Wil avonden terug - iemand tips?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door marjan123, 5 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marjan123

marjan123 Actief lid

10 feb 2007
    171
    0
    0
    Beste mama's en papa's, hopelijk heeft iemand van jullie de gouden tip voor mij?! Mijn man en ik willen namelijk zo graag onze avonden terug. Ons mannetje doet het hartstikke prima, eet en slaapt goed, lacht steeds meer en maakt echt contact (hij 'praat' terug als we met hem spelen enzo). Kortom we zijn superblij met hem.

Helaas wil één ding er op de een of andere manier echter niet in, en dat is het in zijn eigen bedje slapen na de voeding van 7 uur - half 8 's avonds... Hij slaapt dan wel maar bij één van ons op schoot. Zodra we hem in z'n bed leggen (echt het moment dat zijn lijfje het bedje raakt) schrikt hij wakker en zet het op een brullen. Het vreemde hieraan is dat slapen in z'n eigen bedje eigenlijk nooit een issue is na andere voedingen. Na elke voeding (behalve de laatste voor de nacht) spelen en knuffelen we met hem en dan leggen we hem vervolgens lekker in z'n bedje (vaak al halfslapend, hij merkt overigens iha wel dat hij in bed wordt gelegd maar accepteert dat dan wel zonder morren), waar hij vervolgens zonder protest inslaapt (of verderslaapt). Dit doet hij ook na de laatste voeding van 11 uur 's avonds, en vervolgens slaapt hij zelfs door tot half 8 de volgende ochtend.

Rara hoe kan dit...? Waarom wil hij dit niet na de voeding van 7 uur? Momenteel doen we hem na die voeding eerst even in de box, kunnen papa en mama even eten, als hij dat zat is dan zetten we hem nog even in z'n wipstoel. Maar vanaf een uur of half 9 (en tot 11 uur 's avonds) zit/ligt hij bij één van ons op schoot, en dan ligt hij pontificaal te slapen. Dit is best lastig, ook bijvoorbeeld als je een keer een avondje weg wil samen (en dat willen we zo langzamerhand wel weer een keertje). Ik wil pas een oppas inschakelen als onze kleine man zonder morren naar bed gaat na de voeding van 7 uur.

Heeft iemand tips? Vandaag heb ik geprobeerd om het avondritueel dat we altijd voor de voeding van 11 uur 's avonds doen (dwz kamertje verduisteren, flesje bij ons op de slaapkamer ipv beneden geven, etc.) naar de voeding van 7 uur te verplaatsen maar dat heeft niet gebaat. Ik heb hem een half uur laten huilen in z'n bedje maar kon het niet langer uithouden en heb hem er toen maar uit gehaald. Nu ligt hij bij mijn man op schoot te slapen. We hebben hem tussendoor (rond een uur of half 10) opnieuw in z'n bed proberen te leggen maar weer begon hij meteen te huilen. Ik snap er niks meer van...!

Ik hoop zo dat iemand raad weet. Dankjulliewel alvast voor het meedenken! Ga nu de mannen halen voor de laatste fles, duimen dat ons geëxperimenteer er niet toe leidt dat hij ook nu niet in z'n bed wil :(

2. vonneg

vonneg Actief lid

4 feb 2008
    245
    0
    0
    woonbegeleider
    Harlingen
    Ik zou gelijk dat laatste ritueel afschaffen en hem lekker in zijn bedje doen. Hij zal flink huilen en schreeuwen, maar dat is naar mijn idee de enigste optie wil je weer wat aan je avonden hebben. Tuurlijk vind hij het heerlijk bij een van jullie te slapen, en zolang je dat toelaat vind hij het ook wel best.
    Doorzetten, hoor! (ook al breekt je moederhart ;) )

Groetjes, vonneg

3. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Hoe het kan, weet ik niet.
    Ik zou inderdaad het late ritueel verplaatsen naar 7 uur. Zodat hij dan weet dat de nacht gaat beginnen. Misschien dat je dit een aantal dagen vol moet houden, voordat hij het begrijpt.

Wat je zou kunnen proberen is:
    Hem wel in bed leggen. En dan een tijdje bij hem blijven totdat hij slaapt. vervolgens iedere dag iets meer afstand nemen van het bedje. Zodat hij wel de nabijheid voelt, van 1 van jullie. Uiteindelijk heeft hij het dan misschien niet meer nodig.

Of hem in bed leggen. En dan iedere 5 minuten even terugkomen (als hij huilt). Speentje in, aai over de bol en dan weer gaan.
    Mocht het huilen na een half uurtje dan nog niet over zijn, Dan even knuffelen op het kamertje en dan weer terugleggen.

