Hoe oud was jullie kleine toen die voor het eerst mee ging op de fiets in een zitje voorop? Mijn dochter is nu bijna 8 maanden. Ze kan nog niet zelfstandig zitten, dus nu kan ze nog niet mee. Maar moet zij zelfstandig kunnen zitten of moet zij ook uit zichzelf gaan zitten? Liefs Brit
Goh wat toevallig ik vroeg me dit ook af. Ik heb elke keer geroepen dat ik wacht tot ze zelf kan gaan zitten maar ze zit al zo stevig. Ze houd haar hoofdje goed recht en als ze springt (dan laat ik haar bij mij op schoot staan) heeft ze haar hoofd goed onder controle. Ik ben niet ongeduldig en haar gezondheid gaat echt boven alles maar ik lees even mee.
Ik vroeg het bij het CB toen mijn dochter precies 9 maanden oud was. Daar zei de arts dat het mag wanneer ze zelf stevig kan zitten, met een rechte rug, en goed haar evenwicht kan bewaren. Ik vroeg ook of ze niet zelf moest kunnen gaan zitten, zij zei dat het niet hoefde, dat dat nog lang kan duren.
Ik heb een nieuwe fiets en zitje besteld en komt pas over 1,5 maand, dus helaas moeten we nog even wachten. Levi zit sinds 6 maanden goed alleen en sinds 7 maanden ging hij ook echt zelf zitten. Dit zeiden ze bij ons op het CB... Als je de baby neerzet en je geeft een heel klein zetje, valt hij/zij dan om? Dan nog niet op de fiets. De baby moet echt goed het evenwicht kunnen bewaren.
antwoord: wanneer je uk zélf kan gaan zitten en stevig zitten. dus niet nog zo nu en dan omkuukelt. twijfel je? doe het dan nog niet. je doet je kind er geen plezier mee als hij/zij de hobbels en bobbels niet kan opvangen tijdens het fietsen.
Ik liep met Lucas bij de fysio en die vertelde dat het niet nodig was dat je kindje zelf kon gaan zitten. Zelfstandig zitten (wel stevig!) was voldoende. Idd proberen of ze met een klein zetje omvallen of zichzelf kunnen opvangen. Ik ben met Lucas in overleg met fysio en cb begonnen met ongeveer 8 maanden. Dit ging prima. In eerste instantie korte stukjes en zonder al te veel drempels en hobbels. Later steeds verder uitgebreid. Ik denk wel dat je heeeeel veel uiteenlopende reacties gaat krijgen op je vraag hier. Ik wil je meegeven om gewoon goed naar je kindje te kijken en je eigen gevoel te volgen. Succes en geniet van je eerste fietsritje (hoe lang het dan ook evt. nog duurt!) Liefs!
Nils zat al zelf met 5,5 maand. Met 7 maanden zat hij stevig genoeg om mee te kunnen op de fiets. Het is per kind verschillend. Als hij op zijn rug ligt kan hij ook nog niet zelfstandig omhoog komen. Dan rolt ie eerst op zijn buik en gaat dan zitten. Dus wanneer je kind stevig genoeg zit (langer als 5 minuten zonder om te vallen) zou het evt. een klein stukje mee kunnen op de fiets. En je kan ook testen door achter hem/haar te gaan staan en met je vingers te knippen. Sommige kinderen vallen dan nog om als ze half draaiend naar achter kijken.
Afgelopen week zijn we voor het eerst gaan fietsen samen. Ongeveer 15 minuten en een kleine tussenstop. Mijn zoontje kan al even zelfstandig zitten en corrigeert zichzelf als hij valt. Het is een flinke man dus hij vult de stoel goed op. Het ging ook super goed en we vonden het allebei erg leuk.
