Ons luie meisje ;-)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door B en N, 6 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Ons meisje van 9,5 maand is volgens mij aardig "lui" in tegen stelling tot andere kindjes van haar leeftijd, niet met haar mond daarmee is ze alles behalve lui ;) maar wel in haar bewegingen.

Kruipen...Wat is dat? ;), als mevrouw tien minuten (max) op haar buik ligt gaat het lucht alarm aan laat ze haar hoofd (met neus naar beneden dus) gewoon zakken en blijft ze zo liggen schreeuwen tot dat ze opgepakt wordt ;).

Staan...Wat is dat? Dat probeert ze dus al helemaal niet ook niet als je haar voetjes op de grond zet ze laat zich gewoon door haar knieen zakken tot ze op haar billen zit.

Zitten...Alleen met hulp. Zitten vind ze geweldig, het liefste in de eetstoel, maar ook op de bank/box vind ze het geweldig om te zitten. Maar we moeten haar echt neer zetten ze kan niet zelf gaan zitten. En na 20 minuten (soms langer) valt ze in 1 x achter over, op de bank niet erg, maar in de box komt ze dan wel heel hard neer met gevolg; Huilen.

Draaien... Doet ze wel in de box of op het speelkleed maar draait bijna nooit terug van buik naar rug met gevolg het laatste stukje van het gedeelte kruipen.

Is ze nu echt lui/traag in de ontwikkeling?

Of valt het reuze mee en willen ouders gewoon te veel waardoor ik me zorgen ga maken als ik een opmerking krijg van "negen maanden nog steeds niet aan het kruipen je zal je wel zorgen maken...".

Ik ben eigenlijk niet zo bezorgd aan gelegd maar als ze echt traag/lui is moeten we misschien toch andere stappen onder nemen (welke?).

In een dag proberen we haar zoveel mogelijk te stimuleren dat wil zeggen dagelijk 2 keer half uur tot een uur op het kleed spelen met papa en/of mama en op die manier stimuleren om naar ons toe te kruipen of een knuffel te pakken.

Ongeveer bij elkaar 1,5uur in de box om zich zelf te vermaken en zichzelf te ontwikkelen.

En tussen door zit ze regelmatig bij ons op de bank om zo ook het zitten te "trainen".

Wat denken jullie?
    Is ze echt lui? Loopt ze echt achter kijkende naar andere kindjes van haar leeftijd? Moeten we ons zorgen maken? Zijn er andere oefeningen/spelletjes hoe we het kunnen stimuleren?

(Even voor de duidelijkheid, wil hier geen opschep topic van maken dus hoef geen reacties van "mijn kindje liep al met 6 maanden" en verder niets, maar graag serieuse reacties en tips)

Alvast bedankt :)

2. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Mijn zoontje is dikke 8 maanden wel iets jonger, maar maakt ook nog geen aanstalten om te gaan kruipen.
    Hij draait wel op zijn buik, maar niet terug waardoor ik heel vaak naar bv de box kan lopen omdat bij hem ook het luchtalarm afgaat :)
    Zitten kan hij wel, maar niet uit zichzelf en hij vind het heel leuk om te doen net als staan, dan zie je hem trots kijken, maar hij trekt zichzelf niet op bijvoorbeeld.

Kruipen gebeurt al helemaal niet, nog geen eens aanstalten tot...

Ik heb in het boek van "oei ik groei" gelezen dat je twee soorten hebt.
    De eerste is dat kindertjes snel dingen doen zoals kruipen, rollen ed.
    de tweede is dat kindertjes bezig zijn met kijken, ontdekken, brabbelen en dergelijke.

