die last hebben van jeuk en uitslag in de gehoorbuis en daar zijn dan weer andere middeltjes voor.
    Moet je wederom voor bij de KNO zijn.... :)

5. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Onze zoon heeft nooit last van oorsmeer en ook nooit gehad. Wel had hij oorontstekingen/vocht die met kuurtjes niet over wilde gaan, daarom heeft hij buisjes gekregen.
    We zijn doorverwezen door de ha, de kno arts wilde het in eerste instantie nog een keer aankijken en druppeltjes proberen. Maar gelukkig vond een andere arts het niet overbodig om buisjes te plaatsen.
    Na de operatie zeiden ze dat het idd echt nodig was geweest, z'n oren zaten zo vol vocht dat met het plaatsen van de buisjes het er bijna uitspoot. Ieuww.
    Overtollig oorsmeer hoeft dus niet een reden te zijn voor buisjes. Maar ik zou het zeker in de gaten houden en wanneer dit aanhoud toch even aan de ha laten zien.

6. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    ach sorry niet goed omschreven maar de huisarts vond het oplaatst wel tijd om ons door te verwijzen naar de kno en deze heeft dit toen gezegd
    h had veel vocht achter het vlies heeft nu nog redelijk vaak last van een loopoor (maar geen pijn gelukkig)
    ik was in oktober wel klaar om naar de kno maar ha vond dit niet nodig en moest eerst zoveel keer komen om een kuur voor oorontsteking voordat er actie werd ondernomen
    3 weken voor de operatie ging het erg slecht met h en had alleen maar ontstekinegen toen samen met ha en overleg kno om tot aan de operatie kuren te houden (want tja ontsteking en operatie gaat niet samen)

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.378
    36.246
    113
    Mijn zoontje heeft altijd vieze oortjes, maar tot nu toe gelukkig maar 1 keer een ooronsteking gehad (afkloppen).

Ik maak zijn oortjes altijd schoon als hij onder de douche staat met een beetje water en soms een beetje shampoo voor de buitenkant. Erin schoonmaken met een wattenstaafje doe in in elk geval niet.

8. Angel78

Angel78 VIP lid

18 jul 2011
    5.883
    1
    0
    administratief medewerkster
    Overijssel
    Hier buisjes en wat een verademing! Hij slaapt weer normaal en zegt geen au au meer terwijl hij aan zijn oortjes zit! Kan het aanraden!

9. MamaMarije

Dank voor jullie reacties!

Goed om te weten dat ik iig hiervoor naar de KNO-arts zou moeten als het nodig zou zijn. Ja, ik twijfel enorm. Het is inderdaad niet zo dat hij constant alleen maar klachten heeft en ziek is. Maar ik heb het idee dat het wel heel regelmatig sluimert op de achtergrond.

Onze huisartsen zijn helaas wel een beetje van het soort: "ach... we kijken het aan..." Wat ik op zich geen verkeerde instelling vind, want je moet kinderen ook niet 'over-dokteren' wat mij betreft, maar zo kom je er eigenlijk nooit achter of er echt iets gedaan zou kunnen worden wat het oplost.

Wat betreft slecht horen, ik vind dat zo lastig om te bepalen. Onze zoon praat erg goed voor zijn leeftijd (volzinnen), maar luistert erg slecht ;) Kan ook gewoon peutergedrag zijn, kom er maar eens achter of die oren echt niet werken...

10. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Bij Aaron merkten we erg weinig van de last aan zijn oren (op de 2 ontstekingen na). Wel werd hij 's nachts soms 5/6 keer wakker. Zat inderdaad veel aan zijn oren.
    Wij vertrouwden het niet meer (ook door de zoveelste verkoudheid) en hebben een verwijzing naar de KNO arts gevraagd.
    Die keek en zag gelijk enorm veel vocht in zijn oren en trommelvliezen die vrijwel helemaal strak stonden.
    22 augustus is hij geopereerd en wat hebben wij heerlijke nachten nu na maanden (!) niet door te hebben geslapen. Wij hadden dus ook een HA die zei: we kijken het wel even aan.
    Wil je het zeker weten, zou ik gewoon even voor een controle naar een KNO arts gaan. HA wachten soms echt te lang met dit soort dingen.

11. MamaMarije

De afspraak met de huisarts staat! Morgenmiddag, ben benieuwd. Zijn oren stinken nu op dit moment ook heel erg... Hoop dat we morgenmiddag wat verder zijn!

12. MamaMarije

Nou we hebben een verwijzing voor de KNO-arts binnen! Heb moeten praten als Brugman, eigenlijk vonden ze het niet nodig. Maar goed, omdat ik bleef aandringen, heb ik m dan toch gekregen.

Zo fijn, als de huisarts lekker met je meedenkt en niet telkens de hakken in het zand zet ;)

13. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    hier 2 kids met oorproblemen... beiden buisjes gehad en amandel verwijderd. bij allebei zijn ze er inmiddels uit.

Hier hadden ze wel 10x per jaar oorontsteking, van de ene naar de andere kuur.. Was ook echt nodig volgens de KNo ze hadden zgn lijmoortjes ( vocht achter t trommelvlies)

Dat vocht kan zorgen voor een kriebelgevoel en pijn gevoel bij de kids. Ook na een oorontsteking kunnen ze nog een tijd last hebben van het oortje

En ik maak de oortjes wel schoon met wattenstokjes, de KNo vond dat prima !

14. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Hoe gaat het inmiddels?

15. MamaMarije

Leuk dat je dat nog even vraagt!

We zijn inmiddels bij de KNO-arts geweest. Die zag wel wat vocht achter zijn rechteroor, links zag er goed uit. Het was volgens hem nog wel iets te weinig om meteen op buisjes over te gaan. We hebben nu een controle-afspraak staan over een paar weken en dan kijkt hij nog een keer.
    Momenteel lijkt het met Lucas' oren rustig te zijn, hij trekt en friemelt er nog wel vaak aan. Ik kan moeilijk achterhalen of hij dan pijn heeft, maar aan zijn gedrag te zien lijkt het van niet. Hij slaapt wel slecht...

Blijft lastig, zeker omdat hij zo'n grensgevalletje is ;)

16. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Sam krijgt volgende week maandag voor de 2e keer buisjes. Na weer vele ontstekingen. De laatste keer was zelfs een gesprongen ontsteking met veel bloed uit het oor. De kno vond het ook echt weer nodig. Bij het vorige setje vond de kno het ook een grensgevalletje, en toen zei ik dan doe het maar.
    Succes

Deel Deze Pagina