Zonet dochtertje op bed gebracht, op van de slaap, beroerd van verkouden zijn, warm, snotterig en vooral zielig.. Ze is nog nooit heel erg ziek geweest, wel verkouden en koortsig maar verder niet echt. Nou lees ik wel eens over een koortsstuip, dat het niet gevaarlijk is maar dat je wel naar de dokter moet of als zeer niet uitkomen zelfs een ambulance moet bellen. Nou vraag ik me dus af, wat als dit in hun slaap gebeurd, je bent er dan niet bij dus weet je toch ook niet dat het gebeurt? Omdat ze na de tijd ook in diepe slaap vallen.. Kun je achteraf weten of dit is gebeurd of worden ze van tevoren sowieso wakker?
Ten eerste.....daar niet gelijk zorgen over maken. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het. Maar niet ieder kind krijgt een koorststuip, als ze koorts heeft zou ik gewoon regelmatig temperaturen (zo om die 3/4 uurtjes). Is de koorts heel hoog, dan 's nachts ook ff blijven checken (doe ik meestal ff). Als koorts heel hoog is, geef ik een zetpil. Dat tempert de koorts en zorgt er vaak voor dat kindje lekker(der) slaapt. Een vriendin van mij heeft het wel meegemaakt met dochtertje, daar is arts gekomen en toen ze eruit was (duurde niet lang), moest ze om de 4 uur zetpil geven tot koorts wegbleef. Ik weet dat er mensen zijn die tegen gebruik van zetpillen ed zijn, maar mijn kinderarts heeft het mij toen wel aangeraden als ze zich heel beroerd voelen. Tenslotte goed slapen is ook belangrijk. Beterschap voor je dochtertje!!
Beterschap voor je meisje! Ik vermoed ook, dat als je kindje echt flinke koorts heeft ( Wat ze hebben vooraf gaand aan een koortsstuip ) je extra bij je kindje kijkt, je kindje bij jou op je kamer slaapt, je een zetpil paracetamol geeft of iets dergelijks! Daarbij slapen die van mij met koorts altijd zeer onrustig en liggen vaak te woelen, draaien en mopperen, dus dan slaap je toch al heel licht.
Uiteraard kijken we dan vaker bij haar. Maar ik heb begrepen dat een koortsstuip juist komt door plotseling opkomende koorts..
Ts, toen ons zoontje voor het eerst een koortsstuip had met bijna 2 jaar, lag ik net zelf op bed terwijl ik een heel vreemd geluid hoorde wat uit zijn kamertje kwam. Hij was aan het klapperen met zijn tanden door de stuip. Het hoeft natuurlijk niet bij elk kind zo te zijn, dat je er iets van hoort maar het heeft verder ook geen zin om er van te voren over in te zitten. Niet elk kind krijgt een koortsstuip en het is ook lang niet altijd gerelateerd aan koorts schommelingen. Het is virusgerelateerd en heeft er mee te maken dat het immuunsysteem nog niet in staat is bepaalde (zware griep) virussen op de juiste manier, en snel genoeg aan te gaan. Dan is er even kortsluiting in de hersenen. Dit is hoe de neuroloog het ons heeft uitgelegd. Het is nooit bewezen dat het door temperatuurschommelingen komt. Het is dan ook niet gezegd dat een spiegel van paracetamol opbouwen helpt. Ons zoontje had ook maar 38,3 tijdens die 3 dagen van koorts waarin hij trouwens 3 stuipen had. Hij heeft vorige week ook weer koorts gehad en elke keer denk ik: als hij maar geen stuipen krijgt maar gelukkig niet. Dus zelfs kinderen die er wel gevoelig voor zijn krijgen niet altijd een stuip tijdens koorts. Dat bewijst ook dat het niet alleen met de hoogte van de temperatuur te maken heeft. Veel beterschap voor je kindje! Lekker in de gaten houden. Deuren van slaapkamers open. Ui onder het bed. Ik ben zelf altijd alert als ze niet lekker zijn. Wordt dan ook altijd 1 x wakker 's nachts en doe dan mijn neus in zijn nekje om de temperatuur in te schatten. Vaak is het dan al een heel stuk gezakt.
Onze jongste heeft met 5 weken trouwens stuipen gehad door extreme pijn van de reflux. Daar kan het ook nog van komen. Het ziet er ontzettend naar uit, maar is verder doorgaans dus niet gevaarlijk.
Bedankt voor de link! Het is niet echt dat ik er bang voor ben, maar ik vroeg me meer af wat er dus gebeurt als dit 's nachts gebeurt in hun slaap.