Ons leven met 17 kinderen...

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Belle1981, 7 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Er zijn in Nederland ook zat scholen waar kinderen alleen in contact komen met gelijkgestemden hoor. Daarvoor hoef je je kinderen niet thuis te houden!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En hoeveel moslims en hindoes zullen er in de klas zitten als je naar de dorpsschool in Boerekoolstronkeradeel gaat?

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Haha ja geen vrees ik.

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.720
    113
    Serieus? Tijd voor een nascholingscursusje dan!

@Dirksmama: de toegevoegde waarde voor een school zit voor mij juist voor wat een leraar kan uitleggen en vertellen beyond wat er in de boeken staat, en op de manier waarop hij/zij juist omdat hij/zij boven de stof staat de leerlingen kan prikkelen!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Daar heb je niet altijd een school voor nodig. Een vader die goed in science is, of een kennis, of samenwerken met andere homeschoolers werkt ook wel hoor!
    En met online curricula hebben ze regelmatig online group discussions etc.

Aan de andere kant, een leraar kan ook alle interesse die je voor het vak hebt compleet vermoorden (reden waarom ik geen wiskunde in mijn pakket had).

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    zo waar...

En andersom ook.

Ik ben juist door een docent een vak verschrikkelijk leuk gaan vinden

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Je weet dat juist goede en kritische wetenschappers steeds meer terugkomen op de evolutietheorie als wetenschap en steeds meer gaan erkennen dat deze ook een veronderstelling is? Met eigenlijk weinig meer bewijskracht dan bijvoorbeeld de veronderstelling van de scheppingsleer?
    De evolutietheorie zelf heeft weinig met wetenschap te maken hoor....
    Dat wordt ons op school wel massaal nog wijsgemaakt, zonder leerlingen te leren daar kritisch naar te kijken. Dus so far voor openbaar onderwijs en de zogenaamde enorme voordelen daarvan....

8. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.720
    113
    #148 MadeInUSA, 20 jun 2012
    Laatst bewerkt: 20 jun 2012
    ik werk in het populatie-genetisch onderzoek, en zie de processen die evolutie drijven gewoon dagelijks terug in mijn onderzoeksgegevens! Evolutie gaat over het bestaan van variatie in fenotype door variatie in genotype, het steeds frequenter worden van kenmerken die voordelig zijn in de overleving op jonge leeftijd of voortplanting, en soms een grote gebeurtenis die zorgt dat er ineens andere factoren voordelig worden. Als dat in een min of meer geisoleerde groep gebeurt, ontwikkelt dus de groep zich verder door met die kenmerken. Als die geisoleerde groep zich duizenden jaren ontwikkelt los van een andere groep van dezelfde soort, kunnen de verschillen groter en groter worden, tot je uiteindelijk kan spreken van een nieuwe soort.

Voorbeeldjes van evolutionaire processen in de moderne mens?

-De genetische variatie onder mensen in Afrika is vele malen groter dan waar dan ook ter wereld. De centrale gedachte is dat er over de tijd groepen Afrikanen via het Arabisch schiereiland naar Eurazië trokken, en zich over de generaties regelmatig weer subgroepen van die subgroepen verderop vestigden, waarmee de beschikbare genenpool steeds kleiner werd. En als je in een afgelegen gebied als IJsland kijkt, is de genetische variatie nog veel kleiner. Daarom lijken native Americans ook een beetje Aziatisch: zij stammen af van mensen die Oost-Azie bevolkten en verder reisden.

-Je ziet ook in de mens selectieprocessen optreden. Sikkelcelziekte komt bijvoorbeeld vrijwel uitsluitend voor onder mensen van Afrikaanse origine. Waarom deze ziekte niet weg-evolueert? Omdat het dragen van 1 aangedaan gen voor sikkelcelziekte beschermt tegen malaria. Dragers blijven dus bestaan, en als twee dragers elkaar ontmoeten hebben ze: 1/4 kans op een kind met twee gezonde allelen, niet ziek maar ook niet beschermd. 1/2 (2*1/4) kans op een kind dat niet ziek is en bescherming geniet tegen malaria, en 1/4 kans op een kind met sikkelcelziekte, dat zonder medische hulp niet oud kan worden. In een gebied waar bescherming tegen malaria een voordeel is, zal het dragerschap blijven bestaan omdat de dragers een grotere kans hebben om de vruchtbare leeftijd te bereiken dan hun niet-beschermde broertjes en zusjes, terwijl er in gebieden zonder malaria alleen maar nadelen aan kleven (1 op 4 kinderen van twee dragers zal overlijden door sikkelcelziekte) en het zieke allel steeds minder zal voorkomen.

-Noord-Europeanen zijn mutanten. Hun bleke huid zou hen op vele plaatsen in de wereld in de problemen brengen, maar biedt in het zonarme noorden de beste kansen om voldoende vitamine D op te nemen. Ook zijn zij de enigen die tot op volwassen leeftijd het vermogen bezitten om melksuiker (lactose) te verwerken. Waarschijnlijk is dit vermogen essentieel geweest om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen in de koude barre noord-Europese winter. Een mutatie in het gen dat het lactase (lactose-afbrekend enzym) produceert heeft gezorgd voor dit vermogen, en is vanwege de voordelen die het biedt sterk geworden in Noord-Europa.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat je nu belandt in de existentiele vraag 'wat is waarheid' en hoe verhouden 'waarheid', 'wetenschap' en 'religie' zich tot elkaar...

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Klopt. Want uit het verhaal van MadeinUsa haal ik dus een aantal dingen die NIET hard te maken zijn, maar gewoon aangenomen worden. Omdat er dan wetenschappelijkeis aangetoond DAT dingen bestaan, wordt er een verklaring gegeven, die echter NIET hard te bewijzen is. Klinkt allemaal logisch hoor, de verklaringen die gegeven worden, maar: ze zijn niet keihard te bewijzen! En daar gaat het erg vaak om in de hele evolutietheorie. De verklaringen klinken plausibel, maar zijn niet keihard te maken.
    Je weet niet of sikkelcelziekte in de genen blijft bestaan, omdat het gen ook tegen malaria beschermt. Je weet twee feiten, namelijk: 1) het gen blijft bestaan en 2)het beschermt tegen malaria. Maar wetenschappelijk aantonen dat die twee feiten een oorzakelijk verband hebben, is niet te doen. Dat BLIJFT een aanname....

11. catharin

catharin Fanatiek lid

5 jan 2010
    1.072
    2
    38
    NULL
    NULL
    Ik mis dit programma; vond het heel leuk om er naar te kijken.
    Zal het nog terug komen??

12. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

ik mis het ook, had echt altijd een ritueel. Eerst mijn leven met 18 kinderen, dan bondi rescue en dan zon zee 112 .. Nu is er niets meer :(

Deel Deze Pagina