Onschuldige jeuk of zwangerschapscholestase?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Surprisebaby, 21 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    #1 Surprisebaby, 21 okt 2018
    Laatst bewerkt: 21 okt 2018
    Hallo dames, ik ben nu ruim 34 weken zwanger.
    Sinds enkele dagen heb ik ineens jeuk aan mijn voetzolen en soms op andere plekken van mijn lichaam. Maar eigenlijk alleen als ik ‘s avonds of ‘s nachts in bed lig.
    Ik zocht het eens op via Google... en ik las dat zwangerschapscholestase gepaard gaat met onder andere jeuk aan voetzolen en handen. Maar als ik erover lees, staat er dat de jeuk extreem is, en dat is het niet in mijn geval.
    Ook staat er als kenmerk ‘donkere urine’, volgens mij heb ik dat wel een beetje ondanks dat ik veel water drink. Ik kijk het nog even een paar dagen aan want ik weet niet of ik het al serieus moet nemen.

    Ik neem bijna nooit contact op met de verloskundige met dit soort vragen; want ik denk dan meteen: “Ag het valt wel mee. Het gaat wel over.”

    Daarom hoor ik graag wat ervaringen van anderen? Zijn de klachten die ik noem onschuldig (omdat de jeuk niet extreem is) of toch reden om bloed te laten onderzoeken?
     
  2. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik zou zeker bellen met jeuk onder de voetzolen. Dat het vooral 's avonds is klinkt mij juist als extra reden in de oren, sorry...
     
    qwerty123 vindt dit leuk.
  3. qwerty123

    qwerty123 Fanatiek lid

    16 nov 2015
    1.569
    902
    113
    NULL
    NULL
    Dit. Zeker doen het word steeds erger. Er is goede medicatie die kan helpen. Gekleurde urine is als het al erg is het kan begin stadia zijn. Zeker bellen!!!
     
  4. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Hihi leuk, al die hoogzwangere dames die 's nachts wakker zijn
     
  5. sweetdreams

    sweetdreams Fanatiek lid

    25 jan 2012
    3.497
    2.219
    113
    Vind je? ;);). Haat dit. Gelukkig verlof + herfstvakantie dus hopelijk kan ik zo nog ff verder pitten.

    @ts, ik heb het pas nagevraagd omdat ik savonds vaak jeuk aan de bovenkant van mn handen en voeten en tussen mn vingers en tenen had. Niet aan mn voetzolen en binnenkant handen. Hierdoor gooide ze het op hormonen en droge handen maar als ik jeuk aan mn voetzolen kreeg, moest ik wel aan de bel trekken. Ik zou dus zeker even bellen. Je moet waarschijnlijk even bloedprikken en dan weet je het.
     
  6. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Mja, ben blijkbaar zo moe dat mijn sarcasme niet eens meer eruit komt :p
    Ik wil slapen! Ben al sinds 2 u wakker
     
    nizzie86 en qwerty123 vinden dit leuk.
  7. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Gewoon aangeven bij de VK. Die beslist wel of het onschuldig is of toch cholestase. Testen op cholestase is ook niet zo'n ingewikkeld proces (ff bloedprikken) dus zou het risico niet nemen.

    Hier bij onze tweede dochter getest op cholestase, maar gelukkig was dat het niet. Ik had 'gewoon' zwangerschapsjeuk.
     
  8. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Zou ook even laten controleren. Hier aan de bovenkant van mijn voeten jeuk en mijn benen vooral. VK zei dat dat niet zorgwekkend was.

    PS. Was ook wakker maar te duf om te reageren om 4:00 :p
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  9. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Ik lees even mee ik heb ook jeuk aan voetzolen en handpalmen. Met name in de avond na een hele dag staan/lopen etc. Ik dacht dat het steeds door de warmte kwam :oops: Maar gisteravond had ik moeite om in slaap te komen door de jeuk. Heb verder ook jeuk op armen en andere plekken. Als ik voldoende drink heb ik geen donkere urine, drink ik minder dan wel natuurlijk.
     
  10. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Zeker even bellen, donkere urine dan ben je al aan de late kant
     
  11. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Ik heb alleen donkere urine bij slecht drinken. Wanneer ik gewoon voldoende drink dan is het gewoon normaal ;)
     
  12. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Dat bedoel ik dus: niet wachten tot je donkere urine hebt
     
  13. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Oke ik ben overtuigd; ik ga zo bellen.
     
    qwerty123 en marb vinden dit leuk.
  14. Bebis

    Bebis Actief lid

    3 mrt 2015
    189
    52
    28
    Pas na dit topic gelezen te hebben werd ik er alert op dat de jeuk bij mijn voetzolen misschien niet zomaar een kwaaltje is. Ik was net bij de gynaecoloog en ik moest direct van haar bloedprikken. Ze nemen het wat ik begrijp heel serieus. Dus ik zou als ik jou was het zeker direct aangeven bij de VK!
     
    Ysabella, K00, qwerty123 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    En? Het kan natuurlijk ook prima zijn dat het niets bijzonders is, maar goed dat je gaat bellen!

    Wanneer hoor je de uitslag?
     
  16. Bebis

    Bebis Actief lid

    3 mrt 2015
    189
    52
    28
    Ze bellen vanmiddag met de uitslag...
     
  17. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Oh, da's wel snel! Hopelijk bij jou ook onschuldige jeuk!
     
    Bebis vindt dit leuk.
  18. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Ik heb net (pas) mijn verloskundige gesproken en we hadden sowieso al een afspraak voor morgen. Ze zei dat we het dan kunnen bespreken en dat ze eventueel een lab-formulier meegeeft.
    Dus.....

    Ik had verwacht dat ik direct bloed moest laten prikken maar blijkbaar heeft het geen extreme haast.
    Door jullie reacties en wat ik lees op internet maak ik me zorgen, maar blijkbaar maakt mijn verloskundige zich niet meteen zorgen....

    Ik houd jullie op de hoogte.
     
  19. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Hopelijk is het ‘onschuldige’ jeuk!
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij jeuk onder voetzolen zou ik zeker bellen en ook vragen om bloedonderzoek als de vk dat niet al zelf oppert, galzure zouten laten meten geeft gewoon snel een waarde en dan weet je meteen waar je aan toe bent. Bij mij belde ik op zondag met jeuk - vooral 's nachts - ik had even 't antwoordapparaat ingesproken. Maandagochtend zat ik al bij de gynaecoloog en op dinsdag had ik de bloeduitslagen en kreeg ik meteen Ursochol voorgeschreven.
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina