Onschuldige jeuk of zwangerschapscholestase?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Surprisebaby, 21 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Ik ook!! Lag het vannacht te lezen toen in weer eens aan mijn voetzool lag te krabben.. toen dacht ik: Huh heb ook al nachten jeuk. Ben net terug, ze wilden me meteen zien en bloedprikken etc. Ik krijg ook vanmiddag de uitslag.
     
    nizzie86 en Bebis vinden dit leuk.
  2. Semmie87

    Semmie87 Actief lid

    2 mrt 2016
    305
    168
    43
    NULL
    NULL
    Een vriendin van mij heeft dit gehad en zij moest bij beide zwangerschappen direct bloedprikken, en werd goed in de gaten gehouden. Is toen ingeleid met 37 weken.
    Ik vind het toch wel slecht dat je VK wilt wachten, als ik jou was zou ik bloed laten prikken en het voor de zekerheid laten uitsluiten. Het kan ernstige gevolgen hebben voor de baby.
     
  3. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Ik heb zelfs aangegeven dat ik mijn bloed wil laten controles op zwangerschapscholestase. Gewoon voor de zekerheid. Maar ze zei dus dat het niet zo hoeft te zijn dat het dat is en dat we het er morgen tijdens het consult over gaan hebben. En dus eventueel lab-formulieren mee geeft.

    Ik wacht nu wel tot morgen... Voel me een zeurpiet als ik nu alsnog zeg dat ik het vandaag wil laten prikken.
     
  4. Bebis

    Bebis Actief lid

    3 mrt 2015
    189
    52
    28
    Mijn uitslag is bekend, hier toch een gevalletje van onschuldige jeuk. Hoop dat jij morgen hetzelfde kan zeggen Surprisebaby!
     
    Ysabella, K00, qwerty123 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Gelukkig! Goed nieuws!
     
    Bebis vindt dit leuk.
  6. qwerty123

    qwerty123 Fanatiek lid

    16 nov 2015
    1.569
    902
    113
    NULL
    NULL
    Hoe gaat het?
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  7. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Ik heb om 12:00 uur een afspraak bijnde verloskundige. Daarna weet ik of ik bloed ga prikken of niet.
     
    qwerty123 vindt dit leuk.
  8. laurazoey

    laurazoey Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    4.485
    2.225
    113
    Vrouw
    twente
    Goh wat vreemd de afwachtende houding. Hier had ik ook ineens vreselijke jeuk. Vk kwam direct bij me thuis en stuurde me door naar het ziekenhuis voor een ctg en bloedprikken. De uitslag kwam direct en was gelukkig onschuldig. Nog nachten lang jeuk gehad maar het werd steeds minder gelukkig. Maar aangezien het best gevaarlijk kan zijn is de laksheid wel een tegenvaller vind ik
     
    Ysabella, Surprisebaby en qwerty123 vinden dit leuk.
  9. qwerty123

    qwerty123 Fanatiek lid

    16 nov 2015
    1.569
    902
    113
    NULL
    NULL
    Weet je al iets?
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  10. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Ja ik snap het ook niet helemaal. Maar zojuist zei mijn verloskundige dat het nu geen spoed heeft, dat het niet meteen stress hoeft op te leveren. Ik ga morgenochtend vroeg, nuchter, mijn bloed laten prikken.
    Misschien dat andere zorgverleners onnodig bang zijn, ik weet het echt niet. Maar goed, morgen wordt bloed geprikt dus dan zullen we wel zien.
    Ik hoop dat het gewoon onschuldig is.
     
  11. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Ja morgenochtend ga ik (nuchter) mijn bloed laten prikken.
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het is op jouw termijn ook niet meteen reden tot zorg, vanaf 37-38wkn neemt het risico toe, daarvoor is het echt maar minimaal. Maar als het cholestase is, is het wel fijn tijdig met medicatie te kunnen starten en die bloedwaardes in de gaten te houden. Mijn galzure zouten stegen zo hard, dat ik met 36wkn werd ingeleid.
     
