ja, had ik het toch goed begrepen. vind het een erg trieste ontwikkeling. maar ziekenhuizen hebben wel meer vreemde acties als het over geld verdienen/besparen gaat,dat heb ik al aan den lijve ondervonden.
ik herken het wel sakinah. Ook toen ik nog bij de ha werkte (was nog voor de nieuwe zorgverzekering dus weet niet hoe het nu gaat) en er belde iemand (met een particuliere verzekering) om een recept voor haarzelf en haar man aan te vragen, dan moest ik eigenlijk van de huisarts dus 2 keer een receptaanvraag rekenen. Of als iemand die dag belde om een afspraak en bijv s´middags een afspraak: een telefonisch consult + een consult. Nou vond dat toch wel zo'n onzin dus rekende in het 1ste geval 1 receptaanvraag en in het 2de geval alleen een consult. Was hij vast niet blij mee maar ging hij toch allemaal niet meer nachecken.
Ik vind het een beangstigend onderwerp, want beter word het er helaas zeker niet op!! Aan het begin plaatste iemand een link over gezond in 2030. En daar staat wel iets heel belangrijks in, namelijk: Hoe kritisch zijn we tegenover mensen met een ongezonde levensstijl? Mensen roken, eten hartstikke ongezond ( omdat gezond leven zogenaamd te duur is, maar ze wel geld uitgeven aan andere onzinnige dingen, niet iedereen btw, maar een groot percentage wel! ) En alleen die 2 punten zorgen al voor zóveel ziektes. Kinderen word nauwlijks geleerd wat gezond eten is en alles moet tegenwoordig maar makkelijk te maken zijn. Roken geven papa en mama vaak het voorbeeld van, dus hoe moeten onze kinderen het straks beter weten? De zieken zullen de pan uit rijzen en wij gaan daarvoor betalen. Ik vind dat er VEEL ongezond voer uit de winkels gehaald moet worden en meer voorlichting in gezond eten. Misschien moet er in de toekomst maar gekeken worden naar de levenstijl van mensen. Verder deze regering, stelt mij ontzettend teleur. Stuk voor stuk per partij. Dus dat ik nou zeg: Had beter op die of die kunnen stemmen? Nee. Ik ga eens even verder lezen. Was tot pag 3 gekomen!
tja het zorgstelsel, ik hou me hart vast, voor de kosten! steeds grotere groep kan het niet betalen en hierdoor komen steeds meer mensen in de problemen, de mensen die netjes betalen moeten nog meer betalen, want de kosten moeten toch betaald worden. Andere kant wordt het geld met een vrachtwagen eruit gereden, want het is toch niet het geld van jezelf wat je uitgeeft. kosten lopen hierdoor echt uit de pan. Daarnaast de kosten van de oudere mens. En gezond eten is niet goedkoop! Maar naar de friettent gaan ook niet! Maar ik "ken" inderdaad mensen die er over klagen met een sigaret op de lip. tja die zijn ook duur! gr brenda
Denk dat ik hier dan wel een 'leuk' voorbeeld van heb. Ben afgelopen jaar in zh bevallen. Door kleine complicatie moest de kinderarts m'n zoontje even controleren na de geboorte (de gewone controles die normaal vk doet, niets extra's) Dit heeft werkelijk maar 5 minuten geduurd. De rekening van de kinderarts is naar ons huisadres gestuurd omdat de bsn en zorgverzekering op dat moment nog niet geregistreerd was. Bedroeg bijna 1700!!!! Neem aan dat dit komt doordat zh het 'slim gespeeld' heeft. Heb het wel gemeld bij m'n verzekering, jammer dat ik er niet achter zal komen wat hiermee gebeurt...
