Ik denk dat er een hoop aangeleerd bij zit, en een stukkie aangeboren. De meeste kindjes hebben (of ontwikkelen makkelijk) een voorkeur voor zoet, en een afkeer voor bitter. Heeft ook te maken met een anders ontwikkeld smaakzintuig, dat verandert als ze ouder worden. Moedermelk is meestal ook aardig zoet, en bitter betekent potentieel gevaar (veel gifsoorten zijn ook bitter). Kleine kinderen schijnen bittere smaken veel sterker waar te nemen dan volwassenen. Maar als je ze veel dingen laat proeven, gaan ze veel meer dan alleen zoet waarderen. Vandaar dat ik denk dat er een groot stuk aangeleerd bij zit.
Even tussendoor, mijn dochter kreeg ook gewoon yoghurt, wel een maand lang, maar ze gruwde van 'zurigheid' hoewel ik merkte dat ze de yoghurt wel lekker vond. Dus ja hier diksap erin. Is voor babies toch, waarom daar ook al moeilijk over doen dan?
Ga die discussie in het buitenland maar eens aan.. Cakjes, koekjes e.d. zijn heel gewoon in landen rondom de Middellandse Zee!
Ik heb vandaag eens een stukje aan mijn dochter gegeven. Nou ze vond het niet te nassen, en pakten weer snel haar soepstengel
En wat dacht je van de 'ontbijtgranen'? Veel soorten bevatten meer suiker dan graan, maar zijn in veel landen echt een geaccepteerde manier van ontbijten. Franse arts vond chocolate chip cookies met jus d'orange destijds een erg verantwoord ontbijt voor mijn oudste (want chocola schijnt erg goed te zijn voor de hersenontwikkeling volgens haar). Overigens als je het woord 'ontbijt' uit de koek wilt, noem het dan gewoon peperkoek, zo wordt het regionaal wel genoemd
Oh ja; ik weet het! Heb een tijdje in Spanje gewoond, daar is het normaal om alleen koffie te nuttigen als ontbijt en bij de tweede ronde een of ander zoet klef gebakje erbij, bah! Ik ging altijd naar de bakker, die zijn gelukkig vroeg open (brood voor de lunch kennelijk, ze nemen daar hooguit 's ochtends een (chocolade)croissant) en dan ging ik mijn boerenbrood opentrekken en stopte er kaas tussen (Goudse (overal verkrijgbaar) of locale; manchego ofzo); die Spanjaarden keken me aan alsof ik gek was, haha! En dan om 12 uur bunkerden ze zich vol met warm eten (en brood); ja daar wordt je ook moe van; vandaar die siesta!
Oh ja; in de States at ik ook ontbijtgranen (ook niet de normale gang van zaken bij mensen zonder gezin; die ontbijten nl. alleen met een halve liter ingewikkelde Starbucks zoals een decaf caramel latte macchiato with low fat goat milk ofzo), dat was geloof ik ook het grootste schap in de supermarkt! Maar idd allemaal met suiker. Hier in Nederland ook wel; er is -voor zover ik- weet maar 1 merk dat ongesuikerde cruesli heeft. Ook stom, want er zit maar 0.001 procent peper in ofzo...
hahahahah nu krijg ik een deja-vu naar een aantal jaren terug.. - ik bestellen bij Starbucks: - een koffie aub.. - welke wilt u graag? - eeeuuuhh cappucino? - de serveester bleef me stil aanstaren .....
Ik haal bij de jumbo weleens sesamstraat kletskoekjes. Dit zijn peperkoek reepjes met fruit en krentjes erin speciaal voor kindjes. Doen t erg goed hier!
Ja en dan krijg je uiteindelijk iets dat vagelijk naar koffie ruikt maar er absoluut niet naar smaakt!
Ik heb van die kleine kinderontbijtkoekjes. Hoeft natuurlijk niet per sé, maar ik heb het zelf niet vaak in huis en Julia is er dol op. Dan droogt het hele ding in ieder geval niet helemaal uit! Ze krijgt het hier ipv een babykoekje, dus als tussendoortje. Niet bij het eten. Het grappige is, Julia vindt heel veel "harde" dingen koekjes. Dus ik geef ook gerust een halve cracker als tussendoortje. Laatst kreeg ze die bij oma bij het eten, en ze keek helemaal verbaasd. KOEK! Riep ze heel hard Zo van wauw, bij oma krijg ik koek bij het eten
Heel herkenbaar! Hier zijn soepstengels, rijstewafels, ontbijtkoek en crackers allemaal koekjes. Lekker makkelijk
Suiker gewoontes zeker aangeleerd. Aardbeienyoghurt en yoghurt met aardbeien... ze krijgt het hier allemaal. Ook de variant met suiker. Ik leer het haar liever meteen goed aan, alles mag met mate. Gefaseerd zal ze dus alles wel een keer krijgen. (bovenstaande zegt dus niet dat ze reeds de hele supermarkt al aan haar voorbij heeft zien komen ) Over buitenland: Zoet ontbijt is in het buitenland idd heel normaal en ik kan zelf wel genieten van een bordje muesli 's morgens. Al moet ik zeggen dat ik pas ontbijt sinds dat ik zwanger was, daarvoor was een kop koffie ook voldoende. Nu ben ik "goede" voorbeeld.