hallo mama's en papa's ik ben moeder van 2 kindjes 1 meisje van 2 en een jongetje van 8 maanden. nu heb ik het volgende probleem mijn zoontje van 8 maanden slaapt nogal onrustig. hij wordt vaak wakker. is vaak ook heel vroeg wakker, en wiegert dan om weer te gaan slapen. vaan s'nachts als hij wakker wordt en je zijn fiepje geeft slaapt die weer verder, maar regelmatig is hij dan na een half uur, uur of soms zelfs om de 10 min weer wakker. het is niet elke nacht zo, hij heeft ook wel eens goede nachten ma meestal van die onrustige nachten. en ik raak er zelf oververmoeit van, want je wordt elke keer uit je slaap gehaald, en voor je goed en wel weer bent in geslapen begint die weer. nu denk ik dat die ons ook aan het uittesten is maar wie heeft een goeie tip hoe ik hem kan leren door te slapen, en uit zichzelf weer in slaap valt ?? help want ik ben aan het einde van mijn latijn grtjes patricia
Als eerste wil ik zeggen dat hij je echt nog niet aan het uittesten is, dat besef dat hebben ze nog niet op die leeftijd. Er is volgens mij een sprong met die leeftijd, en dan hebben ze mama wat meer nodig en dat resulteert vaak in slapeloze nachten voor mama/papa. Voor de rest even kijken naar de basis: heeft hij het niet te koud/te warm, is het honger of niet? De dagen dat hij onrustig slaapt hebben jullie dan een drukke dag gehad? Veel mensen/kinderen gezien, kdv geweest,of van de ene naar de andere plek gesjeesd? Onze zoon is vanaf de 19weken sprong ineens heel slecht gaan slapen. Helemaal niks hielp. Ja er uit gaan, speen in de mond en weer weg en dat 4-5-6x per nacht. Het heeft 3maanden geduurd maar na 3maanden deed hij ineens wel: tijgeren,kruipen,zelf zitten,optrekken,langs de meubels lopen. En hupsakee de gebroken nachten hielden ineens op! Het klinkt misschien heel suf maar soms is het niet te achterhalen waarom ze slecht slapen. Het enige wat je kunt doen is het accepteren en proberen zoveel mogelijk bij te slapen/op tijd naar bed te gaan. Het houdt echt een keer op! Ow en wij hebben knuffel je speen gekocht bij prenatal. Dat is een kegel waaraan je de speen vastdoet en sindsdien is dat ding hem heilig en als hij wakker wordt pakt hij dat ding en stopt die speen zo weer in zn mond. Wat je verder kunt doen (als je dat wil/kan) is hem gaan troosten als hij huilt tot hij rustig wordt en dan weer weggaan. Dan weer even (hoelang je zelf wil) hem laten huilen/jengelen en er dan weer gaan gaan en hem weer troosten en weer weggaan. Geen hele verhalen, maar gewoon iets van ssst of over zn hoofdje aaien. Ria blom methode. Als je googeld (schrijf je dat zo) kom je vast wel wat tegen. Dan zal hij vanzelf gaan snappen dat mama/papa er is en dat het niet erg is om wakker te worden en als hij dat weet gaat valt hij vanzelf sneller in slaap. Succes en sterkte! xx