Zetpil geven of niet?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Starry, Dec 18, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Starry

Starry VIP lid

Sep 6, 2007
    6,101
    623
    113
    Female
    Rotterdam
    Hoi meiden,

a.s. dinsdag krijgt Irem haar eerste prik :cry: nu vroeg ik mezelf af of ik haar een zetpil zal geven voordat we naar het cb gaan?..om de pijn een beetje te verzachten..Is dat een goed idee of moet ik het maar laten? Hoe reageerde jullie kindje op de eerste prik? en de 24 tot 48 uur daarna?

Liefs Starry & Irem :baby:

2. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,818
    3,344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik zou het niet doen. Zeker niet bij de 1e prik. De pijn van de prik op het moment, kun je toch niet verzachten met een zetpil.

Je kan haar een beetje proberen af te leiden tijdens de prik. Hier scheelde dat wel wat, waardoor ze de 1e (van de 2 prikken) niet eens leek te voelen. De 2e is zowiezo wat gemener en toen begon het krijsen wel. Maar ze was toch wel vrij snel te troosten.
    Eenmaal thuis heeft ze vast 3 uur geslapen na haar fles (doet ze anders nooit) en verder heb ik bij alle 3 de keren nu, helemaal niets gemerkt aan haar.

Mocht ze nu wel heftig reageren op die 1e, dan zou je misschien bij een 2e dit kunnen overwegen, maar ik zou het nu nog zeker niet doen.

3. marianne1984

marianne1984 Actief lid

Aug 15, 2007
    402
    0
    0
    Ik heb een zetpil naderhand gegeven toen ze een beetje verhoging had, ze heeft er voor de rest geen last van gehad.
    Ik heb na de prikjes een natte doek (van de navelbandjes) om haar beentjes gedaan.

4. Alita

Alita Niet meer actief

waarom?

Je moet niet zomaar medicijnen in je kind stoppen, vindt ik. Mischien is het niet eens nodig!
    Hier was het niet nodig, had wel last natuurlijk, pijn als ze bewoog maar dat is omdat ie in de spier wordt gezet. Wel heeell erg zielig overigens, maar je hoeft die zetpil alleen te geven als ze echt verhoging heeft.

5. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    nee zou ik niet doen, je moet er geen drama van te voren van maken, het is doodnormaal en hoort erbij klaar, als jij al gestressed bent dan is je kind dat helemaal dus lekker relax en alles komt goed, valt echt reuze mee!

6. dreames

dreames VIP lid

Dec 9, 2007
    7,817
    4,057
    113
    Ik zou uberhaupt geen zetpil geven tenzij ze koorst krijg (of flinke verhoging) en er ook last van heeft.

7. Linda86

Linda86 VIP lid

^^ Helemaal mee eens! Milan heeft helemaal geen last gehad van z'n spuitjes. Hij heeft op dat moment hooguit een halve minuut gehuild, en toen was het ook weer over. Daarna hebben we er ook niks meer van gemerkt.
    Ik denk ook niet dat een zetpil vooraf de pijn van de spuitjes verminderd.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,232
    7,278
    113
    Female
    Brabant
    Ik zou niets geven. Eva heeft nooit iets gekregen na de prikken en ze had er ook niet veel last van, sliep en dronk alleen wat meer. Bij verhoging of koorts hoef je ook niets te geven.
    Eva heeft trouwens met 10,5 maand pas haar eerste paracetamol gekregen, terwijl ze daarvoor ook wel eens ziekjes was geweest. Zolang het niet echt nodig is zou ik geen medicijnen aan een kindje geven.

9. petrabr

petrabr VIP lid

Oct 6, 2007
    8,000
    1
    0
    zuid holland
    Roos heeft ook geen last gehad van de prikken. Ze schok zich wel een hoedje, maar dat kan ik me wel voorstellen. Ik zou dus ook geen zetpil geven van tevoren

10. sevtamzel

sevtamzel Lid

Apr 5, 2007
    56
    0
    0
    adviseur
    almere
    Ik zou ook geen zetpil geven. Ik heb dat nooit gedaan, en beide kinderen hebben er tot nu toe geen last van gehad, beiden gingen ze na de prik wat meer slapen.

11. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Ik zou het ook niet doen.
    Ik hou er helemaal niet van om zomaar medicijnen te geven en zeker niet voor een prik. Het is zo weer over.
    Hier alleen zetpillen bij koorts.

12. lindavg

lindavg Fanatiek lid

Feb 25, 2007
    1,458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Eigenlijk beetje zoals alle andere zeggen, ik heb het ook niet gedaan.
    Eerste prik merken ze meestal bijna nie en de 2de ja das even huilen maar dat was ook zo weer over.

Amy heeft er ook alleen wat meer van geslapen.
    Bij de eerste prik dan, de prikken die ze erna heeft gehad niks gemerkt.

13. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Natuurlijk niet! Zetpil zal de pijn van prikjes niet verzachten en volgens mij is de pijn ook niet verschrikkelijk hoor, het is vaak even schrikken. Ik zou alleen de zetpil geven als ze een verhoging krijgt achteraf.
    Vaak valt het hartstikke mee allemaal en heb je haar onnodig medicijnen gegeven.

14. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Sowieso uitkijken met paracetamol. Sommige kindjes kunnen daardoor koortsstuip krijgen ...

En dus zeker niet met prik, ook niet als ze koorts krijgen.

Koorts is eigenlijk heel gezond en een natuurlijk proces. Met het verlagen van koorts vertraag je ook het proces van beter worden ...

Ik vind het dus ook heel vreemd dat veel CBartsen en ook HA pcmol adviseren.

Je kunt eventueel Weleda zetpilletjes halen bij apotheek, kunnen pijn verzachten ... ;)

O en ik zou wel arnica zalf in huis halen, als de entplekjes dik zijn kun je die insmeren ...

15. Champy

Champy Fanatiek lid

Sep 26, 2007
    2,533
    0
    0
    N.V.T.
    Frits heeft alleen na de eerste prik een zetpil gehad, omdat hij er erg last van had en niet kon slapen ervan, maar na de andere 2 keer heeft er geen één gehad, hij had er geen last van.

Ik zou het na de prik even aankijken en doen waar JIJ je goed bij voelt!

16. Starry

Starry VIP lid

Sep 6, 2007
    6,101
    623
    113
    Female
    Rotterdam
    Ik zelf ben ook geen voorstander van medicijnen :) maar ik vroeg het me gewoon af...dus gaan we lekker relaxt naar het cb zonder zetpil en kijk ik gewoon aan hoe ze erop reageerd.

17. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    dice heeft er geen last van gehad

Share This Page