Alerte baby, slecht slapen, een maand oud

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Rabi, 19 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Hoi,

    Sinds een kleine maand zijn wij de gelukkige ouders van baby E. 5 dagen na de uitgerekende datum geboren, direct een flinkerd (4440 gram en 57 cm). Hij oogt flink, maar doet ook flink. Vanaf dag 1 is hij heel alert, kijkt veel om zich heen, en slaapt betrekkelijk weinig. Hij huilt niet, behalve als hij erg moe is en niet in slaap komt. Of flinke honger heeft.

    Het slapen is vanaf het begin een ding. Hij houdt zichzelf echt wakker met rondkijken. In het begin viel hij nog wel aan de borst in slaap of sliep hij in de draagdoek, maar beide doet hij ook steeds moeizamer... Sinds een week of 2 zijn we bewust met zijn slapen bezig. Zoveel mogelijk laten slapen, zodat hij in ieder geval niet oververmoeid raakt. En oefenen met in bedje (co-sleeper op onze slaapkamer) slapen met een vast ritueel. We bakeren hem ook in, dat lijkt vooral in de nachten wel wat te helpen. De nachten gaan overigens redelijk oke, het is vooral overdags lastig en soms ook 's ochtends vroeg in de ochtend. Ik probeer zoveel mogelijk hem naar bed te doen bij de eerste signalen, na circa 45 a 60 minuten. In de wandelwagen buiten gaat het vaak ook matig overigens.

    Ik vind het wel lastig, het domineert echt onze dagen. En de combinatie met de zorg voor de andere kinderen (we hebben er samen 4 in totaal) is soms ook wel uitdagend. Visite ontvangen trouwens ook. ;) Ik vind hem nog klein, en zou het liefst hem gewoon zoveel mogelijk bij me houden en het hem comfortabel maken. Maar omdat hij zichzelf in de draagdoek momenteel ook wakker houdt, wordt ook dat lastig... Nu leg ik hem dus toch maar steeds vaker in bed, in de hoop dat hij het toch op een gegeven moment door gaat krijgen, maar het is echt heel lastig om hem daar in slaap te krijgen. Soms hebben we even succes, en slaapt hij er een uur. Maar meestal is het weinig vruchtbaar, en voed ik hem na 2,5 uur maar weer (de frequentie waarop hij voor voedingen komt gemiddeld).

    Het lijkt er op dat hij sowieso zonder jammeren niet in slaap komt, wat ik wel lastig vind maar wat onoverkoombaar lijkt. Inmiddels zijn we toch een soort van aan het slaaptrainen, terwijl ik niet had verwacht dat al met zo'n jonge leeftijd te doen. Alleen hij is er ook niet bij gebaat om totaal oververmoeid te raken, want dan lijk het echt in een neerwaartse spiraal te gaan.

    Anyway, wie herkent dit van zijn of haar baby? Ik ben benieuwd hoe dat met de weken/maanden is verlopen. Ik ga er vanuit dat het met de tijd wel beter zal gaan, en tot die tijd help ik hem met liefde zoveel mogelijk. Maar ik gun hem ook overdags zijn rust, het is nu zo sneu dat hij de hele dag tegen die slaap aan het vechten is.

    Overigens heeft hij denk ik soms wel wat last van krampjes of melk wat omhoog komt, maar ik heb niet de indruk dat het problematisch is. Hij huilt er ook zelden bij. Het is meer dat het hem wel onrustig maakt, daarom bakeren we hem ook in. Ik hou hem ook een tijdje omhoog tegen me aan na een voeding, zodat de melk goed kan zakken.
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    O een wakkere baby.... daar hadden wij er ook een van. Maar dan een type dat brulde. Hier was het slapen in de doek (ik moet dan wel blijven lopen) of in de kinderwagen buiten. Onder een boom met blaadjes. Haha die vind je nu niet in de winter. Maar wie weet helpt buiten slapen. Gewoon warm inpakken en op een beschut plekje met zicht er op. Met slecht weer word dat lastig. Stukje wandelen met de kids op zijn slaaptijd?
     
  3. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier ook een slechte slaper overdag. Max een half uur met een uitschieter naar een uur. Hij huilt ook veel door z’n reflux. Ik kan overdag dus bijna niks.
    Maar snachts slaapt hij als een tierelier. 12 uur met 2 voedingen, zonder een kik te geven.
     