Ik zou hem niet overstuur laten huilen. Dat is zowel voor het kindje als de moeder niet goed. ;) Kinderen verwerken ook. Dit gebeurd vaak 's avonds, omdat ze er dan al een dag op hebben zitten.

Geen idee of het werkt, maar misschien een idee.

4. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Ik weet niet of het mogelijk is, maar kun je hem s avonds niet in badje doen? Dat ritueel heeft bij ons vanaf week twee uitstekend gewerkt.
    Devin (ons dochtertje) wéét nu: "na het badje krijg ik nog een fles en dán komt de lange slaap'

Dit zou ik inderdaad zoals bovenstaande mama's ook al zeggen naar 7 uur verplaatsen. Badje, flesje/voeding/BV, nog heel eventjes zitten/ boertje etc en dan op bedje leggen.

Het op schoot in slaap laten vallen en laten slapen is geen goed idee. Niet dat ik nou zo'n ervaren mama ben en alles weet, maar dát weet ik wel na al die maanden intensief baby gekletst met allemaal andere mama's.

Waarschijnlijk heeft je kindje het ook koud als ie van die warme geborgen schoot ineens in zn bedje komt. Misschien helpt het om met een kruikje de plek al wat warm te maken.

Als hij dan tóch begint te huilen, aai over zijn bolletje ..misschien een liedje zingen of een klakgeluidje maken (afleiden) en opnieuw proberen afstand te nemen.

Een half uur laten huilen met pijn in je hart werkt zeker niet..Maar ik zou je echt willen aanraden hem vanaf nu af te leren om heel de avond lekker bij jullie op schoot te slapen.

IOk heb trouwens ooit evrnomen (en dat zelf ook zo gedaan) Dat 10 minuutjes huilen de 'max'is..dan ga je eventjes kijken, geef je een aai of speen oid en probeer je het opniwu (dan gaan de tien minuten onieuw in)
    Zodra je kindje echt even stil is geweest..maar dán weer begint te huilen, begin je weer bij één.

Dit geeft jezelf houvast, maakt de huilperiodes overzichtelijk en biedt structuur en duidelijkheid.
    Dit laatste ( voorspelbaarheid) schijnt vaak erg goed te werken bij baby's.

Heel veel succes en wat fijn dat jullie verder zo van hem genieten!

5. valhalla

valhalla Niet meer actief

Weet niet of het het kan zijn hoor, maar mijn moeder vertelde pas zoiets over mijn broertje. Bed vond ie geen probleem behalve 's avonds... Wou ie nooit...

Uiteindelijk was het heel simpel op te lossen, namelijk met een kruik in zijn bed. Hij vond het bed gewoon te koud, van lekker warm bij mama dat koude nest in vond ie gewoon he-le-maal niet leuk...

Misschien eens te proberen?

Edit: zie net dat Niva dat ook al zei... :D

6. Calimero

Calimero Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.901
    0
    0
    ìk zou ook het ritueel verplaatsen en mischien even laten huilen hoe moeilik dat ook is hier had pas naar 1 jaar en 1 maand een goed ritme gevonden zodat we de avond terug hadden daarvoor ging ze ook gelijk met ons mee naar bed of ikmoet 10 keer naar boven enz.

succes!

7. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Herkenbaar, mijn zoontje deed dit ook.
    Heel veel baby's hebben hier last van, meestal is het na een maand of 3 - 4 over en slapen ze lekker 's avonds.
    Vraag maar na op het cb.

Laten huilen, tja, het is een keuze die ik nooit zou maken.
    Je kindje is nog harstikke jong.
    Ik ben sowieso geen voorstander van laten huilen.
    Ik nam hem gewoon lekker bij me 's avonds, op de zitzak naast me op de bank bijvoorbeeld.

8. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Wij hadden precies hetzelfde met Julian. Hij sliep eerst ook alleen maar bij ons `s avonds, we hebben hem gewoon bij ons gehouden.
    Daarna lukte het om hem na de voeding van 19.00u in bed te leggen, maar toen werd hij wel weer wakker om 20.30u. vanzelf werd dit steeds langer.
    dus het komt goed!

9. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Ik zou hem wat eerder wakker in bed leggen, slapend een kindje in bed leggen is volgens mij nooit goed (tenminste zo heb ik het begrepen).

Mocht dat ook niet werken, zou ik de tijd gewoon even uitzitten en kijken wat het beste bij hem past.

