gastouders

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door singa, 7 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. singa

singa Niet meer actief

Vandaag gehoord dat mijn schoonzusje niet meer kan oppassen. Een extra dag naar de opvang is niet te betalen en dus geen optie. Nu zijn we naar gastouders aan het kijken.
    Zijn er mensen die er al gebruik van maken? Wat zijn de kosten ongeveer?

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Je had je vraag beter onder kinderopvang kunnen plaatsen, maar toevallig keek ik hier. Ik ben gastouder dus ik kan je een hoop antwoorden geven, maar niet wat het kost. Want dat ligt aan jullie inkomen. Bij de belastingdienst kun je het wel berekenen. Rekenen voor een gastouder met 4,5 euro en met 5 euro en daar komt nog de kosten van het gob (gastouderbureau bovenop). Het gob heb je van 25 euro per maand tot 100 euro per maand, dus een goedkoop gob scheelt veel. Voor 2 dagen per week zou ik er 0,50 ct tot 1 euro bovenop de uurprijs doen en bij 1 dag per week zou ik rekenen met 1,00 tot 2 euro (maandkosten gob moet je delen door het aantal uur dus bij meer uren is het per uur goedkoper).

Je kunt dus de proefrekening maken met 5,09 (dan heb je de max vergoeding, want alles boven de 5,09 moet je zelf betalen kortom een niet te duur gob in combinatie met een niet te dure gastouder is voor jou het voordeligst) en met een hoger of lager bedrag en dan kun je het zelf zien.

3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.307
    2.591
    113
    een gastouder is niet heel veel goedkoper hoor dan een kdv hoor.
    gastouder is misschien bruto goedkoper maar het max bedrag wat vergoed wordt is ook lager

En weet je zeker dat een extra dag heeel veeel duurder is.

Heb je al een proefbereking gemaakt op toeslagen .nl. Dat kan nu voor 2012

4. singa

singa Niet meer actief

Een extra dag kost ons 300 euro bruto. Dan krijgen we er ongeveer 100 euro extra kinderopvangtoeslag voor. Dan kost het ons dus 200 euro extra. Dat kan ik nu niet missen.
    Misschien willen mijn ouders die dag extra gaan oppassen dus dat zou al heel veel schelen.

5. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Wij hadden een gastouder maar gaan naar een KDV.

voor 1 dag gastouder ben je echt niet goedkoper uit hoor.
    stel je betaald 5,- p.uur, moet 10 uur op een dag afnemen dus 50,- p. dag maal 4 (maand) 200,- en dan komen er nog 87,90 bemiddelingskosten bij voor het gastouderbureau. flesvoeding moet je meegeven......krijg je niet van de gastouder.

dus met al kom je op hetzelfde neer.

6. tulip

tulip Niet meer actief

het is goedkoper wanneer je geen hele dagen afneemt, dus niet van 8.00 tot 18.00 maar bv van 9.00 tot half 5. Op een kdv betaal je dan nl wel van opening tot sluit en bij een go alleen de uren dat je kindje er zit. Je hebt wel flex kdv's maar daar is de uurprijs weer hoger.

7. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

de bureaukosten die je moet betalen per maand. Die kan je niet aftrekken van de belasting toch?

Stel mijn gastouder zou 4,50 vragen per uur en het is 60 euro per maand bureau kosten kan ik alleen die 4,50 verhalen toch?

8. singa

singa Niet meer actief

Het schiet dus allemaal niet echt op.
    We hebben nu maar 1 kindje maar ben bang dat een 2e dan niet te betalen word. En wij hebben echt geen slecht inkomen. Vraag me echt af hoe mensen dat doen met minder inkomen.

9. Sweetlakecity

doe de proefberekening maar houd in je achterhoofd dat als je gastouder niet kan of jullie brengen haar niet. Het je dus niets kost!! Mits je tijdig afmeld.

10. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Swlc, de bureaukosten zijn ook fiscaal aftrekbaar :)

11. Sweetlakecity

ja hoe doe ik dat? Kon niets vinden in de proefbereking :p Hoera!!
    Maar zoals ik lees alles boven de 5,09 niet meer dus.

12. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

UUrbedrag waar je mee rekent voor de proefberekenings is uurprijs gastouder + uurprijs gob (dat krijg je door het maandbedrag te delen door het aantal uur dat je per maand opvang nodig hebt). En wat je zegt klopt kom je uit op bijv 5,39 dan moet je die ,030 ct per uur sowieso betalen + het niet vergoede deel.

kortom een gastouder die eronder blijft is het voordeligst voor jullie. Ik (ben gastouder) probeer er zelf altijd onder te blijven en heb daarom een aantal goedkope gob`s.

13. Sweetlakecity

Nog een vraagje.
    Ik de bureakosten gemiddeld nemen he. Want bij ons is het tot 80 uur 60 en er boven is het al 70 euro.

Ik neem totaal per week af 22,5 uur.
    Hoe reken ik per maand? x 4 is net te weing toch?

maar uiteindelijk - 5 weken vakantie en misschien nog een ziekte dag of 3 tussendoor?

14. Sweetlakecity

wat vraag jij yolanthe?
    Het minimum?

15. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik ga switchen van bso naar gastouder en het scheelt me VEEL geld. Ik heb een goedkoop gastouderbureau gezocht (25 euro per maand, per gezin). Een gastouderbureau wordt ook gewoon meegenomen in de kot. Daarbij is het grote voordeel dat ik de uren die ik NIET afneem, ook NIET hoef te betalen. Dit in tegenstelling tot de bso...

16. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

30 dec 2010
    1.585
    1
    0
    Den Haag
    ik betaal voor mijn gastouder 5 euro per uur en 47 euro per maand aan het gastouderbureau voor de bemiddelingskosten.
    is goed te doen

17. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

7 sep 2006
    4.277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    ik ben gastouder

ik per uur ben ik zeker wel goedkoper dan een kdv
    en bij mij betaal je alleen de gebrachte uren, en bij kdv per dagdeel
    dus als je afwijkende tijden hebt ben je absoluut goedkoper uit bij een gastouder dan een kdv

18. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    gastouder is wel goedkoper, wij hebben daarom ook gekozen voor go en geen kdv

wij betalen de gastouder alleen voor de uren waarbij onze dochter ook echt daar is, onze go is wel aangesloten bij een gastouderbureau en we hebben dan wel bovenop de uren nog bureaukosten die we moeten betalen.

in vakanties gaat onze dochter ook niet of minder naar het go, als je dit hebt is go wel voordeliger dan kdv

19. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Als je nou een heel goedkoop KDV hebt en je kind gaat er de gehele openingstijd naartoe of een hele dure gastouder, waarbij je ook minimaal 11 uur moet betalen (maar meestal is de oorzaak duur GOB) dan kan het KDV soms natuurlijk wel net goedkoper zijn. In z'n algemeenheid is dat niet zo, bij de meeste GO's betaal je alleen de uren die je gebruikt. Zelf ben ik ook gastouder, ik reken €5,00 per uur, inclusief bemiddelingskosten, luiers en eten en ouders betalen alleen de uren die ze gebruiken. Hierdoor ben ik altijd goedkoper dan welk KDV dan ook.

Deel Deze Pagina