Onze dochter is nu 3 maanden en 1 week. Gisteren waren we bij het CB en daar zei de arts dat ze met het volgen niet helemaal naar rechts draait. Ze vroeg hoe vaak ik haar op haar buik leg, dat is eigenlijk alleen als ik haar in bad heb gedaan. Ze vindt het ook echt niet leuk. Maargoed, de arts zei dus dat ze niet zo goed naar rechts draait omdat ze niet vaak op haar buik ligt. Ook haar hoofdje was achter iets platter aan de linkerkant, niet veel. En een beetje kaler. Nu zei ze vanalles over een fysio enzo, dat die bij me thuis kan komen en kan zeggen hoe ik dit het beste aan kan pakken.. hoe ik haar het beste kan stimuleren etc. Nu vroeg ik me af; hoe vaak leggen jullie je kleine op hun buik? En wat doen jullie om ze te stimuleren? Als ik haar op haar buik leg ligt ze alleen maar languit, plat. Soms een beetje te 'zwemmen' met haar benen, maar haar armen gebruikt ze nog niet. Meestal legt ze dr hoofdje naar links. Probeer haar wel eens op rechts te leggen maar dan lijkt het wel alsof ze niet zo ver kan draaien die kant op, en dat vindt ze ook niet fijn. Dan draait ze dr gezicht naar de grond en gaat ze huilen. Heb nu het advies gekregen haar elke dag 3 x 10 min op dr buik te leggen.
Hoi Ik heb een mannetje met een voorkeurshouding naar links en een redelijke afplatting. Ben bij de kinderfysio en die adviseerd ook mijn baby op de buik te leggen. Ik leg hem nu 3 x 3 minuten ongeveer. Hij kan steeds lang zijn hoofd omhoog houden door het oefenen, want in het begin kon hij dat helemaal nog niet. Dus zo moet ik het uitbreiden. Wanneer hij gaat piepen-huilen draai ik hem om. Soms wacht ik totdat hij weer een beetje bij is gekomen, want het is heel zwaar voor ze. En dan doe ik het nog een keer totdat hij weer gaat piepen. Mijn mannetje is nu 10 weken ongeveer... Ik leg hem meestal op een aankleedkussen op de tafel en ga zelf op mn hurken ervoor zitten. Dan kunnen ze je aankijken. Haar favoriete speeltje voor haar gezicht houden zodat ze omhoog wil kijken. Je kan haar armpjes onder haar lijfje leggen op haar ellenbogen zodat ze al begint met haar hoofdje omhoog. En dan haar schoudertjes vasthouden. Als ze het heel moeilijk vind kan je haar op haar billen tegendruk geven dat maakt het iets makkelijker voor ze. Of een handdoek oprollen en onder haar okseltjes leggen. Omdat je aangeeft dat ze alleen maar plat ligt? Zo stimuleer je het denk ik meer. Ze vinden het ook heel leuk om goed aangemoedigd te worden. Zeg dat ze het goed doet! Soms heb ik het idee dat hij er geen woord van verstaad, maar dan is het denk ik de manier waarop je het zegt. Dit zijn allemaal tips die ik hem gekregen van de kinderfysio... Succes ermee!! Gaat vast lukken...
Hoi, Hier had ik de kleine regelmatig op haar buik liggen, maar dat was ook omdat ze dat helemaal geweldig vond. Het lijkt me wat anders als je kindje het niet leuk vindt om op zijn buik te liggen dat niet vanzelfsprekend is. Wat ik zou doen is niet direct inzetten op 10 minuten, maar het opbouwen. Dus beginnen met bijvoorbeeld 2 minuten per keer en dan opbouwen naar de 10 minuten. Zelf legde ik de kleintjes op hun buik en de armpjes zo dat ze op hun onderarmpjes steunden. Als je dan de armpjes iets naar achter legt, dan tillen ze vaak hun hoofd ook op. Om dat te stimuleren zou je een leuk fel gekleurd speeltje omhoog kunnen houden. Eventueel iets dat ook geluid maakt. Ik hoop dat je er iets mee kan, misschien dat anderen nog wat aanvulingen hebben. Groetjes Mariska
Ik weet niet hoe vaak, maar wel regelmatig. Vanaf het begin gedaan. Het is sowieso wel goed om een baby vanaf de eerste week 3x per dag op de buik neer te leggen, dan wordt dat steeds wat langer en zit je op een gegeven moment wel op de 10 minuten. Hier deden we het een paar keer per dag even in de box, bij ons op de bank, na het wassen/bad, soms na het verschonen en bij ons op de buik. Hier vond ze het ook wel fijn op haar buik en vanaf dat ze met 4 maanden om kon rollen, lag ze ook veel op haar buik.
Hier leg ik haar na het verschonen op haar buik als ze tevreden is, vindt ze vaak erg leuk juist. Maar ze vindt dat vanaf dag 1 al geen probleem en tilt ook vanaf de eerste dag al haar hoofd op. Zodra ze gaat piepen, pak ik haar weer op.
Bij mijn dochter vertelde ze me dat ook op het CB. Niet precies hetzelfde als bij jou, bij ons was het dat ze der hoofdje niet goed genoeg om hoog kon houden. Ook hier het dringende advies gehad dat we haar veel vaker op de buik moesten leggen. 1 dag gedaan en er toen mee gestopt, want ze vond het vreselijk!! Deed het toen ook alleen nog maar als ze uit bad kwam en we haar rugje insmeerde met lotion. Toen ze ongeveer 4 maanden was denk ik hield ze ineens haar hoofdje super goed omhoog en keek alle kanten op alsof ze nooit anders gedaan had. Tot op de dag van vandaag vind ze het nog steeds niet echt leuk om op der buik te liggen. Ze rolt dan gewoon weer door naar haar rug. Qua ontwikkeling doet ze het toch goed, ondanks dat ze dus maar weinig op der buik heeft gelegen Ze hebben me daar toen best wat "angst" aangejaagd, wat achteraf dus helemaal niet nodig bleek te zijn. Ik begrijp dat ze wat moeten zeggen, maar om meteen al met fysio aan te komen, daar zou ik persoonlijk voor pasen... Nu kijk ik dus naar haar en ik volg haar tempo gewoon.
Hier ook minimaal 3x per dag op de buik gelegd vanaf het begin... eerst is het nog maar heel eventjes en dat wordt vanzelf langer! Ze vond het ook niet altijd leuk in het begin, maar juist vanaf het moment dat ze zelf kon draaien lag ze veel op de buik te spelen! Hier zette ze haar armpjes/ ellebogen eerst te ver uit elkaar waardoor ze niet ver genoeg omhoog kon komen met haar hoofdje. Toen hebben we daar ook wat mee geholpen door ze dichter bij elkaar te zetten...