Ont-spenen... help?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Gentle, Jul 12, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Owww, ik begin nu al spijt te krijgen! We wilden zo graag haar d'r speen afleren voor de eerste verjaardag. Vandaag was de dag, spenen opgeborgen en net ging ze naar bed... 20 minuten gebruld en toen had mijn man het idee dat ze toch nog niet moe was om naar bed te gaan. Nu speelt ze weer rond, lijkt idd nog niet moe...

Hoe ging de eerste dag bij jullie? Hoe lang duurde het de eerste keer voordat ze sliep?

Ik hoef liever geen commentaar over nu (voor 1 jaar) de speen al afleren.

2. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

Nov 7, 2007
    2,717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    ze zeggen idd dat het voor 1 jaar het beste is. maar die van ons heeft nog niet eens tanden hahaha.
    ik heb het 1 keer bij jesse geprobeerd nou ja ik was de speen vergeten mee te geven bij de oppas. hij heeft toen 5 min gehuild en toen sliep ie. ik denk dat als ze echt moe zijn dat ze altijd wel slapen.
    die van ons heeft de speen nog wel erg nodig overdag niet. alleen als hij wa hangerig en zeurderig word dan geef ik hem. dan is ie lekker rustig. waarom een huilerig kind als je het kan voorkomen haha. maar ons mannetje heeft hem meestal alleen maar in met slapen gaan en dan valt die in slaap na 5 min en dan valt de speen eruit en dan heeft ie de hele nacht de speen niet nodig dus ik gun hem die speen nog wel even.

ik denk dat je idd echt moet wachten totdat ze erg moe is. en dan valt ze echt wel in slaap zonder de speen.

3. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

Nov 7, 2007
    2,717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    maar als je het zo vroeg afleert ben je dan niet bang dat ze nog zuigbehoefte heeft en dat ze dan met de duim begint? en dat is wel heel moeilijk omdat af te leren

4. limmeke

limmeke VIP lid

May 28, 2008
    17,318
    0
    0
    ik zou het afbouwen... speentje wel in bed.. zodat ze daarmee in slaap kan vallen.. en dan als ze slaapt.. speentje wegnemen.

5. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Wij hebben zo rond de 13 maanden de speen afgebouwd.
    Ze kreeg hem toen sowieso alleen nog maar als ze in bed lag.
    Wij zijn gewoon cold turkey gestopt, en natuurlijk was dat de eerste dagen brullen.
    Maar op den duur viel ze echt wel in slaap.
    Na 2 dagen viel ze na 5 minuten huilen in slaap...en na 5 dagen gewoon zonder huilen.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Wij hebben het met 9 maanden gedaan.
    Op dat moment kreeg ons jochie de speen alleen voor het slapen nog.

Zijn slaapritme was toen redelijk stabiel. Dus heb hem overdag op een gewone tijd op bed gedaan. Hij heeft wel even gebruld. Geloof 20 minuten, toen was het over. (wel elke 5-8-10 minuten even aai over de bol brengen).
    Het 2e slaapje van die dag, duurde 10 minuten voordat hij in slaap was, en de avondslaap nog 5 minuten. Daarna was het voorbij, en heeft hij er niet meer naar omgekeken.

Maar hij had dus die zuigbehoefte niet zo sterk meer, dus makkelijk af te wennen. We hadden wel de afspraak gemaakt dat hij de speen terug zou krijgen, als hij zou gaan duimen. Maar dat is niet gebeurd.

7. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Hier ook de speen opgeruimd met 8,5 maand, zuigbehoefte is na 9 mnd over. Het is daarna alleen nog een aanwensel. Waarschijnlijk was je kindje inderdaad nog niet moe genoeg om te slapen, volgende keer vast meer succes. En ik vind het ook een groot voordeel om het nu te doen: kindjes zijn met 2,5 a 3 jaar veel moeilijker iets af te leren dan nu. Nu is het een gewoonte waar ze binnen een dag (misschien bij een pittig kindje een dag langer) wel vanaf is, maar als ze veel ouder zijn zit er veel meer pit in en is het veel lastigere (zeker als je eenmaal hebt toegegeven!).

8. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Nou ze slaapt hoor. Pffff, ze is dus na 45 minuten in slaap gevallen. Ze werd op een gegeven moment echt boos, oeps! Maar goed, het was wel brullen helaas... Hopelijk gaat het vanmiddag beter!

Ze had trouwens haar speen alleen al bij het slapen hoor, en idd ook dat ze hem na 5 minuten uit had als ze echt sliep. Overdag had ze ook geen speen, maar we merkten dat ze steeds vaker overdag ook haar speen zocht (slaapkamer grenst aan de woonkamer) en ze begreep ook steeds beter dat ze dat ding wilde. Ik had een beetje het schrikbeeld van mijn werk (KDV) van 2/3 jarige kindjes die worden opgehaald, meteen hun speen krijgen en dan al mompelend en wauwelend tegen moeder naar huis gaan. Dat doen we hier dus niet!! Dus dan maar nu...

Duimen heeft ze nooit gedaan, dus daar ben ik niet zo bang voor. Ze stopt ook eigenlijk nooit haar vingers in haar mond, want het gaat haar echt om die speen. Vandaar!

Ik merk idd ook dat ze als ze overdag wel eens haar speen in heeft opeens veel minder brabbelt en kletst. Logisch natuurlijk, maar eigenlijk best heel jammer en dus belemmerend voor haar spraak, nu al! Dus dan maar helemaal afleren, ff doorbijten nu!

9. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Yolanthe, wat goed zeg! Ik wilde het hier eigenlijk ook al eerder doen, maar ik heb er een beetje tegenaan gehikt. Nu heeft mijn man vakantie, dus nu hebben we het samen afgesproken!

10. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Ik geef je groot gelijk hoor!
    Vind het zo vreselijk van die 3 jarigen die nog zo speen verslaafd zijn.
    Het is echt ff een kwestie van doorzetten.

11. Zijvandehoek

Zijvandehoek VIP lid

Jun 8, 2009
    6,894
    0
    0
    Tja, mijn zoon is 19 maanden en gebruikt nog steeds de speen.
    Ik wilde wachten tot zijn laatste tanden door zouden komen (wat er telkens op leek, maar toch niet waar bleek te zijn).

Hij gebruikte de speen alleen bij het slapen,
    maarrr nu merken wij dat hij steeds vaker de speen mee uit bed neemt en ermee rond gaat wandelen.

Zijn zuig behoefte is ook erg groot als hij dat ding in zijn mond heeft.

Zie er tegenop te stoppen, maar ik denk dat we er binnen kort toch aan zullen gaan. Ook ik vind het niet oke dat kinderen tot zelfs na 3 jaar nog met een speen in mond lopen.

12. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Oh, wij moeten het ook gaan doen, zie er ook tegenop!

13. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

Dec 20, 2005
    3,152
    0
    36
    wij haddden hem het eerst savonds weggelaten omdat hij dan dieper sliep; hij had er niks van gemerkt, en volgende dag ook overdag, ging weer goed...moet wel zeggen dat hij iest ouders was 1 jaar en 3 maanden zon beetje

14. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

moet je snoopy1983 eens pben die heeft het ook voor het eerste jaar gedaan en gelukt!
    Even doorbijten maar uiteindelijk lukt het!
    Succes!!

15. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ze ligt er nu voor haar tweede slaapje in... Ben benieuwd!

Oh, en 's avonds weglaten lijkt me hier juist het moeilijkste moment. Ze is dan erg moe en kan zich dan altijd (naar mijn idee) echt verheugen op haar bed, met speen en knuffel... Vandaar dat wij eerst overdag zijn begonnen. Maar hij gaat nu wel in 1 keer weg!

16. Sweetlakecity

laat je ook de knuf weg dan?

17. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Whaha! Het lijkt hier wel een dorp! :D

18. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Nee de knuf gaat niet weg hoor! Die hebben we haar juist de laatste weken steeds gegeven, dezelfde knuffel, zodat ze die dan nu nog wel heeft. Hopelijk raakt ze daar dan een beetje aan gehecht aan bed!

19. Sweetlakecity

ja precies. Een echte troost heeft ze wel nodig.

ireen> hahaha ken haar van zp dus vandaar dat ik het weet.
    Soort van dorpje. Hihi

20. Sweetlakecity

offtopic> wilde je link bekijken om te stemmen. Hij doet het niet....

Share This Page