Ik ga even een verhaal vertellen over een kennis van mijn tante! Als je nogal gevoelig bent kunt je het misschien beter overslaan, maar besef dat ik dit verhaal vertel om jullie een klein beetje te beschermen om je kindje te vroeg mee te nemen op de fiets! Mijn tante heeft een kennis. Ze hadden een dochter van 7 maanden en dachten dat (nu ze zelf een beetje kon zitten) een lekker fietstochtje te maken. Dus hop kind in de fietsstoel en fietsen maar. Ze hadden zo'n slaaprol op het fietsstoeltje zitten en halverwege het tochtje viel het kind in slaap. Dacht ze!!! Bij thuiskomst bleek het meisje dood te zijn en haar nekje gebroken te hebben door de enkele hobbels die ze gehad hadden (en dat is niet dat ze gewoon van de stoep af in gereden ofzo). Dit vergeef je jezelf nooit meer denk ik. Mijn mannetje kan goed stevig en stabiel zitten en corrigeert zichzelf goed als hij dreigt om te vallen, toch wacht ik nog even met op de fiets stappen. Ze zeggen niet voor niets dat het vanaf een maand of 9 kan!
Ik heb goed naar mijn dochter gekeken en toen ze langere tijd (>30 min) zelfstondig kon zitten, heb ik haar mee op de fiets genomen. Eerst een blokje om (max 5 min) en dat steeds verder uitgebreid. Stelregel die ik had gehoord is dat je moet afgaan op hoelang je kindje zelfstandig kan zitten. Als dat 10 minuten is mag je maximaal 10 minuten op de fiets. Door de beweging is het zitten op de fiets natuurlijk wel zwaarder dan thuis op de grond zitten , dus is de 1 op 1 vertaling misschien nog best zwaar voor je kindje.
Ik/wij gingen 'pas' met onze dochter fietsen nadat ze 1 was. Met 9 maanden ging ze kruipen, daarna ging ze uit zichzelf zitten en toen werd het winter. Ik durfde het toen niet aan om met haar op de fiets te gaan. Uiteindelijk is ze met 13-14 maanden voor het eerst mee geweest op de fiets. Ik zou echt wel wachten tot ze goed zelfstandig kan zitten.
Met dit verhaal kwam mijn man een paar weekjes geleden ook thuis van zijn werk. Schrok er best wel van en meteen besloten voor mezelf om er zeker voor de 9 maanden niet aan te beginnen ongeacht of hij nu wel of niet goed kan zitten.
Ik vroeg het me ook af, vond het jammer dat Zoë nog niet mee kon op de fiets deze zomer. Toen zei mijn moeder; ach volgende zomer is he-le-maal van jullie. Daar ben ik wel mee eens, dus ik wacht lekker tot volgend jaar. En in de tussentijd wandel ik lekker met haar.
Ze zeggen eigenlijk zelf gaan zitten, omdat ze dan vaak ook het stevigst zelf kunnen rechtop blijven. Maar ik heb wel moeders gehoord die zeiden dat hun kindje heel goed stevig zat met 10 mnd, en dan gingen ze toch ook wel op de fiets.
Ik heb het met Julia trouwens met 8 maanden gedaan. Met 7 maanden ging ze zelf zitten, en na een maand zat ze echt heel stevig. Toen heb ik het gewoon eens geprobeerd, eerst 5 minuutjes, en zo opbouwen.
L. was een jaar, pas toen vertrouwde ik het genoeg. Ze kon zichzelf toen ook al rechtop trekken met staan en was dus sterk in de rug. Dus, goed zelf rechtop kunnen zitten, zichzelf goed kunnen corrigeren en dit een tijdje vol kunnen houden waren voor mij de criteria. Fietsen is zo hobbelig, dat moet ze goed aan kunnen.
Wij zijn gaan fietsen toen Aaron 9 maanden geweest was. Hij kon toen stevig genoeg zitten (2 weken later ook zelf gaan zitten). Ik wilde sowieso wachten tot 9 maanden omdat dat een beetje de grens is. Toen op het CB nagevraagd en die hebben gekeken of hij inderdaad stevig genoeg zat en dat was zo. Eerste keer zijn we alleen een blokje gefietst omdat ik het nogal eng vond. En zo zijn we steeds gaan uitbreiden.