Onschuldige jeuk of zwangerschapscholestase?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Surprisebaby, 21 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Nee :( nog steeds niet!
    Gisterochtend bloed laten prikken en mijn vk had wel verwacht dat de uitslag vandaag bekend zou zijn. Maar helaas nog niet.....
    Er was ook bloed afgenomen om HB te meten en daarvan was de uitslag wel al bekend; 8.1 ! Dus dat is wel goed. :)
     
    qwerty123 vindt dit leuk.
  2. qwerty123

    qwerty123 Fanatiek lid

    16 nov 2015
    1.569
    902
    113
    NULL
    NULL
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  3. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Nee nog steeds niet.... Ik ga ervan uit dat ik vandaag de uitslag wel krijg.
    Gisteravond had ik verrassend genoeg vrijwel geen jeuk.... Nu (deze ochtend) af en toe een beetje jeuk. Dus misschien is het wel helemaal niks. Maar ik wil toch graag vandaag die bevestiging. Zodra ik wat weet laat ik het hier weten. :)
     
    qwerty123 vindt dit leuk.
  4. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Ben benieuwd!
    Hier voor gekozen niet te laten testen. Jeuk is echt niet heel erg en op meerdere plaatsen aanwezig. Wordt vooral erger bij warmte. Maar niet te warm douchen e.d. helpen al.
    Daarbij doet de baby het hartstikke goed. Net nog weer controle gehad.
    Dus ik ben er niet meer bang voor eigenlijk. En sindsdien is de jeuk ook een stuk afgenomen ;)
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  5. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Uitslag binnen! Alles is goed!
    Dus het was ‘onschuldige jeuk’!!! :thumup:
     
    Ysabella, qwerty123, kleineM en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Fijn!!
    Heb je bv al een zalfje met menthol? Misschien helpt dat tegen de jeuk?
     
    qwerty123 vindt dit leuk.
  7. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Ik heb menthol poeder. Voor de ergste momentjes helpt dat wel. Verder kan ik wel zonder middeltjes want de jeuk is gelukkig niet extreem
     
  8. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Oh, gelukkig zeg!
     
    Surprisebaby vindt dit leuk.
  9. Colinn

    Colinn VIP lid

    8 jul 2014
    5.836
    1.241
    113
    Alleen het 1e bericht gelezen. Ik heb cholestase gehad. De (onderhuidse) jeuk begon rond week 35 op m'n buik. Dacht dat het kwam doordat ie groeide en de huid daarop reageerde. Al snel op m'n hand- en voetpalmen. Tijdens controle bij de vk viel haar dit op en werd linea recta doorgestuurd naar het ziekenhuis. Uitslag: zwangerschapscholestase. Paar dagen later had ik OVERAL jeuk. Nachtenlang onder de lauwe douche gestaan. Moest om de dag bloedprikken. Toen ik ook nog eens oranje urine kreeg was dit de druppel en werd ik ingeleid.

    Wacht NOOIT af met jeuk! Bloedprikken is zo gedaan en het kan het leven van je kindje redden!
     
    Melief, Fuddey en Surprisebaby vinden dit leuk.
  10. suuz09

    suuz09 Bekend lid

    14 jan 2009
    712
    272
    63
    Ik heb gisteren bloed laten prikken vanwege jeuk, krijg de uitslag over een week van galzure zeiden ze. Goed om te lezen dat het bij andere ook onschuldig kan zijn.
     
  11. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Niet laten controleren en inmiddels bevallen. Jeuk is een veel voorkomende klacht in de zwangerschap. En cholestase is echt heel zeldzaam.
    Dus controleren als je dat wilt is prima natuurlijk. Maar mijn jeuk was njet zo ernstig en de rest van de kwalen had ik niet.
    Beetje vetrouwen hebben in je lijf en je eigen intuïtie.
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik vind dat laatste een beetje een vreemde opmerking? Hoe bedoel je vertrouwen hebben in je lijf?
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  13. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    ??

    Jeuk is zeker een veelvoorkomende klacht in de zwangerschap. Zeer hevige jeuk aan de voetzolen en de handpalmen echter... Zou ik altijd laten checken. Vertrouwen in je lijf is mooi, maar dit vind ik echt onzin.
     
    qwerty123, Jessi79, Ysabella en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. MissBlue

    MissBlue Niet meer actief

    Bij mij begon de jeuk de vorige zwangerschap niet op handpalmen/voetzolen, maar op de buik. Wordt ook snel gezien als 'gewone' jeuk. Al snel breidde het zich echter uit en was het zeer extreem.
    Voetzolen, handen, rug buik, benen, maar ook tandvlees, tong, hoofdhuid en het gevoel dat het in mijn hersenen zat.
    Het liefst ging ik alles met een vork te lijf, het was zó intens! Ik sliep bijna niet meer en niks gaf verlichting.
    Uit bloedonderzoek bleek dat ik cholestase had, de waardes waren in no time extreem, de baby moest meteen gehaald worden.
    Neem jeuk dus altijd serieus en denk er niet te makkelijk over. Kun je nog zo op je lijf willen vertrouwen, het is niet altijd te zeggen dat het dan ook klopt.
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  15. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Als je ernstige jeuk hebt is het natuurlijk altijd goed om even te controleren.
    Zeker als daar andere klachten bij komen.
    Laat ik het anders zeggen: vertrouw op je eigen gevoel en luister naar je lichaam ;)
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar dat ‘zeker als er andere klachten bijkomen’ werkt bij zwangerschapscholestase niet; meestal zijn er geen andere klachten, alleen jeuk (en dan typisch op handpalmen en voetzolen, maar ook niet per se: dat kreeg ik pas bij ernstig verhoogde waardes). Toen ik wél andere klachten kreeg (zeer donkere urine en iets gelig oogwit) had ik al een waarde van tegen de 200 en werd ik ingeleid.
     
  17. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Daarom is het goed naar je gevoel te luisteren.
     
  18. qwerty123

    qwerty123 Fanatiek lid

    16 nov 2015
    1.569
    902
    113
    NULL
    NULL
    En ook een dom en naïef advies
     
  19. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Bedankt :thumup: Dan maar dom en naïef.
     

Deel Deze Pagina