gestopt met BV, nu zo weinig drinken! (10mnd)

Discussion in 'Voeding' started by kiddie, Nov 24, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kiddie

kiddie Niet meer actief

Dames, mijn dochter besloot zondag dat het genoeg was met de bV en ik ben aan het afbouwen. Het probleem is dat ze bijna niks anders wil.. diksap appel vind ze lekker en heeft ze totaal 250cc van op, maar verder, melk nauwelijks, thee idem. Wortel-banaan-appel sapje.. bleh.

Wat nu? Ze moet toch drinken (en zeker ook wat melk) binnen krijgen? Ze drinkt nog wel af en toe wat gekolfde melk uit de vriezer, maar dat houd op straks..

Ik heb zelfs KV geprobeerd, haha dat lustte ze al nooit, en nog steeds niet dus. Wat nu?

Hoeveel drinken jullie kindjes nou totaal?

2. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier lust ze graag water of slappe rooibosthee (citrus).
    Ze moet eigenlijk nog 500cc aan zuivel krijgen en vanaf 1 jaar 300cc. Dus dan zou je haar yoghurt, plakje jonge kaas en karnemelk of volle melk+water kunnen geven.
    Ik weet niet wat normaal is qua vocht. 750cc ofzo?

3. kiddie

kiddie Niet meer actief

Ja ik dacht ook 705cc maar ze komt net aan 300 totaal.. Wel nog wat yoghurt en fruit. Stukje kaas lust ze ook wel. Ik kan karnemelk proberen ja, zelf vind ik het vreselijk dus niet eens aan gedacht ;)

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Weet je zeker dat ze nooit meer aan de borst wil?
    Als ze zo weinig ander vocht drinkt, dan zou ik toch echt weer aanbieden.
    250cc diksap is teveel, daar kan ze flink last van haar ingewanden van krijgen. Liever water of thee.

Je kunt best veel vocht via het eten (fruit, yoghurt, groente) geven, maar ze zal toch echt moeten drinken hoor!

Met deze leeftijd moet ze nog 400cc aan zuivel krijgen. Lukt dat niet via het eten, dan is toch weer aan de borst de enige optie.

5. kiddie

kiddie Niet meer actief

Ze wilde tot voor kort niet nee, nu probeer ik het niet meer, ik wilde toch al stoppen rond het jaar. Dit is de vierde dag dus ze zal ook moeten wennen. Ze heeft tot nu toe geen last van de diksap. (voor die tijd dronk ze er ook al 100cc van.)

Ik begrijp het @Dirksmama maar moet toch wat.. Blijf melk aanbieden natuurlijk.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik denk net als red aan een of ander yoghurttoetje.
    Jonge kaas op brood of tussendoor nog een blokje.
    Fruitsmoothies met volle yoghurt of volle melk.
    Totaal vocht mag tot 900cc zijn.

7. kiddie

kiddie Niet meer actief

@Zogelukkig, Mag, je bedoeld moet?

Yoghurt krijgt ze wel, zo'n 70cc kan ze op. Dat is haar toetje. Zal ik dan overdag tussendoor nog wat aanbieden?

Kaas lust ze wel, los, liever niet op brood maar dat geeft niks denk ik.

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja, eigenlijk wel; tot 1 jaar heeft je baby 900cc vocht nodig (dus ook uit groente/fruit/yoghurt)

Ja, dat zou ik doen. Je hoeft in principe geen melk te geven; iedere vorm van zuivel is goed.

Nee hoor, hoe en wanneer je kaas geeft maakt niks uit. Moet wel jonge kaas zijn, die is minder zout.

9. kiddie

kiddie Niet meer actief

Ja jonge kaas krijgt ze ook.

Maar dan moet ze nog wel zo'n 500cc drinken hebben dus..

Wat dan, als ze zo weinig neemt? Thee vanmorgen, ze zet na 20cc de fles gewoon weer naast zich nee en wend zich af als ik weer geef..

Ze dronk altijd al weinig, bij de oppas hoogstens 80cc per keer. Ik drink zelf ook weinig, maar toch..

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

Dat komt vanzelf is mijn ervaring. Mijn zoontje heeft ook een periode erg weinig gedronken toen ie nog maar weinig flesvoeding kreeg. Hij moest gewoon echt de smaak te pakken krijgen. Het heeft denk ik wel 2 maanden geduurd voordat ie echt grote hoeveelheden water ging drinken.

11. Yukl

Yukl Niet meer actief

Oh en gewone melk heeft hier ook een tijdje geduurd voordat ie het uberhaupt dronk. Hij vond het gewoon niets. Nu vindt ie het heerlijk en vraagt ie 's ochtends als eerste om zijn melk.

12. kiddie

kiddie Niet meer actief

Kijk, dat geeft moed :)

13. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Misschien kun je op verschillende manieren wat proberen te drinken geven? Hier wissel ik oefenbeker van Difrax, soms slokje uit ons glas en flesje af.
    Ik probeer hier nu wat meer tijd tussen de bv te krijgen, zodat ik straks naar 1x kolven tijdens werktijd en zij ook wat beter andere dingen eet. Dit lijkt hier wel te werken. Ze eet nu een boterham per keer + 100-150cc thee naast de bv.

Misschien kun je 's morgens als ontbijt yoghurt met fruit geven? En daarna nog wat brood? 's Middags boterham + karnemelk.
    Halverwege de middag nog wat yoghurt en 's avonds toetje?
    Volgens mij moet je dan wel op 500cc uitkomen. Als ze karnemelk lekker vindt, kun je dat ook ipv yoghurt doen.
    Fruitsmoothies zijn idd ook lekker als ze graag fruit lust. Tussendoor gewoon steeds wat drinken aanbieden.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,252
    36,063
    113
    Misschien kun je de gekolfde melk mengen met halfvolle melk zodat ze wat aan de smaak kan wennen? (wel zonde als ze het niet lust en je je laatste melk weg moet gooien alleen..)

15. kiddie

kiddie Niet meer actief

Nou, de gekolfde melk wil ze ook niet altijd hoor. Het is niet alleen de smaak van de melk volgens mij. Ze heeft ook gewoon geen zin, moet er aan wennen denk ik..
    De Difrax beker hebben we (ook van te voren) al vaak gedaan maar ze is er gewoon nog niet aan toe. Alles loopt er uit en ik wil nu gewoon even weten hoeveel ze drinkt per dag. Die beker komt later wel weer misschien.

16. adi

adi Niet meer actief

Ik vind dit een heel mooi alternatief.

En hoeveel drinken per dag: ik snap dat je het na zo'n grote overstap wilt weten, maar ikzelf heb totaal geen idee hoeveel mijn kinderen overdag drinken. Ze drinken 's ochtends en 's avonds nog wat melk, maar overdag drinken ze vooral water en af en toe diksap, maar hoeveel mag Joost weten.
    Als ik de plasluiers zie vertrouw ik erop dat het voldoende is, net zoals jij deed met bv dus ;)

17. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn zoontje moest ook flink wennen toen hij geen BV meer kreeg (met 1 jaar), maar een flesje warme, halfvolle melk vond hij al vrij snel wel erg lekker. Ik gaf hem die voor z'n middagslaapje en voor hij 's avonds naar bed ging; de tijdstippen waarop hij eerst ook de borst kreeg. Zo kreeg hij in elk geval een flink deel van z'n vocht binnen.

Als je diksap dun aanbiedt, kun je op zich best veel geven - maar liever niet de hele tijd een paar slokjes, ivm tandbederf. Het darmbezwaar vervalt volgens mij als je het écht flink verdunt, en niet de gebruikelijke 1:7 verhouding geeft - die ik zelf te zoet van smaak vind, bah.

Weet je, als je kind écht te weinig vocht zou krijgen zou je dat wel merken denk ik. Lusteloos, minder plassen, dat soort dingen. Zolang je dat niet ziet, denk ik dat er stiekem toch meer vocht in gaat dan je denkt.

M'n zoontje was pas langere tijd ziek, en weigerde te eten en te drinken. De huisarts gaf toen als richtlijn voor het drinken 500 cc per dag - en mijn zoontje woog zo'n 14 kilo. Voor de rest ging er bijna niks in, ook geen fruit of yoghurt. Dat is dus wel de absolute ondergrens (als hij een aantal dagen nog minder zou drinken, had hij misschien een vochtinfuus moeten krijgen..), maar wel voor een wat zwaarder kindje dan een van 10 maanden, met bovendien flinke koorts.

Ik kan me helemaal vinden in wat Adi hiervoor zegt. Kijk naar je kind, haar gedrag en haar plasluiers. dan weet je vanzelf of ze genoeg drinkt of niet...

18. Bri

Bri Niet meer actief

oh, en wat me ook ineens te binnen schiet....

je dochter wilde toch van de ene dag op de andere de borst niet meer? en nu wil ze ook niet iets anders drinken? zou ze pijn kunnen hebben met slikken? zere keel, of iets dergelijks? kinderen zijn er zó knap in om hun pijntjes te omzeilen... ik ga niet huilen, maar ik doe gewoon niet meer die dingen die me pijn doen.
    nou ja, als ze geen koorts heeft en wel eet en verder niet 'zielig' doet is dit vast niet het geval, maar 't is zo maar een brainwave...

19. kiddie

kiddie Niet meer actief

Ze is verder helemaal gezond, ik dacht eerst ook ergens aan. De diksap drinkt ze wel op, dus daar ligt het niet aan. En ze eet ook goed, meer dan eerst ;) De sap krijgt ze verdeelt in 2 keer. (fles van 260cc)

Ik heb gisteren van die dreumesmelk gekocht. Die vond ze lekkerder dan de gewone. Doe ik dat gewoon maar even. Warm of koud maakt haar niet veel uit trouwens.

Met de BV weet je inderdaad ook niet hoeveel ze krijgt, haar plasluiers zijn nu niet echt minder dan toen geloof ik. Maar ik blijf het lastig vinden..

Share This Page