Drinken tijdens/na ziekte

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Mykelti, Dec 7, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Ons knulletje is goed in de lappenmand...al weken af en aan beetje verkouden en hoesten. Al een paar keer laten luisteren en zijn longetjes waren schoon. Nu werd hij zondag een beetje hangerig en maandag was hij ziek. Zeurderig, lichte koorts en wat hoesten. Dinsdagmiddag kreeg hij het benauwd. Conclusie was astmatische bronchitis. Gelijk een heel arsenaal aan medicatie. Nu ben ikzelf verkouden geworden en hij nu ook. Denk dat hij ook last van zijn oortjes/keeltje heeft. Ook logisch. Wacht op een telefoontje van de huisarts of ik hiervoor ook langs moet komen, aangezien hij al een penicillinekuur heeft nu. Gelukkig gaat het met de benauwdheid beter en krijgt hij alweer wat meer praatjes.

Nu mijn eigenlijke vraag. Hij drinkt al dagenlang slecht uit de borst en logisch want hij heeft het benauwd, oorpijn en wat dan nog meer. Nu bied ik hem eerst de borst aan en wat vaker dan normaal. Hij drinkt dan een paar slokjes en draait zijn hoofd af, begint te huilen of bijt in mijn tepel. Ik val hem dan niet verder lastig en kolf af en bied het aan in de fles. Dat is geen eerste keuze, maar omdat hij ook diarree had en koorts, wilde ik hem zoveel mogelijk laten drinken.
    Gisteren dronk hij redelijk aan de borst, maar vandaag weer drama (van de medicijnen kan hij ook hoofdpijn krijgen o.a.). 's Nachts gaat het overigens beter, maar dan drinkt hij ook maar 1 borst. Heb overigens al allerlei posities geprobeerd, zonder resultaat.

Gaat hij straks wel weer helemaal aan de borst drinken?

En blijft mijn productie ok zo? Kan natuurlijk nooit zoveel kolven als hij drinkt. Overigens wissel ik heel vaak van kant als hij drinkt. Zo stimuleer ik toch ook weer de productie?

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Jeetje, het zit je kleintje (en jou) niet mee!

Hij zal inderdaad vaker willen drinken nu hij ziek is. Het drinken kan ook pijnlijk zijn ivm zijn oortje.
    Ook gaat het niet makkelijk omdat hij benauwd is en mogelijk hoofdpijn heeft van de medicijnen.

Blijf volhouden met de borstvoeding. Jij geeft hiermee zoveel anti-stoffen mee die hij juist nu goed kan gebruiken.
    Het is nu eigenlijk eventjes om het even hoe hij drinkt, borst of fles. Accepteer dat voor nu.
    Blijf wel eerst de borst aanbieden en vervolgens pas de fles.
    Welke fles gebruik je? (Medela Calma of Breastflow is een borsyvoedingsvriendelijke fles)

Blijf de borst per voeding afwisselen. Dus bied 1 borst aan per voeding en kolf de andere (evt.) af voor je productie.
    Geef toe aan het vaak willen drinken.

Beterschap voor jullie allebei.

Groetjes Saskia

3. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Oh ik ga zeker niet stoppen met de BV hoor, sorry als ik die indruk heb gewekt. Zou het heel jammer vinden als hij nu niet meer zou willen, maar daar lijkt het gelukkig ook niet op.

Hij drinkt uit een Avent fles met speentje 1. Calma zijn we ooit mee begonnen, maar dat snapte hij niet. Avent was gelijk goed.

Heb nu inmiddels 2x gevoed terwijl hij op het verschoningskussen rechtop zat. Borst omhoog gehouden en zo heeft hij dus 2x wel goed gedronken. Hij is vanavond zelfs zo in slaap gevallen. Rare gewaarwording. Nu dronk hij beide keren wel 2 borsten. Denk dus toch erg last van zijn oortjes of hoofd.

Ben helemaal vergeten aan te geven dat hij de laatste tijd wel vaker één borst drinkt. Ook geeft hij slecht aan wanneer hij wil drinken (doet hij vanaf geboorte al), maar meestal dronk hij dan wel flink als ik hem aanlegde. Het lijkt wel of hij teruggaat in het aantal voedingen dwz een paar grote voedingen en voor de rest af en toe een slokje. Ben benieuwd hoe zich dat ontwikkelt. Ga lekker met zijn vraag mee. :)

Bedankt!

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Ik dacht ook niet dat je wilde stoopen :) Mijn excuus als het zo over kwam.

Rechtop voeden zal wel even gek zijn geweest, maar voor zijn oortjes een prima oplossing. Goed gevonden!

Je kindje wordt ouder (en beter) dus minder voedingen is niet gek. Zo af en toe een extra slokje is ook niet gek.
    laat je mannetje zijn eigen ritme maar aangeven, dat is wat op dat moment goed voor hem is.

Blijf zo door gaan, je doet het hartstikke goed.

Groetjes Saskia

5. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Dank je wel. :)

Inmiddels drinkt hij alweer een paar voedingen per dag, dus ben alweer blij.

Share This Page