Onschuldige jeuk of zwangerschapscholestase?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Surprisebaby, 21 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Niet om het een of het ander, maar er worden echt behoorlijk wat medische fouten gemaakt. In een geval als dit zou ik op mijn strepen hebben gestaan en al eerder bloed hebben laten prikken.
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  2. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    En volgende keer echt voor jezelf en je kind opkomen. Misschien is er helemaal niets aan de hand. Maar misschien ook wel. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, dus ook bij verloskundigenpraktijken.
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  3. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Dat is waar! Maar het is een verschijnsel wat weinig voorkomt. En get is dus ook niet iets waar je standaard op getest wordt dus het zal inderdaad de verloskundige zijn diende inschatting maakt. Maar zelf kan je natuurlijk altijd iets vragen en eisen om uit te sluiten.

    Bij mij wordt de jeuk ook erger :rolleyes::cry:
    Dus morgen ook toch maar even bellen.
    Maar als het dat zou zijn, ik ben al 39 weken...dan zou ik straks ineens medisch worden :cry:
    Alles voor de veiligheid van de kleine natuurlijk maar ik zal wel even flink balen.
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  4. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Belangrijkste is dat je kind gezond ter wereld komt. En zoals je zelf al zegt, de kans is klein dat je het hebt. Maar mocht het wel het geval blijken te zijn dan interesseert het je volgens mij helemaal niks meer waar de bevalling plaatsvindt, dan ben je blij als je kind er gezond uit is.
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  5. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Contact gehad met vk. Kwam zelden voor zei ze. Maar als ik wou laten checken dan kon dat. Of er nog een nachtje over slapen. Maar gekozen om direct maar bloed te prikken :rolleyes:
    Hoe snel is er een uitslag?
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  6. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Toch maar even gelaten. Moeten jullie ook eerst in gesprek met een gyneacoloog voor klachten en dingen?
    Daarna bloedprikken? En dan duurt het nog even eer je de uitslag hebt.
     
    qwerty123 en Surprisebaby vinden dit leuk.
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik moest inderdaad even naar de gynaecoloog, toen bloedprikken, dag later belde de gyn zelf met de uitslag en stuurde hij een recept voor medicatie naar de apotheek.
    Dus dat ging echt snel; zondag met vk gebeld, maandag naar gyn en bloedprikken, dinsdag de uitslag en medicatie.
     
    qwerty123 en Surprisebaby vinden dit leuk.
  8. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Dank voor je reactie. Ik kan morgen beslissen of ik wel of niet wil laten onderzoeken. Wacht vandaag nog maar even af.
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  9. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Ik loop niet onder begeleiding van het ziekenhuis. Mijn verloskundige heeft gewoon een lab-formulier mee. Ik moest vanochtend nuchter bloedprikken. Geen gesprek bij een gyneacoloog dus. Moet jij dat dus wel, ondanks dat je onder begeleiding van een verloskundige bent?
     
  10. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Vanmorgen kon ik tussen 8:00-8:30 uur bij de huisartsenpraktijk nuchter bloed laten prikken. ik was daar om 8:05 uur. Ik dacht; ik ga op tijd zodat ik snel wat kan eten en drinken.
    Bij het ziekenhuis gaat het bloedprikken als de lopende band, zo snel... Maar hier... pfffff.... om 8:55 uur was ik aan de beurt, met maar 5 anderen voor mij. Ik vond het echt langzaam gaan. De verpleegkundige die mijn ging prikken deed alles op haar dooie gemakkie, zo langzaam. Maar goed..... Het bloed is geprikt.
    Maar door het lange wachten en dat ik niet zo scherp was doordat ik trek had, ben ik vergeten te vragen wanneer ik de uitslag kan verwachten. :confused: De verpleegkundige die bloed ging prikken wist eerst niet eens wat het precies was, 'Galzure zouten' wat er op het lab-formulier stond en ze moest het zelfs opzoeken. Ik vraag me af of ze wel weet dat er enige haast bij is....
     
  11. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Je kunt ze altijd nog even bellen. Het bloed zal opgehaald worden en naar het lab gestuurd denk ik?
    Daarom ga ik altijd via het zkh om te laten prikken. Gaat een stuk vlotter dan bij de huisarts.

    Hopelijk heb je snel uitslag !
     
  12. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Nou inderdaad, ik ga de volgende keer gewoon weer naar het ziekenhuis als ik bloed moet laten prikken.
    Naar wie moet ik bellen? Naar de assistente van mijn huisarts, het ziekenhuis of de verloskundige? Ik de vk al geappt met mijn vraag, maar ik heb het gevoel dat zij misschien ook niet weet wanneer de uitslag er is....
     
  13. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief


    De huisarts assistente, lijkt mij dan als je daar bent geprikt, om te vragen wanneer je de uitslag kunt verwachten. Denk NL dat de huisarts de uitslag krijgt in dit geval?
     
  14. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Ik kreeg net bericht van mijn verloskundige dat ik morgen de uitslag krijg. :)
     
    Eva2011 en NdNk vinden dit leuk.
  15. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Verloskundige zei dat dit bij hun niet zo de gang van zaken was. Want dat dacht de dienstdoende vk wel maar z eis soort van terug gefloten zeg maar.
    Dus dan eerst gesprek met gyneacoloog enndeze gaat dan nog het gesprek aan over mijn klachten etc en dan gaan ze pas bloedprikken.
    Weer een extra tussenstap dus vandaar dat ik voor vandaag maar even afgehouden heb.
    Morgen heb ik controle dus dan kan ik dan beslissen of ik wil of niet en heb ik vervoer. Ook niet geheel onbelangrijk :)
    Het komt ook gewoon echt niet vaak voor en ik zit natuurlijk al wat verder in de zwangerschap. Dus voor ik de uitslag heb zal dat vrijdag of veel waarschijnlijker na het weekend zijn.
    Ik hoop dat hij snel geboren word :rolleyes:Binnen nu en een paar dagen :D
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het komt niet vaak voor, maar het is vrij eenvoudig te checken. Als je twijfelt, zou ik het risico niet nemen en het toch laten checken. Hier dus met 36wkn ingeleid omdat het risico te groot werd (en vanaf 34wkn lag ik in het zkh omdat de waardes zo hoog waren), normaal leiden ze bij cholestase nog voor week 38 in.
     
  17. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Ik ga het morgen bespreken. Wanneer neem je risico's he? Als er verder geen aanwijzingen zijn en er is vooral sprake van jeuk dan is dat goed te verklaren als zwangerschapsjeuk ook.
    Met andere woorden ik wil me ook niet bang laten maken.
    We zullen zien morgen.
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  18. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik had alleen jeuk, verder niks - natuurlijk is het jouw keuze, maar als het cholestase is, is het niet iets dat je even aan wil kijken. Met een bloedonderzoek heb je binnen 24u zekerheid.
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  19. Musti1234

    Musti1234 Actief lid

    10 okt 2018
    327
    166
    43
    Alleen openingsbericht gelezen.

    Hier vreselijke jeuk gehad in het laatste termijn.. vooral mijn voetzolen. Snachts werd ik er wakker van. Toen ik dat zei bij een controle werd ik gelijk doorgestuurd voor bloedonderzoek. Ik was me van geen kwaad bewust dat het een oorzaak kon hebben. Gelukkig viel het mee en was het geen cholestase maar schrok wel even van alle actie die er gelijk op ondernomen werd.
    Wel goed om het dus even te bespreken!
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  20. qwerty123

    qwerty123 Fanatiek lid

    16 nov 2015
    1.569
    902
    113
    NULL
    NULL
    Heb je de uitslag al?
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina