...........ik maak me echt zorgen, ik weet niet of het terecht is, maar ik denk het wel? Ik heb gekookt onlangs voor ons zoontje (We eten momenteel vaak eten waar hij niet goed mee kan eten), aardappels met oa. andijvie en vlees. Dat heb ik in bakjes verdeeld en in de vriezer gedaan en telkens een portie opgewarmd (afgewisseld met andere avondmaaltijden). Nu heb ik dat weer gedaan, die bakjes maken toen dit op was. Nu heb ik spinazie, boontjes en boerenkool gemaakt voor hem. Nu heb ik deze week TWEE maal een bakje met spinazie ontdooid (Dacht dat de laatste boerenkool was). Nu dacht ik ineens gisterenavond: spinazie is nitraatrijke groente en volgens mij mogen ze dat helemaal niet hebben 2x per week???? Zowel andijvie als spinazie valt onder de nitraatrijke groenten. En nog erger in mijn ogen: ik heb het opgewarmd dus vanuit de vriezer, dus komt er nitriet ipv nitraat vrij. Voel me zo schuldig. Kan hij hier last van hebben, teveel nitriet? Ojee, ik vind t echt erg......
Hij zal er zo denk ik niet direct iets van krijgen, maar je kunt het maar beter niet meer zo doen denk ik, want zoals je ook al zegt warm je het twee keer op zo, een keer als je het kookt, en een keer als je het weer opwarmt. Deze groenten dus niet nemen als je het vooraf wilt koken en invriezen.
Zoals Babel ook al zegt, voor een keer zal het niet zo'n punt zijn. Al zou ik inderdaad geen nitraatrijke groenten meer nemen om in te vriezen, deze zijn eigenlijk enkel geschikt om in een keer op te eten.
Inderdaad, één keer zal wel niet zo'n punt zijn. Je weet het nu in elk geval voor de volgende keer. Lekker weer gaan ademhalen
ik heb dit op een site van mens en gezondheid gelezen, Mag je spinazie en andijvie opwarmen? De omzetting van nitraat tot nitriet in levensmiddelen is een langzaam proces. Dit proces wordt versneld door levensmiddelen te verwarmen. Hoe meer of hoe langer er verwarmt wordt, des te meer nitriet er gevormd wordt. Om die reden werd lang gezegd dat je groenten als spinazie en andijvie niet mag opwarmen. Tegenwoordig gaan de deskundigen er echter van uit het geen kwaad kan om spinazie en andijvie op te warmen, mits het zorgvuldig gebeurt: opwarmen is geen probleem als de groente snel wordt afgekoeld en maximaal twee dagen wordt bewaard in de koelkast of drie maanden in de vriezer.
dit stond op site voedingswijzer, Laat kliekjes van nitraatrijke groenten na verwarming snel afkoelen en bewaar ze daarna direct in de koelkast. Daarna kunnen ze weer opgewarmd worden, zonder dat het nitrietgehalte stijgt denk dat het niet zoveel kwaad kan tenzij je het elke week doet maar 1 x is echt niet meteen levendbedreigend.
mwah het was niet een keertje, zoals ik beschrijf. het waren zeker twee weken lang op een rij dat hij teveel van deze opnieuw opgewarmde groenten gehad heef,dus meerdere keren per week over twee weken. Zo stom vind ik het. Maar ten tijde van het maken drong het gewoon niet tot me door. Vanavond heeft hij lekker worteltjes gegeten.....
Maar dat waren toch steeds andere groenten? Volgens mij kan het pas kwaad als je dat heel consequent en heel lang volhoudt. Maar dat doe je nu vast niet meer. En de porties die je hebt opgewarmd zijn klein waardoor de magnetrontijd vrij kort was en de vorming van nitriet dus ook beperkt zal zijn.
Loe, ik denk ook dat het nu meevalt, hij at toch niet elke dag zo'n opgewarmd bakje? Overigens is hij toch al 14 maanden? Ik zou echt stoppen met die manier van bereiden, en gewoon met de pot laten meeeten. Er zijn niet veel meer dingen die 'niet geschikt' zijn voor hem, en je kunt jullie menu beter aanpassen.