Hai dames, wij verwachten een 2de kindje, onze eerste willen we tegen die tijd (duurt nog heeel lang) in een groter bedje leggen. Hij slaapt alleen nu nog in een slaapzak dus stap 1 is om die te vervangen door een dekentje. Hoe pak ik dat aan? hij draait van voor naar achter, van links naar rechts, ondersteboven.. jullie kennen het vast wel.. Stop ik hem gewoon heel strak in, net als toen hij klein was? en moet hij aan de onderkant strak erin of moet je ruimte geven om te draaien, maar ben zo bang dat hij zich klem draait of stikt.. En moet ik dan een echt dekbedje kopen en hem in pyama leggen? of een lakentje en hij in pyama, of dekbedje en hij alleen luiertje.. ik weet het even echt niet.. Ik heb wel een ledikantdekentje natuurlijk, maar dat is niet lekker om onder te slapen, dan zou er een lakentje onder moeten wat dan alleen maar extra lastig ligt.. Hoe hebben jullie dit gedaan? Hoor het heel graag! alvast bedankt
Een dekbed wordt tot 2 jaar afgeraden, dus ik zou de eerste tijd nog een deken gebruiken. Een deken kan in principe ook in een dekbedovertrek, dus dan heb je geen los laken nodig. Verder zou ik 'm gewoon een pyjama aan doen, lange broek en lange mouwen, en dan kijken hoe het gaat... Verder zou ik 'm wel instoppen, maar wel zodat hij bewegingsruimte heeft. En bij het voeteneinde goed instoppen.
Onze dreumes is 21 maanden en slaapt sinds in een maandje in een groter bedje. Met dekbed. Ze ligt nog regelmatig bovenop de dekens Maar ze is ook oud genoeg om de deken zelf weer over zich heen te doen. Wij dekken haar toe als ze gaat slapen, niet heel strak, heeft toch geen zin. Ze ligt nu in een romper, maar als het wat kouder wordt, doen we weer een pyama aan.
Lisa is met slaapzak naar een groot bed gegaan, ze was toen bijna 2. Na een paar weken hebben we de slaapzak uitgelaten en dat ging goed. Bij Eva zijn we eerst de slaapzak gaan vervangen voor een deken en dat ging ook goed. Het kan dus op 2 manieren en je hebt nog even.
Onze dochter is met slaapzak naar het grote bed gegaan. In het begin dunne slaapzak en dunne deken gebruikt en toen we doorhadden dat ze redelijk bleef liggen slaapzak weggelaten.
ok, genoeg mogelijkheden dus.. bedankt voor de adviezen, ik heb inderdaad nog even maar wil het stap voor stap rustig opbouwen, zodat de verandering niet in een keer heel groot is. Ik ga denk ik de middagslaapjes vast met een dekentje proberen, dan kan ik elke 10 minuten gaan kijken.. hihi..
Wij zitten met hetzelfde 'probleem'. Wj hebben nu als stap 1 aan één kant de spijken uit zijn ledikant gehaald zodat hij zelf in en uit bed kan. We hebben nu twee nachten achter de rug en hij valt er om de haverklap uit. Die van ons is ook zo'n woeler, dus hebben we hem zijn slaapzak nog maar even aangelaten. Maar nu vraag ik me af of dat wel slim was. Misschien blijft hij juist wel beter liggen als we hem een beetje in kunnen stoppen? En hij kruipt ook altijd zo ver omhoog. Als hij onder een deken ligt, leer hij dat misschien wel af omdat het koud wordt. Een deken en lakentje vind ik eng. Ik ben bang dat hij door zijn gewoel met het laken in de knoop raakt. Dus dat alt voor mij af. Maar mijn ouders hebben al wel een dekbedje op hun ledikant liggen. (Tot nu toe ongebruikt, ik geef altijd de slaapzak mee.) Dus ik denk dat ik dit weekend vraag of ik die een tijdje mag lenen. Dan ga ik maar eens proberen hoe dat gaat. Wij hebben al een bed voor onze zoon. Dat is nog van mij geweest, vroeger. Alleen is het een halfhoogslaper. We hebben nog wel een paar maanden. Maar het zal mij benieuwen of we hem daar veilig in kunnen leggen tegen die tijd, of dat we als tussenoplossing toch een laag peuterbed moeten kopen. Dus ons stappenplan is: - Spijlen uti ledikant - Dekbed i.p.v. slaapzak - "Grote jongens bed" Maar of dat gaat werken kan ik je pas over een aantal maanden laten weten.