Het tweede is moeilijker, dus je moet maar denken dat je kindje slim is omdat ze daarmee begint :D

Ik vind het ook weleens jammer hoor, maar je moet maar zo denken: lopen, praten enz. leren ze allemaal :D

3. Ramona82

Ramona82 Fanatiek lid

9 feb 2007
    1.198
    0
    0
    Huismama
    Limburg
    die van mij lag tot zijn eerste verjaardag... iedere dag op zijn rug :confused: kon zogenaamd niks hahaha maar in de maand December (3dec was hij jarig) kon hij ineens: omrollen - optrekken tot staan- lopen en kruipen (kruipen als laatst :rolleyes: )
    dus er is nog hoop hahahaha
    grtz Ramona

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.341
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    En mijn kindje is weer jonger, maar ik heb wel het idee dat het ook die kant op gaat...
    Rollen van rug naar buik heeft ze 1x bewust gedaan en een paar keer per ongeluk (gevolg: schrikken en brullen) . Zitten vind ze geweldig, dat kan ze ook best lang volhouden.
    Van een collegaatje heb ik nu een voedingskussen geleent, wat ik in haar rug kan leggen, voor als ze achterover valt. Toch wel handig. Alleen helpt het niet als ze net eens een keertje voorover tuimelt...

Staan begint nu. Maar ze heeft nog even wat dat betreft. Tijgeren? Fae is een droog-zwemmer ;) . Armpjes gaan naar achter in de lucht. Ze draait alleen al weken om haar eigen as, door met haar handjes af te zetten.

Ik twijfel ook nogal eens hoor, vooral dus omdat ze niet draait/rolt. Wat jij heir beschrijft:

"Kruipen...Wat is dat? , als mevrouw tien minuten (max) op haar buik ligt gaat het lucht alarm aan laat ze haar hoofd (met neus naar beneden dus) gewoon zakken en blijft ze zo liggen schreeuwen tot dat ze opgepakt wordt . "

Dat doet Fae dus precies zo. Het ziet er zo sneu uit...

Ik vind het ook moeilijk in te schatten, hoe lang het mag duren. Zelf heb ik zoiets van: Ze hoeven niet met alles de snelste te zijn, maar het is wel fijn voor je kindje als het op een gegeven moment bepaalde dingen kan en zichzelf op die manier een heel klein beetje kan 'redden' .

5. Pino200

Pino200 Lid

12 jan 2009
    65
    0
    0
    Uden
    Misschien stelt het je gerust, mijn nichtje is nu 14 maanden.
    En kruipt sinds 2 weken, staat alleen als je haar neerzet en echt bijna dwingt, en sinds drie weken kan ze zelf gaan zitten.
    En dit is niks om zorgen om te maken, het een gaat sneller dan het ander.

Alles gaat de laatste tijd veel sneller. Er is geen tijdsmaat voor dit soort dingen, waarschijnlijk zijn er andere dingen zoals praten wat wel vlotter gaat.

Misschien vind je onderstaande link leuk:
    http://www.ktongeren.org./psychomotordevelopment.html

Het zijn maar gemiddelde en inderdaad in oei ik groei word heel vaak aangegeven dat kinderen keuzes maken.
    Kijk een kind wat kan lopen, praat vaak wat later, want als je zelf ergens naar toe kan hoef je het niet te vragen.
    Een kind wat goed kan praten hoeft niet zo nodig zelf ergens te komen, want het kan aangeven wat het wil en zo krijg je het ook.

Heb de wijsheid niet in pacht, maar wellicht is het gerustellend dat er dus meer kindjes zijn die dit veel later gingen doen, dus vandaar dat ik mijn ervaringen met mijn nichtje even aan je wou vertellen.

Succes ermee.

Liefs Froukje

6. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Ik denk dat je kindje juist gewoon rond het gemiddelde zit. in ons cb boekje staat echt kruipen pas zelfs na het eerste jaar beschreven.

je zegt zelf al dat ze wel lekker babbelt en het heerlijk vind om dingen te bekijken. je hebt een denkertje.

ik zou me echt geen zorgen maken, ze doet het juist hartstikke goed.

groetjes, Miranda

7. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Mijn zoontje is echt vroeg met alles (motorische ontwikkeling en praten)
    Doordat hij snel is en ik mensen ken die een baby hebben rond dezelfde leeftijd (joshuah is net 8 maand) gaan ze vergelijken.

