Hotsiflots, veel sterkte. Het is echt heel naar wat je meemaakt en inderdaad een rouwproces. Je moet afscheid nemen van een droom. Wie het niet heeft meegemaakt, begrijpt dat niet. En ook als mensen het wel hebben meegemaakt... Dan nog gaat iedereen er anders mee om. Opmerkingen als 'vertrouw op God' vallen nu bij jou verkeerd, maar zijn in ieder geval goed bedoeld. Voor een ander werkt dat wel troostend. Ook iets als 'je krijgt nog wel meer kansen' zijn goed bedoeld denk ik. Mogelijk van iemand die ook 1 of meer miskramen heeft gehad, maar nu toch kinderen heeft. Die willen misschien hoop geven, maar daar heb jij niks aan want je zit er nu middenin en bent nog niet zo ver. Maar de mensen met die opmerkingen zou ik toch proberen te tolereren. Zij willen er wel voor je zijn... Maar weten niet hoe en pakken het onhandig aan. Maar die over dat geld ofover hangtieten... Dat is gewoon ronduit lomp en mensen die dat zeggen weten heus wel dat dat niet troostend is. Laat ze erin stikken.
Alleerst, sterkte! Waar je door gaat is heel moeilijk. Hier ook genoeg dooddoeners gehad. We hadden de intake net staan bij de fertiliteitsarts dus de makkelijkste was natuurlijk, 'nu weet je wel dat het kan!'. Wat koop ik daar nou voor? 'Jouw tijd komt vanzelf, als het moet gebeuren gaat dat vanzelf.' Dat door iemand die zwanger was van de tweede, net zo ver als ik was en van beide kindjes zo patsboem zwanger. 'Je bent nog zo jong.' Ja. En? 'Mijn collega kent iemand die had een doodgeboren kindje. Dat is zielig.' Zeker, maar nu vind ik mezelf zieliger.