Ik zou met 2 jaar echt nog geen half hoogslaper doen, zeker niet als je kind zo'n woeler is. Met een hoge rand zou ik het met ongeveer 4 jaar aandurven. Hier vallen ze ook nog wel eens uit bed en dat met bedhekje (maar die zit alleen aan de bovenkant en ze slapen soms lager)
Bij Eva was ik ook heel voorzichtig met opbouwen, maar ze dacht er zelf anders over. Net na de kraamweek van Lisa wilde ze in haar grote bed slapen, ik wilde dat eigenlijk pas na een paar maanden, maar goed, ze wilde het en het ging prima. Ze had al wel al een paar maanden een deken in haar ledikant en sliep ook al zonder slaapzak. We hoopten dat Lisa wat beter zou gaan slapen in een groot bed, dus van de een op andere dag een nieuw bed gekocht en neergezet. Eerst wilde ze haar slaapzak niet uit, maar na een paar weken toch wel. Was gewoon een dunne slaapzak, met dekbed. Voor die tijd, in haar ledikant, sliep ze altijd alleen maar met slaapzak. Ze slaapt nu bijna een half jaar in haar nieuwe bed en kan inmiddels zichzelf goed toedekken (en o wee als wij het willen doen )
Bedankt voor jullie ervaringen. @Tupp, waarom haal je de spijlen weg? het grotere bedje heeft toch ook nog een opstaand randje? die wij willen in elk geval wel.. dan rolt hij er niet uit, maar kan wel als ie wakker is eruit klimmen. Een half-hoogslaper vind ik ook wel eng zeg.. ik ga volgende week oefenen met een dekentje, mocht dat echt niet gaan, dan kan hij tzt nog met zn slaapzakje in een groter bedje lees ik.. fijn om achter de hand te houden, stom dat ik dat zelf niet als een optie zag!
Dit ledikant heeft de mogelijkheid om de spijlen eruit te halen. Het leek mij wel handig als overgang. We hebben nog niet naar andere bedden gekeken, ik heb er niet eens bij stilgestaan dat die opstaande randen hebben. Voorlopig past hij hier nog wel even in. We overwegen een bed-rand te kopen als hij eruit blijft rollen. Maar je moet er toch een keer aan, dus we kijken het nog een weekje aan. Hij heeft er zelfs trouwens geen last van hoor, we hebben een slaapmatje naast zijn bed liggen. Hij slaapt gewoon verder als hij eruit rolt. Ik neem aan dat kinderen vanzelf dat gevoel ontwikkelen waar hun bed begint en eindigt. Als we nu gelijk weer met een rekje beginnen, leert hij dat nog niet. @halfhoogslaper: Voorlopig zijn we nog niet zo ver hoor! Dat zou op zijn vroegst in januari of februari zijn. Als we merken dat hij eruit blijft vallen, dan kopen we natuurlijk wat anders. Ik zou het alleen erg jammer vinden als we dat andere bed weg moeten doen. We hebben er na de verbouwing voor nr. 2 geen ruimte meer voor om het op te slaan. Mijn vader heeft het gemaakt en mijn broer en ik hebben er beiden in geslapen. Dus vandaar dat we gewoon heel bijtijds beginnen met oefenen, in de hoop dat het mogelijk is om hem er in te laten slapen. Maar als het niet gaat, doen we het niet. Zijn veiligheid gaat natuurlijk voor mijn jeugdsentiment!
Tupp, je kan hem ook in eerste instantie onder de halfhoogslaper laten slapen, zo kan je toch het bed houden. Zo zaten wij namelijk eerst ook te denken, maar hebben toen toch een ander bed gekocht.
Ja ik hoop voor je dat hij lekker in de halfhoogslaper kan slapen! zal hij ook wel gaaf vinden natuurlijk! hij heeft nog even om te oefenen! en anders biedt zo'n rand wellicht uitkomst!
Eva slaapt nog met bedhekje, wil ook niet zonder. Ze heeft het wel 2 weken zonder gedaan, maar is toen een keer hard gevallen en wil nu dus weer met hekje. Ik zie het probleem niet zo, het komt wel een keer goed. Als ze ergens logeert kan altijd nog het matras op de grond. Eva valt er trouwens niet uit doordat ze niet weet wat het einde van haar bed is, maar soms droomt ze heel druk en valt er zo uit. Laatst sliep ze bij mij in bed (papa was een nachtje weg) en ik zag het gebeuren, heel apart.
Bedankt voor de suggestie, maar dat zal bij dit bed echt niet gaan. Het is niet zo hoog, dan stoot hij gelijk zijn hoofd als hij overeind komt. Bovendien is het aan het hoofd- en voeteneind dicht en ook het zijpaneel is voor de helft dicht. Het zou dis ook te benauwd zijn.
Ons meegroeibedje heeft ook een hogere zijkant in tegenstelling tot een ledikant met 1 kant eruit. Ze kan zelf het bed in en uit, maar is er nog nooit uitgevallen. Ik vind het ideaal!