Meid ik zeg echt tegen iedereen NIET DOEN! ieder kind heeft zijn eigen ontwikkeling en de een is wat sneller dan de ander wat kun je er tegen doen niets toch?
    Het is super dat jullie haar stimuleren en weet je ze krijgt het ineens vanzelf door en juist op de momenten wanneer je het niet verwacht doet ze het :D
    Er zijn zelfs kindjes die bepaalde dingen overslaan. Ik bijv. heb nooit willen kruipen maar ik liep wel met 11 maand ineens. Zo wil ik gewoon zeggen je kindje is niet lui ze heeft er gewoon nu geen behoefte aan (stimuleren is wel goed) en weet in je achterhoofd dat ze strakjes alles hetzelfde kan als andere kindjes ;)

8. vrouwpoohbeer

vrouwpoohbeer Actief lid

15 jan 2009
    458
    0
    0
    Overberg
    Mijn dochter is 5 maanden en zit al een tijd rechtop (valt na 5 min ook weer om hoor!)

ze draait zich om van buik naar rug en rug naar buik.

wil kruipen maar glijd nog weg op het laminaat. met hulp doet ze het wel.

en zet ik haar in de loopauto rent ze de hele kamer rond...

maarja ik denk niet dat jou dochter langzaam is, ik denk juist dat de mijne erg snel is.

Misschien moet je wat moeder-dochter-quallity tijd nemen!

Romy wilde alleen maar lopen en staan wat dus niet mocht dus ik ben het omrollen gaan oefenen. een speeltje bij haar houden en daar wil ze naar grijpen en dan net zo lang verder weg houden tot ze omrolt en dan speeltje geven en heel blij doen!

(moet ze natuurlijk niet te lui zijn om naar het speeltje te grijpen haha)

ik zou er niet teveel overin zitten en lekker met haar spelen en spelenderwijs dingen proberen. elke baby haar eigen ritme toch?

9. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ook mijn dame (bijna 10 mnd) is niet zo snel;
    - ze kan wel goed zitten
    - tijgert achteruit
    - draait nauwelijks
    - staat niet (meer; wilde dat eerst een tijdje wel)
    - trekt zich niet op
    - kan niet zelf vanuit lig naar zitten
    enz.
    Daarentegen kan ze wel een aantal woordjes zeggen en is haar fijne motoriek enorm ontwikkeld.
    Ieder z'n eigen tempo, en ik heb gemerkt dat oefenen niet zo heel veel helpt; ze moet toch zelf iets willen en dat dus gaan doen....

Vrouwpoohbeer; ik heb van het cb gehoord dat het slecht voor t ruggetje is om een kind zo jong al te laten zitten en een loopauto op die leeftijd is ook niet zo goed; dan doet ze dingen waar ze lichamelijk nog niet aan toe is....zou er wel voorzichtig mee zijn.

10. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Kijken, ontdekken, brabbelen, begrijpen en herkennen kan ze inderdaad erg goed en deed ze ook al erg snel! Ik denk dan inderdaad dat Jamila in de tweede groep valt ;).
    Dat zie ik bij Jamila ook nog wel gebeuren dat ze opeens alles in een sneltrein vaart gaat doen.
    Ik heb eigenlijk precies het zelfde hoor maar soms wordt je onzeker gemaakt door alle succes verhalen om je heen ;)
    Bedankt voor deze site! Heel leuk/handig om te lezen :-D
    Dat zou me helemaal niets verbazen; net als haar papa, dat is ook echt een denker!
    Dat klinkt inderdaad al een heel stuk positiever, en zo ga ik het voortaan ook gewoon zien! (gave naam trouwens --> Joshuah)
    Dat hebben we wel hoor ben perdag (als ik vrij ben) zeker 3 tot 4 uur met haar aan het spelen/oefenen/knuffelen etc :-D
    Haha dat is echt bij Jamila van toepassing, want als mevrouwtje iets niet wilt dat doet ze het ook echt niet! ;). Heel sterk eigen willetje (van wie zou ze dat nou hebben :) 8) )

Bedankt voor al jullie reacties/antwoorden!

11. Makkie

Makkie Niet meer actief

Lekker zelf je kindje haar eigen tempo laten bepalen hoor! Het kan zoveel schelen per kindje!

Ik liep met nog geen 10 maanden.. nou dat was echt geen gezicht zei mijn moeder... meer luier als kind dat dan ronddwarrelt hahaha. En mijn broertje liep pas met 2 jaar (had nog wel een andere reden achteraf....) Dus ja, wat maakt het uit! Geniet maar lekker van je meisje, het gaat toch al veels te snel allemaal!