Ben ook bang dat we steeds meer Amerika achterna gaan en we steeds meer gaan betalen voor minder. Laatst was een docu van Michael moore op tv. Sicko als ik me niet vergis. Ging over gezondheidszorg. Medicijnen die in USA 120 dollar waren kosten op Cuba paar cent. Hoe kan dat vroeg hij zich af En daar zit wat in..een paar dollar verschil oké..maar paar cent of 120 dollar? Had zelf opeens een rekening van de nacontrole van zwangerschap. Nou hoort dat volgens mij sowieso al bij de zwangerschap, maar dat drie vragen in vijf minuten; hoe gaat het, heb je nog klachten en gebruik je nu anti conceptie? nu 72 euro moest kosten deed me toch flink boos worden. :x Gelukkig na drie keer bellen wel een medewerker bij de verzekering aan de lijn die verder kon denken en me goed geholpen heeft.
Maar vraag het maar eens, bijvoorbeeld hier: Wie is bereid om 200 per maand basispremie te gaan betalen zodat iedereen geholpen kan worden in de zorg? Ik denk dat je op een verbazingwekkend laag aantal uitkomt. Iedereen heeft het altijd wel over solidariteit, maar zodra de protemonnee getrokken moet worden moeten 'de anderen' maar solidair zijn. Valt mij vaak op.
Wat ik heel eerlijk gezegd denk is dat die 1700 incl. bevalling was en zorg was. aangezien geen enkele zorgverzekering dit bedrag zomaar zou betalen als het echt alleen een kleine controle was (kan natuurljk wel) maar als dat wel zo was dan is het inderdaad heel slim gespeeld en goed dat je goed hebt opgelet!
je hebt wel gelijk.. maar het maakt niet eens meer uit of je solidair wil zijn tegenwoordig. Als je geen zorgverz. hebt krijg je een boete. dus je bent gewoon verplicht om solidair te zijn. wat betreft rekeningen die je krijgt van de zorgverzekering of wat dan ook. ALTIJD zelf controleren. Ik kreeg vorige keer een eigen risico rekening van de zorgverzekering. maar deze was in verband met zwangerschap, dit valt niet onder het eigen risico. Als ik dit niet had geweten had ik voor niets betaald.. zonde toch!
Wachtlijsten wegwerken kan toch ook bereikt worden (deels) door efficiënter te werken? Ik kan me wel voorstellen dat er een soort aanzuigende werking is, naarmate je meer capaciteit biedt dat de vraag gelijk toeneemt (net als met snelwegen en autoverkeer). Blijft dus noodzaak om een heel goed werkende poortwachtersfunctie te hebben... En ik heb er wel vertrouwen in dat efficiënter werken (meer zelfmanagement, meer oplossen in de eerste lijn, meer preventie) een heel belangrijke bijdrage gaat leveren aan het beheersbaar houden van de zorgkosten. 200 euro per maand, ja dat is heel erg veel en voor sommige echt niet op te brengen. Maar als dat het moet kosten om te zorgen dat ik, m'n ouwe moeder en m'n kleine kinderen (en de rest van NL) fatsoenlijke zorg krijgt dan is dat zo. Ik heb het al eerder gezegd en ik herhaal het hier: goede zorg is veel waard en mag dus wat kosten. Ik vind het onbegrijpelijk dat zo veel mensen daar niet meer voor over hebben (de echte, echte minima daargelaten, ik snap dat daar een vorm van zorgtoeslag voor nodig is). Het leven draait om keuzes. Liever gegarandeerd van goede zorg, dan ieder jaar op vakantie.
En ik vind dat volkomen terecht! Want als je onverzekerd bent, en de rekening niet kunt betalen, zijn zorgverleners verplicht om je te helpen. Op kosten van degenen die wél hun premies betalen. Daarom is het verplicht.
ik ben het er ook wel mee eens hoor, mits de zorgkosten acceptabel zijn. en ik vind dat in veel gevallen niet op het moment. maar was gewoon een opmerking tussendoor.
