Hoeveel kwijt aan boodschappen per maand?

Discussie in 'De lounge' gestart door Pipelina, 1 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pipelina

Pipelina VIP lid

11 nov 2007
    5.111
    2
    0
    Hallo,

Van het weekend ben ik tot de verschrikkelijke ontdekking gekomen, wat een geld wij besteden aan boodschappen! 750 euro in de maand! En dit is dan nog zonder luiers en doekjes!
    Wij zijn trouwens een 3 mans gezin: man, vrouw (zwanger) en een dochter van 16 maanden. Die gewoon met de pot mee eet, geen speciale melk oid krijgt.
    Ik vind het echt schrikbarend! Maar het is eigen schuld, we houden van lekker eten, eten eigenlijk geen gekookte aardappels oid, dat vind mijn man niet echt super en ik ook trouwens ook niet. Doen eigenlijk altijd boodschappen op bij de AH (dagelijks) en op de markt (1x per week)
    Nou zag ik wel dat in de zomer maanden we wel 250 euro minder uit geven. Ik denk dat dat komt omdat we dan meer boodschappen op de markt doen, is toch goedkoper daar. In de winter, vind ik alleen de groentes toch van mindere kwaliteit, ze blijven niet lang goed.
    Ga nu in elk geval maar 2x per week grote boodschappen doen, nou mijn man, ik kan niet zo veel op het moment met mijn zwangerschap :)

Nu ben ik benieuwd, wat geven jullie uit? en hebben jullie nog tips?

Gr Pip

2. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    deel 99 zo ongeveer ;)

Hier max 480 per maand, anders kom ik ook wel aan de 750 euro en dat vind ik zonde...

3. Pipelina

Pipelina VIP lid

11 nov 2007
    5.111
    2
    0
    niet gezien! Thanks! zal eens even kijken

4. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    aleen gaat dat om de wekelijkse bedragen, maarja, x4!

5. Pipelina

Pipelina VIP lid

11 nov 2007
    5.111
    2
    0
    Nou dan nog, geven wij veelste veel uit! Die bedragen die ik daar zie gaven wij al in onze studententijd uit (schaam)

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij hebben hier zo'n 350 voor 2 volwassenen en een peuter (met nog luiers). In onze studententijd gaven we ook meer uit. Bij het gaan samenwonen al wat kritischer geworden (2 eetgewoontes samensmelten), en nu met kind is het echt een budget geworden.

Het was eerst ook meer. Maar door wat kritisch te kijken naar wat je koopt kun je al snel minderen.

Vooral dingen die je vaak koopt (brood, melk, beleg) kunnen soms veel verschil uitmaken. Wij kopen dat wat goedkoper. Gewoon een euro-brood is ook prima te eten.

Ook kijken wat je van een echt merk wil, en wat je goedkopie kan doen. Pindakaas weigert mijn man van iets anders dan Calve, maar bij hagelslag maakt dat niet zoveel uit.

En lekker broodbeleg (filet american, brie) hebben we naar het weekend verbannen.

De markt is leuk, maar koop alleen wat je nodig hebt. Ik kom regelmatig met een extra kilo fruit thuis, die ik daarna met tegenzin zit op te eten. Terwijl het eerst lekker leek.

We kopen ook nog een hele lading boodschappen bij de Lidl of aldi. Daar kun je toch tegen een net wat leukere prijs dingen de basics halen: pasta, rijst, melk, suiker, luiers!, toiletpapier, etc.

7. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Wij hebben laatst onze uitgaven ook maar eens onder de loep genomen, want het liep hier ook de spuigaten uit. Ik denk dat we nu ongeveer 400-500 euro uitgeven. En dan kopen we veel bij de Lidl (en eventueel Aldi), en de rest bij de Albert Heijn. Mijn vriend doet in principe een keer in de week boodschappen en dan kopen we soms door de week nog een keer extra avondeten.

Overigens betekent dit niet dat wij niet lekker eten hoor. Wij eten veel vers en maken veel zelf, wat een ander misschien kant en klaar koopt bij de Appie. Maar daar houden wij dan ook niet echt van... Zoals kant-en klare boerenkool e.d. Of van die aardappelschijfjes om te bakken. Of van die risotto met de champignons er al in. Is veel lekkerder (en nog goedkoper ook) als je het zelf maakt.

Misschien kan je eens heel kritisch kijken naar wat jullie kopen dat je ook zelf kan maken?

8. Moonchild82

Moonchild82 Actief lid

8 mei 2007
    455
    1
    0
    Postbode & Interieurverzorgster
    Hoofddorp
    Hier ongeveer 100 tot 150 euro voor boodschappen in de maand.
    En dan zijn we met 3, ik + partner + 2jarige dreumes.
    In dat bedrag zitten luiers+doekjes+groeimelk inbegrepen.

En sorry maar 750 euro (??) per maand? Daar kan ik 2 maanden huur van betalen.

9. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    150 euro in de maand? Hoe doe je dat? Mag ik vragen wat jullie dan bijvoorbeeld eten? Vind ik echt knap zeg...

10. Pipelina

Pipelina VIP lid

11 nov 2007
    5.111
    2
    0
    Ik weet het heeel erg!

