slechte ogentest cb - verwijzing oogarts, ervaring?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Charise, 8 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Hallo,

Heeft er iemand ervaring met een "slechte" uitslag bij de ogentest bij het cb? En dan de doorverwijzing naar de oogarts/optometrist?

Wat deden ze precies in het ziekenhuis? En wat was de uitkomst?

Mijn dochter is 3 jaar en 2 maanden en heeft de ogentest op het cb 2x niet goed gedaan. Op hetzelfde rijtje haakt ze af, met beide ogen. Ze kent de plaatjes en de eerste plaatjes deed ze prima. Nu dus de vraag of ze echt minder goed ziet of dat het een concentratie dingetje is.

We hebben morgen de afspraak bij de optometrist. Het duurt 1,5 uur zeiden ze aan de telefoon. Al begreep ik al van internet dat het vooral wachten is vanwege het inwerken van de oogdruppels die ze krijgen.

Maar moeten ze daar nu ook nog een plaatjes test doen?
    En dan kijken ze ook met een apparaatje denk ik? Hoe ging dat bij jou kindje?

Nouja genoeg vragen dus, ben gewoon benieuwd naar ervaringen.

2. Jennifer93

Jennifer93 Actief lid

3 okt 2013
    400
    209
    43
    Vrouw
    Moeder
    onze oudste heeft het ook gehad,
    wij mochten gewoon naar de oogarts, die zit hier niet in het ziekenhuis, maar in een apart gebouw.
    hij kreeg testen met plaatjes kijken indd maar dit zag hij simpelweg niet, en werd dus vervolgens alleen gemeten, hier kwam inderdaad uit dat hij hele slechte ogen had, hij was toen net 3 jaar geweest.

3. Jennifer93

Jennifer93 Actief lid

3 okt 2013
    400
    209
    43
    Vrouw
    Moeder
    de meting dat is dus inderdaad een apparaatje..
    daarna moesten we gewoon naar de opticien voor een meting en een bril,

4. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Ze kijken idd plaatjes bij de optometrist. Ogen worden gedruppeld en dan kunnen ze de sterkte meten. Hier moesten we daarna ook nog naar oogarts die keek nog ff of er niets in de ogen te zien was. Dat laatste was heel kort. Verder elke 3 maanden optometrist en eens in het jaar de druppels en oogarts erbij.

5. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Onze oudste zoon werd door de schoolarts (via de huisarts) doorverwezen naar de KNO arts. Van het ziekenhuis kregen we bij de bevestiging van de afspraak een brief met uitleg over wat er zou gaan gebeuren. Erg fijn, zo kon ik onze zoon een beetje voorbereiden.

Misschien even kijken of dat bij jullie ook het geval is? Vaak staan er ook wel patientenfolders op de website van een ziekenhuis.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Hier moest hij eerst naar de orthoptist, daar moest hij de plaatjes nogmaals doen. Vervolgens kreeg hij druppels en moesten we een half uur wachten. Toen ging de orthoptist de ogen meten met een apparaat en toen nog ter controle naar de oogarts, die alleen even met een lampje keek.

7. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Bedankt voor de reacties!

We zijn vandaag bij de orthoptist geweest. Ze had echt geen zin om mee te werken. Draaide weg enzo. Maar goed ze heeft wel met lampje gekeken. En toen wou ze de plaatjes weer doen, maar ze werkte niet mee, dus mocht ze even gaan spelen op de gang en probeerden we het later weer.
    Dat ging wat beter, vooral toen haar beloofd werd dat ze een ballon uit mocht kiezen. De plaatjes heeft ze uiteindelijk gedaan met beide ogen, dus zonder afdekken, dit ging goed.
    Daarna nog met 2 apparaatjes gekeken, en daar kwam wel uit dat er een uitgebreide meting gedaan moest worden.

Ze vroeg dan of ik dat dus direct wilde, dus de oogdruppels, 40 min wachten en dan de meting en oogarts bezoekje. Of andere afspraak.
    Heb gekozen voor nieuwe afspraak omdat ze er echt geen zin in had vandaag ik niet wist of ze nog mee zou gaan werken met in het apparaatje kijken e.d.

Dus nu 20 december weer, en dan mag ik thuis de druppels geven. Scheelt weer wachten in het ziekenhuis.

Er kwam een cilinder afwijking uit, maar de nauwkeurige meting moet nog gedaan worden dus dan horen we of ze evt. direct een bril zou moeten of pas als ze naar school gaat oid.

8. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Mijn zoontje had er ook echt geen zin in, naar de oogarts geweest. Kwam uit - 0,75 dus een brilletje gekocht. Hij heeft het ding echt 2 keer opgehad maar ik heb me er later pas in verdiept en het schijnt dat ze over zon lage afwijking heen kunnen groeien. Goed oefenen met de plaatjes thuis en dan laten testen en als ze er geen zin in heeft een andere keer terug gaan. Misschien ook aangeven en laten beginnen met de kleine plaatjes als je vermoed dat ze er na een tijdje geen zin meer in heeft.

9. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Hier is bij oudste zoontje na meting ook cilinder afwijking geconstateerd. Ze gaven aan dat ze hier nog niets mee deden omdat het heel onzeker is hoe het zich ontwikkeld, kan vanzelf weer overgaan, kan ook erger worden. Eind groep 2 moeten we terug voor een nieuwe meting. We hebben het wel aangegeven op school, het kan zijn dat hij moeite heeft met onderscheiden van bijvoorbeeld de 3 en 8 op het bord. Vooralsnog zijn daar geen aanwijzingen voor....

Deel Deze Pagina