Je moest eens weten hoeveel mensen niet of amper met hun kinderen praten Dus zo'n domme opmerking vind ik het niet eens... Wat je kan doen als je extra wilt stimuleren is alles benoemen wat ze zeggen, maar dan in de lengte van de zinnen die ze zelf spreken (en dan niet een uitdrukking als 'ik hou van jou', dat kan gewoon een aangeleerd zinnetje zijn, komt vast vaak voorbij ) en ietsje langer. Hierdoor begrijpt het kind ook de structuren die eht moet zeggen. Verder kan je er zelf weinig aan doen. Als je je zorgen maakt zou ik er even naar laten kijken, vind je het best, dan kan je altijd een jaartje wachten
zelf wacht ik nog een paar maandjes. Sinds ze op de psz zit begint ze al meer te praten. Zowel thuis als daar, overal eigenlijk. Als ze tegen de zomervakantie aan nog niet hoorbaar verbeterd is dan ga ik ook naar de logo. Maar ik geef haar eerst zelf de kans. Ze is wel met meer dingen later geweest wat ze nu heel goed kan. Op mn werk 3 logos rondlopen dus die weten dan vast een goeie en leuke
Je moet doen wat je gevoel je ingeeft de logopedie is een steuntje in de rug en met tips kunnen ze je misschien erg helpen het boek praten doe je met zijn tweeen is ook een super boek wat je misschien zou kunnen aanschaffen. Zometeen maakt ze misschien die inhaalslag wel ineens door. Doe wat je gevoel jez\ zegt en je zit altijd goed
Dat boek is een boek over hoe je goed stimulerend met je kind kan praten, staan heel handige praktische tips in. Erg aan te raden, ook in begrijpelijke taal geschreven trouwens, en met illustraties erbij
ff gegoogled, 35euro, valt me nog mee. Eens kijken of ik t ergens kan vinden waar ik t eerst kan doorbladeren. Eens vragen op t werk of ze t hebben. Lijkt me idd wel een fijn boek!
Hallo! Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe! We kijken er ook enorm naar uit om naar de logopedist te gaan met Tamara en hopen dat het misschien net het duwtje is wat ze nodig heeft. Tamara lijkt elke dag weer een nieuw woord te leren...vandaag zelfs 3 nieuwe woorden... Ze kwam aanzetten met hoppe (dat is een fries woord voor paard, wat ik altijd gebruik), slab en zon... En ik haar de hemel maar inprijzen omdat ze weer 3 woordjes erbij zegt hihi... @Ckialita, bedankt voor de tip over dat boek he! Liefs Elly.
Ik heb een hekel aan deze tijd. Begrijp me niet verkeerd vind het prima dat alle instanties er zijn maar geef de kinderen de tijd. Mijn kleine dame is nu bijna 3 en sinds 3 maanden kletst ze me de oren van het hoofd en loopt ze ver voor. Mijn dochter had altijd een erg goede motoriek en was erg ondernemend. Ze kunnen nu niet alles in 1 keer. Kijk naar je kind en probeer natuurlijk objectief te oordelen. Als je denkt dat dit een goede beslissing is prima. Maar het is en blijft jullie kind.
hier een ervaren logopedist.. Schatten is heel moeilijk vind ik.. je hebt een aantal testen, waar je kan zien hoeveel ze achter loopt, maar ook op welk vlak, dat maakt het ook duidelijk voor iedereen waaraan je zou kunnen werken.. De meeste kids vinden logopedie heel leuk, dat zal wel mee vallen, maar ze moet dan wel enigszins taakgericht zijn. Ze is wel erg jong Thuis kun je ook dingen doen, extra doen: boekjes lezen, benoemen, je kindje na apen en dan kijken of zij jou weer gaat na apen. NOOIT corrigeren. STEL: ze zegt: kijk papesaai, dan zeg jij: JA PapeGAAI, wat nadruk op gaai, daarmee bevestig je dat je haar begrijpt, maar laat je wel de correcte versie horen.. Ik vind trouwens dat de logopedist 'zo' kan zeggen 9 maand achterstand erg knap van haar..... (ik werk overigens niet met jonge kinderen maar met verst. gehandicapten, heb weinig ervaringen in taal/spraak ontwikkeling bij gezonde mensen, maar hier is het ontwikkelingsniveau vaak op niveua van jouw kindje) succes ennuh: niet te druk maken hoor!
