Ik probeer zoveel mogelijk zelf te maken. Op het begin was dit slechts 1 soort groente per keer, daarna mengde ik 2 soorten met elkaar ter afwisseling. Nu wil ik weer de diepvries vol gaan gooien (om het zo maar even te noemen), maar weet niet zo goed hoe ik dit moet gaan doen en wil jullie ervaringen/tips horen... Wat is het handigste: kleine porties invriezen per soort , zodat ik het ontdooit met elkaar kan mengen of complete (gemixte) maaltijden maken en dit invriezen? Ik zat nu te denken om porties van 50 gram in te vriezen om later dit te kunnen vermengen tot een complete hap. (Dus 50 gram aardappel/rijst, 50 gram vlees/vis en 2x50 gram groente.) Zo kan ik per keer kiezen welke combinatie ik wil geven. Is dit haalbaar? Of is dit niet praktisch? En kan ik alles invriezen? Ook gekookte rijst en bijvoorbeeld vis? Of zijn er dingen die ik beter niet kan invriezen?
ik vries compleet gemixte maaltijd in zodat ik het alleen in de magnetron hoef te gooien en zo kan geven losse onderdelen invriezen lijkt mij persoonlijk niet heel handig
Zo deed ik het ook. Nu heeft mijn zoontje echter een hekel aan groente wat ingevroren is geweest en weigert dat te eten. Hij weet wel wat lekker is. Gemengd als maaltijd zoals macaroni of een wokgerecht gaat overigens prima maar groente los niet. Maar ja dat is de situatie hier. Voor het makkelijke zou ik ook gemengd invriezen, kun je het zo in één keer opwarmen.
Ik vries het dus wel apart in zodat ik kan mengen met smaken. Voorheen deed ik ook compleet gemixte maaltijden, maar vond het voor hem eigenlijk wat eentonig. Hij at dan namelijk een periode telkens dezelfde mix. Nu kan ik elke dag mixen. Ik vind het persoonlijk zo ook juist makkelijker. Je hoeft namelijk niet eerst 3 dingen (groente/aardappel/vlees) klaar te maken, te mengen en dan in een diepvrieszakje te verdelen. Ik maak nu één avond de aardappels en doe je in zakjes. De volgende avond doe ik de groente maken en in zakjes en de avond daarna weer het vlees. Het kost mij dus minder tijd om porties te maken en in te vriezen en kan verschillende variaties maken.
Ik doe bijv. 5 porties aardappels in boterhamzakjes verdelen. Die 5 boterhamzakjes doe ik dan in 1 grote diepvrieszak en schrijf daar op wat erin zit (ingevroren zie ik het verschil niet tussen broccoli of sperziebonen haha) en de datum.
Oh en ik haal dus 's ochtends 3 zakjes uit de vriezer en kan ik het s avonds in een kommetje bij elkaar gooien, opwarmen en voila
Ik had hier ook wat in zakjes ingevroren, had het in een kommetje in de koelkast gelegd, maar er zat allemaal water/vocht (buiten) het zakje. Is dit normaal? Of heb ik dan slechte kwaliteit plastic zakjes?
Wat een gedoe joh.. Waarom zou je dat willen? Ik heb bijna altijd de kids mee laten eten en die paar weken dat ze alleen wortel bloemkool en broccoli aten kookte ik een stronkje apart, in een plastic zakje in de aardappelpan.
Dan kan ze vaak pas eten als ze naar bed moet... Met de pot mee-eten is hier (voorlopig) niet haalbaar helaas!
Op een andere tijd dan jullie bedoel je? Lastig. Onze dochter heeft allergieën en eten als macaroni en zo kon/kan niet altijd, ik kook gewoon een losse aardappel en een handvol diepvriesboontjes/erwten in een pannetje. 20min en klaar.
Dat is bij ons ook het geval, hij red het niet om wakker te blijven tot wij klaar zijn met koken. Soms zit er bij mij ook wel wat vocht bij maar dat is niet altijd. Ik weet niet of dat aan de kwaliteit van de zakjes ligt. Ik koop ze gewoon bij de Dirk, zijn gewoon normale diepvrieszakjes. Misschien dat er nog wat kookvocht bij zit als je invriest? Denk gewoon ff hardop na hoor.
Dochter eet hier ook niet met ons mee hoor, dat is veel te laat. Ik gooi gewoon alles in de babycook. Ik heb altijd zakken diepvriesgroenten in huis, dus zo heb ik haar eten op een kwartiertje klaar. Veel meer vitamientjes dan wanneer je het zelf opnieuw invriest. (Geen kritiek, gewoon een alternatief voor jouw methode)
ow maar mijn dochtertje eet heel gevarieerd hoor. Ik vries namelijk dingen in die wij eten. Dus ik kook niet een hele zooi apart voor haar. (we eten zoutloos enzo) Dus ze heeft elke dag wat anders