@linangel: wij houden juist van kokkerellen! Wij kopen eigenlijk nooit zakjes e.d. Het zit em juist in al die verschillende producten!

Naar een 4-500 euro willen we ook toe, dat dan nog ex luiers en drogisterij artikelen. We hebben ons nu op een budget gezet van 100 euro per week, met een uitloop naar 125.

11. mammavanthom

mammavanthom Bekend lid

Jeetje moonchild, hoe doe je dat?

Wij geven normaal gesproken ongeveer 600 euro uit maar vind dit eigenlijk te veel dus heb mezelf op een buget gezet van 400 per maand en hou weer een huishoudboekje bij...

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wij eten ook bijna nooit gekookte aardappels, vlees etc.. en ook bijna nooit uit zakjes. Haal voornamelijk mijn groenten bij de Lidl of Turkse winkel.. Ben echt niet veel kwijt per maand.

13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    wij zitten nu per week ongeveer tussen de 80 tot 100 hangt er van af of we luiers moeten halen en douchespullen.

Vind het wel heel erg veel hoor! Zelfs met vers kun je veel goedkoper! Zou het liever sparen!

14. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Mmm... Maar maak je dan wel dingen op? Ik had bijvoorbeeld ravioli gemaakt en daarvoor had ik parmezaanse kaas nodig (kost bij de lidl geen drol - had ik nog), mozzarella (de hele bol), een half bakje ricotta en tien blaadjes basilicum, onder andere. Toen ik klaar was, had ik dus nog een half bakje ricotta over en bijna een hele plant basilicum. Dan maak ik daar een paar dagen later weer wat van.
    Bovendien koop ik ook vaak huismerk, of euroshopper bijvoorbeeld. Wij maken vaak Italiaans (uit de zilveren lepel: goede tip!) en daar zit om de haverklap gepelde tomaten in. Dan koop ik gewoon een lading van die blikken, maar dan wel goedkoop, want dat maakt echt niets uit. Dat smaakt altijd hetzelfde.

Maar zit het bij jullie niet in de dure kazen enzo? Want dat aten wij eerst ook veel - kocht ik zelfs alleen bij de kaasboer - maar ik let tegenwoordig op de lijn, dus dat scheelt ook behoorlijk.

Ik denk dat je echt een keer bij de lidl moet kijken, juist als je van koken houdt, want ze hebben daar echt heel veel, voor heel weinig. Zoals stukken parmezaanse kaas, of gamba's of verschillende soorten ham. En dat scheelt gewoon de helft ofzo. En als je het toch ergens doorheen gooit maakt het ook niks uit.

15. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

16. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Kan je eens een voorbeeld geven van wat jullie dan deze week (of vorige week) eten? En ook qua lunch enzo? Want ik ben erg benieuwd!

En doe je meerdere keren per week boodschappen of niet? Want bij de Turk of de Lidl vind ik namelijk wel vaak dat je het niet te lang kan bewaren, en dat is voor ons niet handig, aangezien wij eigenlijk maar eens per week boodschappen doen.

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Lidl groente moet juist kwalitatief zeer goed zijn ( had ik ergens gelezen)

Wij eten deze week bijvoorbeeld een heel lekker gerecht dat echt super goedkoop is:

Spaghetti met een beetje boter en parmazaanse kaas. Dan doe ik voor mijn man er een kippenpoot bij en salade van komkommer en tomaat met olijfolie. Cheap maar erg lekker en gezond.

Zo maak ik ook wel Italiaanse rijst ( met tomatensaus) en dat is ook erg gezond en erg goedkoop.

Sowieso is de Italiaanse keuken erg geschikt voor goedkoop en gezond koken. Ook Pizza. Als je die zelf maakt kun je het echt verantwoord houden.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik doe meerdere keren per week boodschappen.

Zo'n gerecht wat bosi aangeeft is inderdaad al lekker en goedkoop. Vanavond eten wij bijvoorbeeld aardappeltjes in de schil met rozemarijn en knoflook uit de oven, zalm van Lidl met viskruiden ook uit de oven, maak een salade erbij van een krop ijsbergsla, tomaten, komkommer en wat kleine augurkjes en olijfjes.
    Qua lunch ben ik niet zo spectaculair. Soms gewoon pindakaas of kaas, of een gebakken eitje, blikje tonijn met een uitje op brood, tomaatje etc.

Edit, verder drinken wij niet superveel frisdranken. Wel veel thee en eten verder veel Indisch en Turks en dat zijn niet erg dure gerechten.

19. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ja, dat dacht ik ook, maar het is niet altijd even lekker. Ik heb al een paar keer gehad dat de spruitjes niet lekker waren (en daar houd ik juist van), en hetzelfde met de sperziebonen. Hetzelfde geldt voor het fruit: de appels vond ik een keer echt ronduit vies. Smaakte gewoon naar gras (ook knap, daar niet van). En het fruit is sneller oud. Als ik peren koop bij Albert Heijn, of bij de groenteboer, kan ik het een week of langer bewaren. Als ik het bij de lidl koop moet het binnen een paar dagen op, en ze zijn flauwer...

En inderdaad: italiaans eten is vaak goed voor de portemonnee, en lekker!

Deel Deze Pagina