Hallo, Gister bij de vk geweest voor de intake. Gesprek van een uur gehad, folders meegekregen en formulieren voor bloedprikken en termijnecho. Ik begin nu opeens toch weer erg te twijfelen, combinatietest of niet? Nou is mijn vraag, wordt standaard de nekplooi opgemeten tijdens de termijnecho? Als dat zo is en dan blijkt dat de nekplooi verdikt is kan ik dan alsnog voor de combinatietest kiezen? Of is dat dan al te laat? Lees net namelijk dat de nekplooi pas goed gemeten kan worden vanaf 11+ week. Als dan de echo in week 12 te laat blijkt te zijn voor alsnog de combinatietest dan moet ik de termijnecho eerder laten plannen maar dan kan de nekplooimeting weer te vroeg zijn. Snappen jullie het nog? Ik zit me erg druk te maken nu, hartkloppingen en begin spontaan te huilen, zullen de hormonen wel zijn
Bij mij werd bij de termijnecho de nekplooi niet gemeten. Daar werd echt een aparte afspraak voor gemaakt. Wel is meteen na de termijnecho bloed geprikt voor de combitest. Ik had de nekplooimeting bij 12+2 wk, de daarop volgende vlokkentest (helaas..) bij 13+1. Is je termijnecho pas bij 12 weken? ik had de mijne bij 9.5 al. Misschien als je kiest voor de combitest, even zkh bellen? Misschien dat ze het wel kunnen combineren, of anders inderdaad de termijnecho naar voren zetten?
Nekplooi wordt niet standaard opgemeten, maar als de echoscopiste ziet dat het verdikt líjkt, dan moet ze dat aan jullie melden en kan ze 'm ook opmeten. Vervolgens zou je idd nog de combinatietest kunnen doen, maar dan moet je idd wel snel een afspraak kunnen maken. Overigens kan dat volgens mij vaak wel hoor. Ik heb zelf met 12 weken de combi-test laten doen (en dat was dus ook tegelijk de termijnecho), ze plannen die echo hier het liefst echt zo dicht mogelijk bij de 12 weken.
Ik heb er bij de eerste naar gevraagd en bij dit kindje zei ze het zelf dat de nekplooi er heel netjes uit zag. Weetje wat het is, bij mijn leeftijd hebben ze maar 6/7 van de 10 uitslagen dat klopt en dan zit je gewoon echt steeds in spanning snapje? Zou er gewoon naar vragen als ik jou was, ziet de nekplooi er goed uit? Reden tot een combinatietest? Dan zeggen ze het eerlijk
Oke bedankt voor jullie reacties. M'n vriend belde al vanaf zn werk dat ik me niet zo druk moet maken Ik ga zo het echocentrum bellen en leg ik dit ook even voor. Ben benieuwd.
Hmmm nou bij de termijn echo kijken ze wel naar de nekplooi maar ze meten hem niet. Dus als ze iets afwijkens zien dan kunnen we nog voor een combinatietest gaan. Deze test moet je wel snel weten of je het wil dus de echo zo snel mogelijk gepland. Alles was al bijna vol natuurlijk dus kan pas 2 nov. Zucht nog 15 dagen wachten
Nekooi kan gemiddeld tot 13 weken en 4 dagen gemeten worden, al moet je ook niet te laat meten, want dan is het ukkie te groot voor een betrouwbare meting. Bij de termijn-echo meten ze niets en meestal is die echo ook te vroeg om al iets over de nekplooi te zeggen. Omdat jij hem echter later hebt dan gemiddeld (al is 11 weken voor een betrouwbare nekplooi aan de vroege kant) zou dat wel kunnen. Als hij echt extreem is is men verplicht je dat te zeggen. Echter, als je echt iets wilt weten over de kans op bv down, dan heb je hier weinig aan en zul je gewoon moeten kiezen voor een combinatietest. Een nekplooi alleen zegt namelijk niet zo veel. Beste is om bloed te prikken rond 9 a 10 weken en de nekplooi rond 12 a 13 weken. Dat geeft de meest betrouwbare uitslag.
Ik had termijnecho met 12 weken en 1 dag en ze keek er zelf naar. Zag er netjes uit zei ze en als dat niet was had ze het wel gemeten zei ze, is een kleine moeite en dan alsnog combinatietest daarna