  13. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Jeeje zelfs met 36 weken zwangerschap ingeleid! Hoe ging het toen met je kindje? Moest hij/zij nog in een couveuse?
     
  14. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Ik snap die afwachtendheid niet. Als jij je als zwangere zorgen maakt met dusdanige klachten, moet er op ingespeeld worden door de hulpverlener. Mijn mening hoor... Maar goed, ben geen deskundige uiteraard.
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  15. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Ik snap het ook niet helemaal. Ze had mij gisteren toch aan de telefoon kunnen zeggen dat ik deze ochtend nuchter kon bloedprikken. Dan wisten we tenminste alles een dag eerder..... Maar ik vertrouw wel op de deskundigheid van mijn verloskundige en heb het gewoon zo gelaten. Als zij zich echt zorgen zou maken en het noodzakelijk had gevonden dat ik direct bloed had laten prikken dan zou ze dat zeggen.... Maar zeker vergeleken met de ervaringen van de anderen hier op het formulier verbaasd het mij inderdaad wel....

    Ik weet ik niet precies wat ik nu nog moet doen.... Het voelt nog niet klacht-waardig of zo....
     
  16. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Ik heb laatst wel gebeld vanwege allerlei klachten inclusief jeuk, en kreeg ook doelgerichte vragen waarvan ik door had dat ze aan zwangerschapscholestase dacht, maar uiteindelijk concludeerde dat het door de warmte zou komen. Bij mij zit de jeuk steeds bovenop mijn voeten. Echt vervelend, en vooral wanneer ik vocht vast houd.

    Maar wees alert op je klachten en trek gewoon weer aan de bel hoor!

    ---


    Andere kenmerkende symptomen van zwangerschapscholestase:

    • Een gelige huid
    • Donkere urine
    • Bleke, kleikleurige ontlasting
    • Onprettig gevoel rechts onder je ribben
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  17. qwerty123

    qwerty123 Fanatiek lid

    16 nov 2015
    1.569
    902
    113
    NULL
    NULL
    Elk protocol wat je kan vinden over zwangerschap cholestase zegt dat je binnen 24u door gynaecoloog moet worden gezien en dat er bloed moet worden geprikt. Heb het zelf ursochol werkt goed zeker omdat je al ver in de zwangerschap zit kan het echt gevaarlijk zijn vanaf 36 weken
     
  18. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    ://www.zwangerschapspagina.nl/threads/jeuk.242299/

    Duidelijke uitleg vind je in dit topic. Zwangerschapscholestase komt niet veel voor gelukkig.
    Ik heb ook jeuk. Maar merk dat als ik er menthol op doe dit wel helpt en de jeuk minder wordt.
    Dit is bij bijvoorbeeld cholestase niet het geval.

    Beetje vertrouwen in de verloskundige lijkt me goed. Zij zullen echt geen risico's nemen en een goede inschatting kunnen maken.
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik had geen andere symptomen, toen ik belde had ik jeuk op mijn armen en benen, nog niet op handpalmen en voetzolen. De jeuk was toen ook nog niet zo erg dat ik er van wakker lag, maar wel zo erg dat het irritant was en ik me er aan stoorde. Ik ging erg aan mezelf twijfelen toen de vk het zo serieus nam, want juist die typische jeuk op handpalmen en voetzolen had ik niet. Maar toch verhoogde galzure zouten, en een week later was het al ernstig verhoogd - toen lag ik er ook wel wakker van en zat het ook op mijn handpalmen en voetzolen.
    Pas bij een waarde richting 200 werd mijn urine donker, andere symptomen nooit gehad.
     
  20. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Zo zie je maar, het is dus, mijns inziens, altijd verstandig om bloed te laten prikken op Zwangerschapscholestase, ook al heb je niet eens alle symptomen en slechts wat jeuk.
    Ben blij dat ik het morgen eindelijk laat testen!
     
    Fuddey en Eva2011 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina