Ja oké, ik wist dat de overheid ook een plafond aangeeft en ook dat de tarieven centraal worden bepaald. Maar de uiteindelijke hoogte van de premies wordt bepaald door de verzekeraars. Dat daar geen gigantische verschillen inzitten is niet zo vreemd, omdat het product zo exact is omschreven, en de uitvoeringskosten en marges lopen niet enorm uiteen.
Maar dat gaat toch alleen over de aanvullende verzekeringen? De basispremie behoort bij elke verzekeringsmaatschappij gelijk te zijn en wordt vastgesteld door de overheid naar mijn idee.
Dat zou logisch geweest zijn maar stond op zoon z"n naam en met de noumer 'kinderarts'. heb zelf een financiële baan in de zorg (v&v sector dan) gehad dus ben er iets meer op gebrand. Jammer alleen he, dat je dan niet meer meemaakt hoe het afloopt
Bloedprikken valt buiten de verloskundige zorg, dus gaat in principe van je eigen risico af (weet alleen niet of je je daar extra voor kunt verzekeren)
huisarts is hier wel goed bereikbaar omdat wij bij een groepspraktijk zitten, doktoren vangen dingen voor elkaar op, altijd bereikbaar, en kan altijd snel terecht dus daar kan ik niks over zeggen. Jaren geleden zat ik bij een 1 mans praktijk, was nog de oude huisarts, waar mn ouders ook zitten. Dat was altijd drama, 100 keer bellen voordat hij niet in gesprek was, en dan was die assistente ook nog eens een draak, bah. Premies vrees ik het ergste voor. Wij zitten helaas enorm krap omdat man al 2 jaar in de ziektewet zit. Het is dus schuiven met het geld en dan is die premie ook gewoon behoorlijk hoog. Die 300.000 wanbetalers zijn niet echt niet allemaal mensen die niet willen betalen, groot deel kan het gewoon niet opbrengen. Moet je je voorstellen dat je een gezin hebt met 2 kids boven de 18 jaar, kan je gerust 4 maal 90 alleen al voor de basispremie betalen. Om nog niet te spreken van de aanvullende verzekeringen en eigen risico's. Ik denk dat als nu al zoveel mensen betaalproblemen hebben het alleen maar erger gaat worden. Ik zie het op mn werk ook, ik werk op een financiële administratie en dagelijks komen er loonbeslagen binnen van de cvz.
ben het met je eens. Als je enkel de basisverzekering hebt van rond de 90 en je kan deze niet betalen dan houden ze bijna 150 in van je loon of uitkering. Dit om je schuld in te lossen (want dit gebeurd als je meer dan 6 maanden de premie niet betaald hebt) en daarnaast moet je dan ook nog gewoon je maandelijkse premie van 90 betalen. Tja, dat is dan gewoon voor zo iemand niet te doen, zakt nog verder weg in de problemen. Ik snap dat het betaald moet worden, maar ik denk dan eerder, help die mensen dan en laat ze niet verder wegzakken. Maar ja ik ben dan mss gewoon te sociaal.
ja maar ik zie dagelijks dat mensen het echt niet kunnen betalen. Die hebben vaak door ziekte ed een lage uitkering, komen daar ook niet uit. Hebben echt geen dure auto, telefoon, vakantie etc. En dus vind ik het rot om te zien dat die mensen die het niet kunnen betalen, meer ondersneeuwen door loonbeslag. En ja ongetwijfeld zijn er mensen die die luxe wel hebben en hun premie niet betalen. Die mogen van mij wel een loonbeslag. Maar alles wordt over 1 kam geschoren. En zorgtoeslag is helaas niet toereikend voor deze mensen, want zoveel is dat niet.
Weet je wat op zich wel bijzonder is.. 10 jaar geleden betaalde ik zo rond de 40 gulden premie nu is het 140 euro... dus in 10 jaar tijd x7 verhoogd!! Gezien het feit dat ik in de gezondheidszorg werk, en ook nog in een deel van het ziekenhuis met acute en chronische zorg. Durf ik wel te beweren dat dat zorgkostten de pan uitrijzen door zaken waar wij niets aan kunnen doen als gewone burger. maar als ze moeders die doodziek is in suriname op het vliegtuig zetten omdat ze hier in NL toch wel word geholpen dan word ik daar niet blij van als de behandeling vervolens bestaat uit een week op de intensive care , dialyse , enz enz.. De kostten reizen de pan uit. Mijnz iekenhuis is ook een ziekenhuis die de onverzekerden behandeld overigens, daar is 1 centrumv oor aangewezen in de regio. Maar als je soms hoort wat mensen voor elkaar krijgen... Ik vind de premies ook enorm hoog overigens voor mensen die weinig te besteden hebben, aan de andere kant verbruiken zij soms ook wel de meeste zorg. Ik betaal dus 140 euro per maand, het enige dat ik dus nodig heb is de pil, en de tandarts , huisarts maar 9 van de 10 keer moet ik dat tegenwoordig betalen omdat het niet onder mijn aanvullende pakket valt.. en dan denk ik ook wel eens waarvoor doe ik het nog maar ja...
hier precies zo van 40 gulden naar 146 euro in 10 jaar. té idioot voor woorden, maar toch echt de realiteit. en waar gaan we naartoe?
Och het zorgstelsel in de toekomst.. als er iets is wat ontzettend deprimerend is, dan is dat het wel. Tsja de directeuren van ziekenhuizen en onnodige managers willen ook een leuk salaris en een leuke bonus ieder jaar! De directeuren van verzekeraars ook trouwens. En tandartsen, ja die hoeven ook niet te klagen. De balkenendenorm zou voor iedereen moeten gelden en wel wat minder hoog mogen zijn. En die bonussen voor de directeuren - weg ermee.. stop dat maar in betere betaalbaardere zorg
Ik vind het ook een zorgwekkende ontwikkeling dat de premies de pan uit reizen en je er veel minder voor krijgt ook nog. Volgens mij kan er zo veel bezuinigd worden. Ik begrijp dat iedereen recht heeft op zorg, maar mijn mans oma (niet de leukste oma van de wereld, anders had ik er misschien wel anders over gedacht) heeft op haar 93e (!) toestemming gekregen voor twee nieuwe knieën. Dit terwijl ze elke keer als we haar zagen zei: tot volgende keer.... als ik er dan nog ben.... De eerste knie is ook daadwerkelijk vervangen en door de complicaties als vocht achter haar longen is ze er uiteindelijk indirect aan overleden... Ik heb een klant die tandarts is (werk op een administratiekantoor) die een contract heeft met een instelling voor drugsverslaafden. Hij krijgt bijna maandelijks dezelfde junks in zijn kliniek voor weer een nieuw kunstgebit omdat ze het andere zijn verloren, verkocht hebben of kwijtgeraakt zijn. Ook oude demente mensen die nog een goed kunstgebit hebben, maar die door de familie, omdat ze er recht op hebben, toch gebracht worden omdat ze eens in de zoveel tijd een nieuwe mogen hebben. Vaak krijgt hij na ongeveer een halfjaar bericht dat de mensen zijn overleden. En nogmaals, iedereen heeft recht op zorg. Maar mijn gevoel vindt dit toch moeilijk... Ook een directeur van een zorginstelling die een dikke Porsche Cayenne van 90.000,- op de zaak heeft staan, terwijl de mensen die de zorg uitvoeren veel te hard werken voor een te laag salaris, dat is moeilijk te verkroppen...