De eerste periode sliep ons kindje ook tussen ons in in bed, en ja het is volgens vele zoooooooooo ontzettend fout, maar hij heeft 9 maanden bij jouw gezeten en nu moet hij al van alles.
    Op een gegeven moment komt alles toch wel weer goed, ik zou gewoon nog niet teveel willen. Lekker even zo laten, bij ons was het ook een periode en nu slaapt hij al 2 a 3 maanden alleen.
    Wij leggen hem een 15min na de papfles in bed, speelt hij was met een tutdoekje en dan valt hij vanzelf in slaap.

10. Samama

Samama Niet meer actief

Ik ben het hier ook mee eens.

11. tari

tari Fanatiek lid

23 dec 2006
    4.655
    0
    0
    receptioniste
    noord-holland
    hier ook gedaan met kruikje, bedje voorverwarmen en dan er uit laten.

En anders inbakeren proberen, heeft hier ook goed geholpen.

12. tari

tari Fanatiek lid

23 dec 2006
    4.655
    0
    0
    receptioniste
    noord-holland
    en verder sluit ik me aan bij missym!

13. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ik lees dat je kindje nog maar 2 maanden is, in die leeftijd hebben ze vaak hun 'huiluurtjes'. Waarschijnlijk is dat voor jouw zoontje van 19.00 tot 23.00. Bij mijn dochtertje was het vanaf 16.30 tot 19.30. In die tijden hoefde ik haar écht niet op bed te leggen, dan was het huilen en huilen.

Daarom is mijn tip vast niet iets wat je wilt horen: Nog even geduld hebben! Zo rond de 3 a 4 maanden wordt het vast rustiger en hebben jullie de avonden terug.

Je kan ervoor kiezen om je kindje te laten huilen. Persoonlijk ben ik daar niet voor en zie ik gezien de leeftijd van je kindje nog niet in waarom dat 'moet'. En de vraag is hoe gezellig je avond dan nog is ;)

14. janette

janette VIP lid

26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    zou het bedje lekker warm maken met een kruikje dan evt badje, pyama aan flesje nog evt rustig op bed ( van papa en mama) spelen en dan het bedje in...
    mocht het niet lukken gewoon volhouden en de 15 min regel toepassen.....

wij hadden dit probleem ook totdat we een regelmaat met naar bedgaan erin brachten ( pyama aan) fles en rustig spelen....wel ff volhouden maar het werkt.

nu hebben we het spelen vervangen voor tandenpoetsen en boekje lezen en krijgt hij ook geen fles meer.

15. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik sluit me ook helemaal aan bij Line!

16. marjan123

marjan123 Actief lid

10 feb 2007
    171
    0
    0
    Hartelijk dank voor al jullie goede tips! Even een update hoe het is verlopen. Gisteren heeft onze kleine man ons ontzettend verbaasd door gewoon, zonder morren, na z'n fles van 7 uur 's avonds lekker in z'n bedje in slaap te vallen. :eek: We wisten niet wat ons overkwam!

We hadden een hele strategie bedacht (wakker in bed leggen, wel laten huilen maar niet te lang en tussendoor troosten, hem er vooral niet uithalen, etc. etc.), hadden speciaal extra vroeg gegeten en hadden onze borst natgemaakt, maar zonder noodzaak dus kennelijk... We hebben heerlijk samen in de tuin gezeten met een glaasje wijn (super!) en om 11 uur heb ik ons mannetje wakker gemaakt voor z'n laatste flesje. Ook daarna ging hij weer zonder protesteren slapen en dat ononderbroken tot 7 uur vanochtend! Ik hoorde hem vanaf kwart over 6 overigens wel tevreden murmelen in z'n bedje, maar dat is het toppunt van een happy baby wat mij betreft :)

Nu duimen dat dit geen lucky shot was en dat het vanavond weer lukt...

Groetjes!

17. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Wat fijn! Het is natuurlijk ook lekker warm in zn bedje nu met deze temperaturen! :D

18. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Jippie! Hopen dat het doorzet.

Had je je dag van tevoren anders ingedeeld? Of iets veranderd aan je dagindeling?

19. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    hihi zul je altijd zien! ;) hoop dat t zo blijft!

20. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Ik denk dat je nog even een maandje geduld moet hebben. Mijn dochter was 's avons ook wakker, maar na een week of 11-12 ging het ineens veel beter. Het komt denk ik door het omgekeerde dag-nacht ritme. Gewoon volhouden en af en toe eens proberen.
    Je krijgt echt straks wel weer je avonden terug.

Deel Deze Pagina