12. novanne

novanne Niet meer actief

Geen zorgen hoor.

Sara ging pas kruipen met 11,5 maand en zelf zitten met 10.5 maand, optrekken met 13 maand. Nu is ze 19 maanden en ze begint nu langzaam aan los te lopen (ze is wel erg lenig)
    Mijn nichtje is ruim 10 maand en rolt ook alleen maar, kan zitten als ze wordt neergezet en verder nog niets.
    Allebei zijn ze kerngezond.
    Hoe dan ook, als je erg twijfelt of onzeker bent:
    Een check bij een kinderfysio of osteopaat kan nooit kwaad. Ik heb dat wel gedaan (dit omdat ze ook heel lang gedacht hebben dat Sara en heupafwijking had) en Sara bleek gewoon heel lenig te zijn. Dan gaat de ontwikkeling van de grove motoriek nu eenmaal langzamer.

In ieder is het erg goed om je kindje zoveel mogelijk op de buik te laten spelen. En natuurlijk interessante speeltjes net buiten het bereik van de kindje te leggen

succes

13. Willes

Willes Fanatiek lid

14 nov 2006
    1.127
    70
    48
    Pas op wat je zegt, want het kan ineens heel snel gaan hoor ;) .
    Hier is mijn zoontje (kon alleen tijgeren) binnen 1 week ineens gaan kruipen, zichzelf op gaan trekken tot staan en kan nu zelf gaan zitten.
    Dus geen zorgen. Zal vanzelf wel een keertje komen hoor!

14. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Lijkt me helemaal niet erg hoor. Wat vinden ze ervan op het CB?
    Persoonlijk zou ik denken: wees maar blij dat ze het lekker rustig aan doet. Zo blijven ze wat langer baby, ze zijn toch al zo snel groot!

Onze Jesse kon een paar dagen voor 11 maand kruipen, en hij loopt nog niet, GELUKKIG! Want als ze eenmaal lopen, zijn ze pas echt snel groot!

15. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Oh het is zo herkenbaar :)

Mason is inmiddels 10 maand geweest en doet ook vrijwel niks. Met veel pijn en moeite en als hij echt iets wil ,dan gaat hij heel iets kontschuiven. Op de buik liggen wil hij liever niet. Staan ook niet ,dan laat hij zich door zijn beentjes zakken. Zelfstandig zitten kan hij wel.

Ik denk ook dat mijn ventje wat luier is ;) Ik vind het jammer ,maar wacht geduldig af :oops: zit ook maar weinig anders op :)

16. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Dat wilde ik eigenlijk net zeggen en vragen haha. Volgens mij kan het niet zoveel kwaad, en als ze echt te ver onder het gemiddelde komt spreekt het cb haar zorg wel uit (jaja, ik ben er zo één die wél vertrouwen heeft in het cb).

17. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    Esmee was 10 maanden dat ze begon te kruipen, ze had er geen zin in , ze kwam wel voor uit op dr billen.
    ze was bijna 1 toen ze zelf ging staan en net 1 geweest toen ze ging lopen (niet los)

kind van een vriendin van me is bijna 2 en die staat en loopt nog steeds niet, die is pas lui en me vriendin vind het denk ook wel best want die oefend ook niet met haar dochter.

18. Sellie13

Sellie13 Actief lid

9 jul 2007
    210
    0
    0
    Tobias doet ook nog heel weinig, kan wel rollen (rolt in een actieve bui door de hele kamer, zo kom je per slot van rekening ook waar je wezen wilt :) ) en blijft een tijd zitten als je hem neerzet. Op een gegeven moment valt hij wel achterover, maar ook wel omdat we nog iets achter hem leggen en dan valt ie lekker zacht. Dat vindt hij nu een erg leuk spelletje :( .

Op het CB maken ze zich geen zorgen, maar de arts houdt het wel in de gaten.

Hij is trouwens ook een echte kijker en onderzoeker. Als hij bijvoorbeeld een leuk voorwerp vindt, gaat ie eens lekker op zijn rug liggen om dat uitgebreid te bestuderen. Dus hier ook eentje van het type denker....... ;)

Deel Deze Pagina