Als ze gewend zijn aan gluten en vezels (dat is meestal 7 maanden) maar het is niet nodig. Mijn dochtertje krijgt sinds ze een maand of 9 is af een toe een klein stukje ontbijtkoek. Vindt ze erg lekker.
wij zijn met een jaar begonnen met af en toe een dun plakje te geven. hij is er verzot op. (hij was laat met brood ruim 10 maanden)
Ik geloof dat we het hier vanaf 9 maand deden, een klein stukje ipv een rijstwafel in de middag. In principe kan het als ze gewend zijn aan de vezels, dus minimal 6+maand
Het CB adviseerde nl om 'smiddags wat drinken en een babykoekje aan mijn dochter te geven, maar ik heb eigenlijk geen idee wat ik dan zou kunnen geven, vandaar de vraag over ontbijtkoek. (lijkt me wel een gezonde optie) Ik wil haar met plezier een koekje geven, maar dan wel graag een verantwoord koekje..
Ik eet zelf zoveel mogelijk volkoren dus ook volkoren ontbijtkoek. Maar ik zou niet weten wanneer ik het zou moeten geven, heb al moeite met brood/fruit/groente en dan ook nog gewoon melk erbij. En als ze eens een keertje wat meer slaapt sneuvelt er al gauw een eetmomentje
een rijstwafeltje misschien een optie? Die babykoekjes wordt wel een grote smeerboel en een rijstwafeltje niet..
Een rijstwafel wordt dus geen smeerboel? Dan ga ik dat ook eens proberen. Ik vind ze altijd zo vreselijk stinken! En inderdaad, ik heb ook het idee dat de dag bol staat van de eetmomenten haha! En dan ook nog een koekje tussendoor, tja...
hm, ik lees het wel vaker, maar heb nooit het gevoel gehad dat de dag vol zat met eetmomenten en dan had ik zelfs nog een megaslaper ('s ochtends en 's middags 3 uur en net voor het avondeten nog een uurtje. Maar fruit was hier bv meestal geen apart eetmoment, ik gaf dat na het ontbijt en na de lunch. Doe ik nog trouwens. Ontbijtkoek gaf ik rond een maand of 10 denk, maar weet het niet zeker meer hoor.
Er zijn toch wel meer alternatieven . In ontbijtkoek zit relatief aardig wat suiker, ik zou dat niet elke dag geven als tussendoortje. Hier krijgt Irem 's middags afwisselend een soepstengel, een volkoren cracotte, doosje rozijntjes, fruit, babykoekje.....Rijstwafels lust ze niet. Ontbijtkoek geef ik een enkele keer als ze een hele boterham op heeft en nog meer wil (komt bijna nooit voor). Geloof rond 10 maanden voor het eerst gegeven.
ik had het ook wel hoor toen het bijvoeden begon, dt ik weleens dacht wanneer moet ik het in godsnaam allemaal inpassen. zeker als er iets langer geslapen werd. ik dacht ik moet zoveel achter elkaar geven dat past nooit allemaal. maar gaandeweg ging het beter dan zijn ze wat langer wakker en kunnen meer achter elkaar eten.
Ik vind het moeilijk om ontbijtkoek als verantwoord te zien. Er zit toch veel suiker in. Ik zou iig de volkorenvariant nemen met minder suiker, nooit met zoetstoffen! Mijn zoontje at vanaf 7 maanden rijstwafels en nog steeds. Ontbijtkoek (gezoet met moutstroop) gaf ik pas na ruim een jaar en niet iedere dag. Na activiteit, in het weekend als we koffie drinken, zoiets. Ik vind fruit en een droog kapje, volkorencracker of rijstwafel verantwoorder voor een kindje van die leeftijd!
Hier nog nooit ontbijtkoek gegeven (aan de jongste van 1). Zou wel kunnen, denk ik. Als ik het in huis haal, koop ik de volkoren variant, met minder suiker. Ik vind die minder lekker dan de gewone, maar ik wil ze niet te veel aan de snoeperij hebben. Cracotte, rijstwafel (oudste vond die niet te eten, jongste knabbelt er wel een beetje aan), soepstengel (ook volkoren, moeten ze een beetje moeite voor doen om die weg te krijgen), stukje brood. Brood bevat relatief veel zout, maar toch geef ik dat liever dan zoetigheid, puur omdat ik ze niet te veel aan zoete smaken wil laten wennen. Maar da's persoonlijk. Koekjes, daar doe ik eigenlijk niet aan. Jongste eet fruit als maaltijd tussen ontbijt en lunch; ze kaant dan zó 3 of 4 stuks weg. Dan vind ik dat eigenlijk wel weer genoeg voor de hele dag. Soms krijgt ze nog één stuk fruit na het avondeten, maar nog een tussendoor vind ik dan wel te veel worden.
Weet je hoeveel zout er alleen al in brood zit? Het is niet te doen zout te vermijden. Ik vind een soepstengel een gezonder tussendoortje dan een babykoekje. Alles met mate natuurlijk.
Soms, als ik dit soort onderwerpen lees, dan vraag ik me af tot welke leeftijd jullie dit super verantwoorde blijven doorvoeren..Ik snap de gedachtegang wel en probeer zelf ook zo verantwoordelijk mogelijk om te gaan met eten voor ons meissie, maar op een gegeven moment ben je als ouder zijnde ook niet meer de enige die je kindje te eten geeft..je gaat naar feestjes, komt bij opa en oma enzovoorts..als ik dan een zinnetje lees als "ik wil ze niet te veel laten wennen aan zoete smaken" , dan denk ik bij mezelf van Tja..zolang je ze toch ook gewoon aan andere smaken laat wennen is het toch allemaal zo'n ramp niet? Ze komen toch vanzelf in aanraking met zoet? En ja..overal waar te voorstaat is niet goed.. Een stukje ontbijtkoek lijkt mij, afgewisseld met andere verantwoorde(re) tussendoortjes dan ook geen enkel probleem..
Nou Anna 84, hier sluit ik me helemaal bij aan! Natuurlijk wil je zo verantwoord mogelijk met de voeding van je baby omgaan, maar af en toe even iets anders moet inderdaad kunnen. Dat doen we zelf toch ook zo nu en dan....
Oh, ik ben helemaal niet bang voor zoete smaken hoor, dat zal je mij nooit horen zeggen! Verantwoord is matig zijn met zout, suiker en vet. Wij eten helemaal geen witte suiker, maar hebben niks tegen zoete smaken.