het heeft weinig met solidair zijn te maken. zoals gezegd is een verzekering verplicht en betaal je niet kan er in de toekomst gewoon loonbeslag gelegd worden. hoe dat dat moet met gezinnen die dan echt niet meer rond komen is van geen belang blijkbaar.ik denk dat daardoor de problemen zich gigantisch gaan opstapelen. ontzettend veel mensen dakloos want volledige kosten komen in het gedrang als je al een hoop van je loon mist en dus ben je uiteindelijk ook onverzekerd. ik vind dat weinig met solidair te maken hebben. ik vind dat een heel erg beangstigend toekomstbeeld, dat verzekeringen zoveel macht krijgen dat je ze je rekening leeg kunnen plukken voordat jij het geld uberhoubt gezien hebt.
blup: het heeft alles met solidair zijn te maken. Je betaalt premie omdat iedereen de káns heeft om geconfronteerd te worden met hoge zorgkosten, en omdat we het als samenleving niet acceptabel vinden dat die pechvogels zelf voor de kosten daarvan opdraaien. En de verplichting om premie te betalen heeft ook met solidariteit te maken, omdat ook onverzekerden geholpen móeten worden. Het is niet fair tegenover mensen die zich wel verzekeren als het een vrijwillige verzekering zou zijn. Voor mensen bij wie het echt reëel niet mogelijk is om de premie volledig te betalen, is er volgens mij zorgtoeslag. Of die bij de juiste grens ligt kan ik niet beoordelen. Maar wat mij betreft hoort gezondheidszorg bij de primaire levensbehoeften, gelijk met een dak boven je hoofd en voeding. Dus éérst die premie betalen (en je huur, en je boodschappen) en dan pas de rest. Vanuit die gedachte kan ik mij het loonbeslag wel voorstellen. Dat kan de woningcorporatie volgens mij ook doen, bij wanbetalers.
Over je laatste zin mbt de verzekeringen. Het stoort mij juist enorm dat de overheid zoveel invloed heeft op de premie. Ik herinner me nog de mooie praat toen het nieuwe zorgstelsel van start ging. Doordat de verzekeringen onderling konden concurreren zorgde dat ervoor dat we als verzekerden waarschijnlijk goedkoop uit waren. Tegelijkertijd is het weer de overheid die de verplichte basispremie bepaalt en dat steeds hoger maakt. Blijft er niet veel concurrentie meer over, want de beslissing over dat gedeelte is nog steeds in handen van de overheid.
He? De hoogte van de premie voor het basispakket wordt toch nog steeds door de verzekeraars bepaald? De overheid stelt alleen vast wat er in dat basispakket moet zitten. Of heb ik iets gemist?
Oh ik ben het met je eens aangaande mijn eigen protemonnee, 200 euro p mnd is niet veel voor goede zorg. Maar elke regeringspartij die dit op zijn programma zet verliest zetels, dus niet iedereen zal het met ons eens zijn. En ik ga het wel redelijk vertikken om zo solidair te zijn dat ik zeg dat ik de bulk van de kosten wel pak.
Echt? Ik dacht echt dat de overheid dat bepaalt, zoals we volgende week op prinsjesdag ook waarschijnlijk te horen krijgen wat de basispremie van 2012 gaat zijn. Maar nu ga ik ook twijfelen hoor
Je mag blij zijn dat de overheid invloed heeft op de hoogte van de zorgpremie, daarom blijft hij nog binnen de perken. Er wordt jaarlijks een budgetruimte voor alle zorg samengesteld, en op basis daarvan wordt gezegd hoeveel de zorgpremies mogen stijgen. Dat betekent dat de overheid al wel keuzes maakt over wachtlijsten etc., maar zo worden de kosten beheerst.
Nee, de overheid stelt daarnaast samen met ZN (Zorgverkeraars Nederland) een plafond vast hoeveel het mag zijn, en stelt de besteedbare ruimte voor een jaar vast. De kosten voor behandelingen worden via het COTG vastgesteld. Een zorgverzekeraar bepaalt vervolgens zijn premie gebaseerd op de gerpognotiseerde uitgaven in deze besteedbare ruimte, de verzekereden en hun declaratie gedrag, en de efficiency van de organistie. Er daar zitten de onderlinge kleine verschillen tussen de premies van zorgverzekeraars in.