  4. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Wat hier bij mijn derde een beetje hielp is hem op tijd in bed leggen. Als hij signalen van moeheid liet zien was het al te laat. Hij heeft tot 8 maanden ontzettend veel gehuild maar vanaf toen heel strak in een ritme en dat werkte best goed. Maargoed, toen was hij dus al een stuk ouder.
    Maar bij de vierde heb ik ook mminder gelet op signalen van moeheid maar op de klok letten. Ik weet niet eens meer hoe snel ze al weer naar bed ging maar dat was echt na 3 kwartier of een uur max ofzo weer. Toen was ze al wel 2 maanden, daarvoor sliep ze overdag alleen in de draagzak.

    Maar toch eens proberen om hem eerder op bed te leggen? Dus de vermoeidheidssignalen voor zijn?
     
  5. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    En dit is alleen overdag? S nachts slaapt hij wel goed door? Hoe slapen jullie dan? Hoe is je bevalling verlopen? Is er iets in huis wat hem alert houdt? Onveilig gevoel geeft?

    Noem maar wat hoor maar om even de situatie te schetsen.
     
  6. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Kan je het kamertje goed donker maken? Misschien ziet hij nog te veel waardoor hij afgeleid word en niet kan slapen.
     
  7. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    ‘s Nachts is hij ook wel onrustig, maar hij lijkt dan moe genoeg om daar doorheen te slapen. Hij valt dan tijdens het voeden in slaap en dan kan ik hem meestal wel slapend wegleggen. Overdags lukt dat niet. Ik voed hem ‘s nachts wel 3 keer, dus best veel nog.

    Bevalling bleef lang hangen op 8cm en hij bleek een sterrenkijker en er was sprake van schouderdysplasie. Maar hij gaf na de bevalling nauwelijks een kick en keek toen al heel wakker en alert om zich heen. Dat is ie blijven doen dus. ;)

    We zijn van onszelf best rustige mensen, dus weinig onrust in huis denk ik. Ik leg ook echt prioriteit bij zijn rust vanwege dit, ook als er kraamvisite is. Hooguit dat als alle kinderen er zijn het iets drukker is, maar ook dan zorg ik zoveel mogelijk voor rust voor hem.
     
  8. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ja wel een goede. Het lukt niet de kamer echt helemaal donker te krijgen. Wel verduisterende gordijnen maar er blijft een kiertje licht langskomen. Ik denk wel dat het hem zou helpen als hij echt niets kan zien. Want hij blijft inderdaad kijken naar contrast enz, alles is interessant voor hem.
     
  9. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ja zal ik ook eens proberen! Het is ook wel verraderlijk dat actieve kijken van hem. Bij de eerste gaap en gemopper ga ik direct met hem naar bed, maar zal eens proberen dat voor te zijn.
     
  10. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ja tijdens het wandelen gaat het meestal ook matig. Dan blijft ie soms ook lang wakker en gaat dan na een tijd mopperen of huilen. En doet hazenslaapjes. Niet heel ontspannen wandelen. Buiten slapen nog niet geprobeerd!
     
  11. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Hier ook, buiten hielp ook niet.
    Alleen bij mij, in mijn armen wiegend of lopend in de draagzak. DRAMA!!!
    En mijn zoontje huilde echt belachelijk veel... Tilde vanaf de geboorte zelf al zijn hoofdje omhoog, en kraamzorg had nog nooit z'n sterke, alerte baby gezien (leuk hoor, maar niet heus haha)
     
  12. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Ja, ik werk als kindercoach waarbij ik een deel energetisch behandel, dus geen idee of het je aanspreekt, zo niet snel verder lezen en niks mee doen. Wat het energetisch kan zeggen is dat hij nog moet wennen aan de aarde en daarom niet wil slapen. In slaap treden mensen uit om te dwalen en rusten, kan dat hij daar nog niet klaar voor is. Een energetisch behandeling zou hem bijvoorbeeld meer kunnen laten aarden waardoor hij zich veiliger hier gaat voelen en het ook weer kan loslaten.

    Dat is wat ik voel, maar nogmaals!! Ik werk heel intuïtief en naast praktische dingen die je kunt toepassen denk ik dat er ook een stukje verwerking ‘nodig’ is om hem daarbij te helpen.

    Denk ook aan een osteopaat bv. Volgens mij pak je het zoals ik uit je verhaal kan opmaken verder helemaal goed aan met rust en regelmaat etc maar zit er gewoon in dat lijfje even iets niet lekker!
     
  13. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Een doekje over de ogen leggen! ( kan gewoon een Spuugdoekje zijn :) )
     
    Rabi vindt dit leuk.
  14. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    @Beausecret Geloof ik zeker in! Heb je anders je website voor me in een pb?
     
  15. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Stuur je straks een pb!
     
    Rabi vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina