Willen jullie eens met me meedenken? Een bedrijf heeft de gezamenlijke schutting geplaatst tussen ons en de buren. En nu zagen wij dat zij de schutting op onze grond geplaatst hebben. We hebben de factuur gekregen, maar deze hebben we nog niet betaald omdat we twijfelen of we ze aan moeten spreken of niet. Het gaat namelijk maar om 5cm dat de schutting meer onze tuin in komt (de paal is geheel aan onze kant van de erfgrens gezet), alleen dit is dus wel duidelijk te zien aan dat het kleine deel schutting naast de poort bij de buren 10cm breder is dan ons stukje schutting. Dit stukje schutting is klein en dan valt 10cm verschil dus op. Het was niet heel erg moeilijk om het midden te bepalen, want dat is precies het midden tussen de schuren. Ik voel me een zeikerd als we over 5cm minder tuin moeilijk gaan doen, maar van de andere kant is het wel een stomme fout van het bedrijf... Wat zouden jullie doen?
Heb jij het bedrijf uitdrukkelijk gemeld dat de schutting precies in het midden moest komen dus ook op het erf van je buren? Zo nee dan heeft het bedrijf de schutting goed geplaatst. Het is jouw schutting en dan hoort hij dus op jouw erf te staan.
Het is een gezamenlijke schutting in gezamenlijke opdracht, de buren betalen ook de helft, dus deze had gewoon op de erfgrens moeten staan zoals de bedoeling was. Van de ene kant zijn we dus niet blij dat ze niet goed opgelet hebben met het zetten en dat het een professioneel bedrijf is wat deze fout niet zou mogen maken, maar van de andere kant denken we dan ook "het is maar 5cm verschil, waar hebben we het helemaal over". Vandaar dus ons dilemma of we het moeten laten zitten of dat dit dus wel de moeite waard is om het bedrijf er op aan te spreken.
Maar ben je er niet bij geweest dan toen de schutting geplaatst werd? Je had het toch direct kunnen zien en zeggen? Antwoord op je vraag; de schutting zal minstens 20 jaar staan. Als jullie of de buren gaan verhuizen, krijgen de nieuwe eigenaren gedoe met de erfscheiding. Dit kun je nu nog oplossen; dus bellen. Maar kijk wel goed naar je opdracht die je gegeven hebt. Als jij/jullie zelf geen goede opdracht hebben gegeven, zul je zelf een stuk van evt kosten moeten dragen. Her bedrijf kan er dan niets aan doen.
We zijn er zelf niet bij geweest, het is nieuwbouw en de schuttingen zijn geplaatst direct na de oplevering. Ze konden zelf bij alle tuinen omdat alles nog open was, de hele rij heeft bij hetzelfde bedrijf de schuttingen laten zetten en er was nog niets bewoond. Allemaal op de erfgrens dus, zoals afgesproken. Dus nu het klaar was en we de factuur kregen hebben we het goed bekeken en dit dus ontdekt.
Oei lastig. Ik begrijp dat het een beetje het een principe kwestie is voor jou/jullie. Je kunt het altijd even met je buren bespreken en daarna wel bij het bedrijf benoemen. Ook als je besluit dat je het erbij laat. Wie weet krijg je wel korting ofzo😆😅
Maar ik begrijp dat jullie de kosten gewoon delen? Dus eigenlijk zeg je: er is 5 cm van ons afgesnoept. Waarom is t eigenlijk jullie schutting? Kan t zijn dat de buren aan de andere kant van hun tuin ook zo'n schutting krijgen op hun grond en dat hún buren dan 5 cm 'afsnoepen'?.
In 1e instantie dacht ik waarom maak je je druk om 5cm. Maar aan de andere kant, je betaald ervoor dus moeten ze de schutting ook gewoon goed plaatsen. Beter nu gelijk proberen op te lossen dan dat je over een aantal jaar gedoe krijgt. Ik zou dus even het bedrijf bellen en kijken wat hun ervan zeggen.
Nou, erfgrens is erfgrens. Als het hek op jouw grond staat, moet je hem onderhouden en kun je de buren verbieden er iets aan hun kant tegenaan te zetten. Na je laatste uitleg, TS, over de nieuwbouwwijk, zou ik zéker bellen en opnieuw laten plaatsen. Er heeft iemand niet goed zitten opletten bij het plaatsen, kan gebeuren, maar moet helaas gewoon hersteld worden.
We zitten dus met dit laatste ja, er heeft iemand die dit als professional doet niet goed op zitten letten. Maar van de andere kant klinkt het ook bizar om het voor 5cm opnieuw te laten doen... Ik vind het heel erg dubbel De schutting is dus door alle nieuwbouwbewoners samen opdracht voor gegeven. Ieder krijgt de factuur van van zijn eigen kavel. Even voor het gemak een voorbeeld: de schutting tussen ons en de buren kost 500 euro dan krijgen we beide op de factuur 250 euro. Het bedrijf deelt dit direct voor elke gezamenlijke schutting per kavel op.
Ik zou gezamenlijk met je buren het bedrijf aanspreken, als je al zo'n goed contact met de buren hebt. Is het in de rest van de rij wel goed gegaan?
Je hebt een goed argument als je aangeeft dat de schutting na 10 jaar gaat bepalen van wie de grond aan de andere kant is. Je wil voorkomen dat de toekomstige nieuwe buren te goeder trouw een uitbouw gaan plaatsen, feitelijk op jouw grond.
Ik ben niet gaan kijken bij de andere schuttingen eigenlijk, dus dat weet ik niet. We hebben besloten om een mail te sturen met daarin wat er dus door ons gezien is en gevraagd om een reactie via de mail hoe we dit op kunnen lossen. Het leek ons handig om het schriftelijk te doen, zij doen zelf ook alles via de mail en dan ligt het vast in tegenstelling tot via de telefoon. Er was 1 koper contactpersoon met alle kopers en het bedrijf vooraf, daarna ging alles per mail per kavel verder. Ik hou gewoon echt niet van zeuren , maar op deze manier hebben we de bal weer bij het bedrijf neergelegd om met een reactie te komen. Ben benieuwd wat er van gaat komen...
Het is niet alleen enkel die 5cm van jullie, de buren betalen nu voor de helft mee aan een schutting die volgens erfgrens regel niet van hun zal zijn.
Dat niet alleen, wanneer men nu uitgaat dat de schutting de erfgrens is, zal over een x aantal jaar dat ook daadwerkelijk erfgrens zijn. Dit was laatst bij de rijdende rechter.
Snap je heel goed. Je wil niet zeiken, maar je wil ook niet dat dit zo blijft. Goed dat je de bal bij hun heb neergelegd. Bij ons zijn ze met plaatsen van de schutting bij het huis begonnen
Ja absoluut wel melden...en nee je bent geen zeikerd. Al eerder is gezegd...uiteindelijk zullen eventuele volgende bewoners hier mee te maken krijgen. Een bedrijf is een bedrijf en geen persoon. Houd het dus zakelijk. Zij hebben iets niet goed afgeleverd en zullen dit moeten herstellen. Zij krijgen hiervoor betaald...