mijn zoon was bijna 4 toen hij 5 woorden kon zeggen en had voor veel dingen een eigen taal. ik werd aldoor tegen gewerkt door de huisarts en heb uiteindelijk stiekem van de assistente een verwijzing voor de logedie gekregen en van daaruit bij ik doorgestuurd naar het audiologisch centrum waar bleek dat hij zo goed als doof was. het was ( buiten mij maar ik werd niet geloofd) niemand opgevallen juist omdat hij zo pienter was en zichzelf liplezen had geleerd en heel handig om moeilijke ding heen manouvreerde met zijn innemende karaktertje. hij is 12 keer geopereerd heeft logopodie en fisiotherapie gehad ( want hij was door zijn doofheid ook motorisch niet goed ontwikkeld.) hij heeft schrijfles gehad later ( ook door die motorische achterstand kon hij niet goed dingen vasthouden) nu is hij 13 en je merkt niks meer aan hem. je zou zelfs willen dat hij eens een keer zijn mond hield zoveel tetterd hij nu wat ik eigenlijk wil zeggen. je hoeft je niet ongerust te maken meestal zijn ze gewoon wat langzamer en zelfs wanneer er wel iets is net als bij mijn zoon dan nog komt het meestal helemaal goed met wat hulp. ik vind het ook knap dat ze dat "zo" ff gezien hebben en promt mededelen. logopodie vinden ze vaak ook erg leuk om te doen dus het komt vast helemaal goed met je dochtertje meid!
Onze zoon van 2 jaar en 8 maanden zegt ook nog niet zoveel. Vorig jaar toen hij 2 jaar en 5 maanden was, zijn we doorgestuurd naar logopedie. Ook zij kwam met een 'schatting' aan, onze zoon zou een achterstand hebben van een jaar!! Daar schrokken we best van, en nu, ruim 3 maanden later zegt hij al meer dan toen. Zn woordenschat zit denk ik op zo'n 30 woorden, en hij leert elke week wel nieuwe woordjes erbij. Is dan ook helemaal trots. Ik ga ook eens naar dat boek kijken, bedankt voor de tip! Wij vinden trouwens wel: alles op z'n tijd... Ons mannetje liep ook pas met zn 2e jaar (wel met onwijs goede hulp van fysio). Dus dit komt ook wel weer goed. Succes!
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo erg ... ieder kind heeft zn eigen ding. Wellicht wacht ze met praten tot ze het gevoel heeft dat ze het echt perfect kan. Neefje was ook zo. En die sprak met 2,5 'op eens' in prachtige vol- en bijzinnen En de derde dochter van mn nicht heeft de eerste 3 jaar nauwelijks wat gezegd ... is inmiddels een babbelkous van hebikjoudaar
Hallo! Bedankt voor de nieuwe reacties. Ik vind het fijn om te lezen hoe iedereen erover denkt. Ik ben vanochtend voor het eerst met Tamara naar logopedie geweest. Het was echt een hele leuke mevrouw! Ze gaf mij een bekend boek mee te leen, nl: Praten doe je met z'n tweeen... hihi Ik heb het boek al wat bekeken en het lijkt me echt de moeite waard. De Logopediste zag gelijk dat Tamara haar taalbegrip wel goed zit en dat Tamara misschien gewoon een zetje nodig heeft. Dus we gaan lekker aan de slag hier en met de Logopediste en dan hopen we dat Tamara ons over een tijdje de oren van de kop kletst. Liefs Elly
mijn dochter is precies 9 maanden jonger dan die van jou, dus zou nu zoveel moeten zeggen als jouw kindje zegt.. niet dus, ze komt op 20-25 woorden, wat volgens het cb ruim voldoende is, de eis van kindjes rond de 20 maanden is naast papa en mama 3 andere woorden. dus een achterstand van 9 maanden lijkt me vrij overdreven..
Ik zou me ook niet teveel zorgen maken hoor! Heb ik met Keld namelijk wél gedaan, maar het komt goed. Het is ineens heel snel gegaan, ook al is alles nog niet altijd verstaanbaar, alles op zijn tijd niet? Die 9 maanden achterstand lijkt me sterk overdreven hoor. Succes!
Hier nog zo'n kleine niet prater. Jesse is in februari 2 geweest en zegt genoeg, maar praat niets! Hij brabbelt allerlei letters en gekke woordjes, maar er komt dus echt geen zinnig woord uit! De woorden die hij zegt, zijn kopt (helikopter) au en die. Zelfs mama of papa roept hij nog niet gericht. In maart waren we bij het CB en de ka zei dat hij laat was, maar nog niet verontrustend. Logopedie was nog niet aan de orde, omdat het meestal zonder ook wel goed komt. Wel moesten we voor aug. een nieuwe afspraak maken. Mocht hij dan inmiddels lekker babbelen, mag ik die afspraak afzeggen. Meestal maak ik me geen zorgen, maar echt lekker zit het me toch niet. Onze oudste was heel vroeg met praten, de tweede was ook laat, maar toch zei die op deze leeftijd al heel wat woordjes.
Kisbaba herken je gevoel helemaal. Zeker als t je zo gezegd word ga je er toch over denken en piekeren. Hier ook met 2 erheen en moest met 2,5 terug. Helaas ze praat nog steeds niet veel. Nu begint het te komen. Ze leert elke dag wel bij! Ze hoort genoeg om haar heen, maar heeft t lang niet nodig of interessant gevonden. Laatste week heeft ze opeens HOOG erbij en HEK Van die woorden waarvan je denkt,,,is dit logisch om te starten met praten ?? Maar goed het komt. Hier is oma, opa, papa en mama allemaal papapa. Lekker makkelijk want dan luistert gewoon iedereen meteen hahah