Het blijft een drama... snap er niets van!

Discussion in 'Voeding' started by draak86, Jan 15, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Hey meiden,

Sinds Kyan 4,5maand is ben ik begonnen met fruithapje, nou je hoort altijd dat ze het heerlijk vinden gelijk, dat zoete nou hij vond dr niets aan. Toen had ik dat een paar dagen volgehouden maar bleef drama. Dus toenweer gestopt. Met 5 maanden weer begonnen, mondje open doen ging beter maar ja nog steeds geen succes. Toen zo een 3-4x per week blijven proberen

Maar nu hij is al boven de 6 maanden en het is nog steeds geen feest ik snap het niet en frustreerd me ook erg... De eerste paar hapjes gaan wel vind ie ook lekker en gaan ze mondje wel voor open, hij gooit het grotendeels weer eruit maar oke. Maar na een hap of tien ( nog geen eens een half 4 maanden potje dus) is het gewoon huilen en niet meer willen, lepel uit me handen slaan, over stuur...

Heb alle soorten potjes wel gehad, ook groente geprobeerd,maar dit is nog meer drama. Gebruik gewoon zachte lepeltjes. Doe erg vrolijk als ie ze mondje opendoet ( lees-> jaaaaah kyan) voor een hapje. maar het is gewoon drama, ga elke keer steeds meer op zien tegen die hapjes. En kijk nu is het nog niet zo een probleem omdat het bijvoeding is, maar over 3 maanden ofzo mmmzzz zie niet in dat het dan opeens geweldig veranderd.

Mensen nog raad? Gouden tip? vertel het mij, word er beetje onzeker van, vooral omdat gewoon praktisch ELKE baby het helemaal ge-wel-dig schijnt te vinden....

2. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

Aug 18, 2007
    1,383
    24
    38
    Heb je al zelf hapjes gemaakt? Mijn dochter is niet weg van de potjes met fruit, maar eet een zelfgemaakt hapje erg goed... kwamen we op het KDV achter, daar wordt 't vers gemaakt.

3. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    jep hier ook het ging eerst heel goed at potjes leeg en wou nogmeer
    nu hij het RS virus heeft gehad ben ik een tijd gestopt omdat hij zo benauwd was en z'n neus vol snot zitten dat hij bijna niet kon ademen nu ben ik weer 3 weken bezig maar naar bijna een klein potje fruit wil hij niet meer overstuur niet meer willen enz
    groente eet hij daartegen wel beter

weet dat het met lepeltje beter is dan voor de spraak maar soms geef ik het fruit in de fles dat hij er toch aan went

4. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Nee. heb nog niet geprobeerd zelf eigenlijk... zoi dat dan echt zomaar kunnen dat ie dat beter te doen vind? dat is toch minder zoet en smakelijk omdat die potjes zo ( chemisch haha) gefabriceerd zijn dat ze beter te doen zijn? Kijk ik had zoeits van als ie een potje niet wilt ga ik ook niet me bets staan doen op koken en dat ie het helemaal niet wil.

Maar wie wet ga straks gelijk proberen...

5. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

Oct 21, 2006
    2,308
    0
    0
    idd ff geen potjes maar lekker zelf wat maken.
    prak een banaan fijn en kijk wat hij er mee wilt doen.
    of geef hem een plakje in zijn handje, dan kan hij spelenderwijs ontdekken wat hij er mee kan doen.
    ik zou dan ook eerst een paar dagen 1 bepaald soort fruit geven , voordat je over gaat op iets anders.

succes!

joyce

6. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Niet ieder kindje vind het meteen geweldig hoor. er zijn zat kindjes waarbij het wat langer duurt voor ze eten lekker vinden.

Je kunt inderdaad kijken of je het op een andere manier aan kunt bieden.
    op de Rapley manier bijvoorbeeld, of zelf maken.

7. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Je zou inderdaad stukjes fruit/groente aan kunnen bieden. Gewoon wat op een bordje doen en kijken wat hij ermee doet. Is natuurlijk ontzettend leuk om die ontdekkingsreis te zien. Probeer het voor jezelf een beetje los te laten want hij voelt wellicht ook aan dat jij er misschien wat gestrest bij bent.
    Geduld is een schone zaak. Louise at haar fruit en groente vrijwel meteen erg goed, alleen het brood was een drama, maar nu eet ze dat (over het algemeen) ook prima. Het komt echt vanzelf.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Al die potjes smaken ongeveer hetzelfde. Dus als die smaak niet bevalt, dan lust je al die potjes niet. (Er is natuurlijk wel verschil, maar je hebt banaan met die gekke zoete smaak, of worteltjes met die gekke zoete smaak etc.. )

Dus het zou best kunnen dat hij vers juist wel lust. Je kunt dat gepureerd geven, of uit het knuistje. Dat laatste vond ik wel eng in het begin.

9. Writer

Writer Niet meer actief

zoontje van kennis wou pas na 7 maanden bijvoeding eten , van alles geprobeerd maar hij wou eerder niet

10. Balou

Balou Fanatiek lid

Mar 27, 2007
    2,320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Sanne was er eerst ook niet gek van hoor.
    Ze is sowieso geen dikke eter wat dat betreft. Sanne moest er ook eerst erg aan wennen, komt vanzelf.

11. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,831
    3,354
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    en pap? lust hij dat wel? Zoja, dan kun je ook eens pap en fruit mengen, in het boek: Opperdepop, van albert Heijn, wordt veel groente bijvoorbeeld ook (eventueel) verdunt met opvolgmelk. Dan herkennen ze de smaak al wat meer. Zelf heb ik er vorige keer bambix appel/biscuit pap 60 cc door gedaan. Toen at ze ineens wel meer dan anders!
    En anders wat iemand al zegt, eens in de fles proberen, dan kun je kijken of hij het echt niet lust, of dat hij het lepelen niets vind.

12. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Bedankt voor de tips allemaal.

Ik denk opzich dat hij de smaak wel te doen vind, maar die lepel gewoon helemaal niets. Maar ik gaa eens vers proberen. Me moeder zei nog van misschien stukje liga verkruimelen enz..

Pap (fles) krijgt hij al sinds 4mndn. Maar heb rond de 5 maanden eens pap via de lepel geprobeerd maar dat was ook janken geblazen.

Ik probeer mezelf er ook echt niet op de focussen van het moet het moet, want dan word het niet beter, maar had van de week zoiets van je bekijkt het maar met je happies dan maar niet hoor, klinkt heel cru en zo voelde het ook maar was het even zo zat... Ben zelf momenteel ook wat ziekerig en koortserig dus me geduld is iets minder misschien :)

thnx

13. Yjc

Yjc Fanatiek lid

Jan 18, 2008
    1,133
    0
    0
    Tilburg
    Hier hebben we er ook eentje die eten niet zo leuk of lekker vind. Een half 4 maanden potje wil er nog net ingaan. Soms gaat het een dagje goed en gaat er een heel potje in maar de dag daarna is het weer gedaan en gaat er niet meer dan 5 lepeltjes in. Pap lust ze ook niet echt, en brood heeft ze na 3 stukjes ook wel gehad.
    Heb geprobeerd om vers te maken, zowel groente als fruit maar dat vind ze nog minder. Dan toch maar potjes en alleen de smaken waarvan ik weet dat er meer dan 3 hapjes ingaan.

En wij laten haar maar op van alles (appel, mango, banaan, worteltjes, komkommer, boontjes, aardappel, liga, soepstengel enz, enz) sabbelen en nu gaan er steeds meer stukjes naar binnen. Dus een beetje a la rapley. En ze leert de smaken en structuur toch een beetje kennen.

Verder krijgt ze dan maar 4 flessen opvolgmelk per dag en daar groeit ze nog steeds goed op.

14. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Hier ook 4 flessen opvolgmelk dus, van 200 cc ps. Maar het schijnt toch beter te zijn om naar 3 te gaan, maja zolang ie nog niet voldoende aan fruit en groente eet kan het nog niet, maja ik kan ook geen 3mndn 800cc pd aan opvolgmelk blijven geven toch...

Wil ook wel eens een zacht stukje brood doen, maar laatst probeerde ik een stukje van nog geen 1,5cm en toen bleef ie er zowat in...

Kijk ik geloof heus dat het goed komt, hij zal vast op ze 18e in de kroeg om een biertje vragen in plaats van babymelk maja toch....

15. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Misschein het fruit een klein beetje warm maken?

Want hier wilde het fruithapje er ook niet in, het heeft wel ongeveer 1.5 mnd geduurd, voordat ze het echt duidelijk lekker ging vinden.
    Ik heb op een gegeven moment het fruit warm gemaakt en vanaf toen ging het beter, dit heb ik een paar weken gedaan en daarna at ze het ook gewoon koud op.

:D

16. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Super goed idee, maar dat heb ik al gedaan, deed ik de eersste 1,5 maand anders wilde ie het helemaal niet.... zucht

Iemand hem even lenen? en dan over een maandje terug brengen, fruit etend en wel? haha (grapje natuurlijk :) )

17. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Haha ja kom maar brengen hoor ;)

Maar ik zou zeker proberen om zelf een fruithapje te maken, zoveel werk is het niet en Louise eet ook niet uit een potje hoor! Als dat ook niet werkt zou je kunnen proberen om er wat Nutrix doorheen te mengen, dat vindt Louise in ieder geval ook erg lekker.

18. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Oke manuela, haha morgen ochtend 7 uur met koffertje en al hahahaha

Ja ga dat eens proberen misschie herkent ie het meer. En ik morgen eens proberen, heb een peer in huis en sinaasappel. die pers ik dan beetje sap erover zodat het een drapje kan worden en proberen maar

19. Yjc

Yjc Fanatiek lid

Jan 18, 2008
    1,133
    0
    0
    Tilburg
    @mamamuts: Fruit warm maken heb ik ookal geprobeerd, omdat op dat moment warme groente beter ging dan fruit, maar dat ging dan een of twee dagen goed en daarna hoefde ze het ook niet meer. Dus weer terug bij af. Nu gaat het fruit (ook gewoon koud) beter dan de warme groente (maar koud wil ze die helemaal niet)

@Draak86: het zal best dat 3 flessen beter is. Ze zeiden toen ze bij 2,5 maanden al naar 4 flessen ging dat 5 flessen beter waren maar die kreeg ik er niet in. Dus ik wacht het gewoon maar even af, het zal zich vanzelf wel regelen. En pas als ze genoeg groente, fruit en brood eet doe ik er een fles af. Anders huilt ze dadelijk omdat ze zo'n honger heeft, nu is ze een lekker vrolijk kindje, wat goed groeit, veel wilt ontdekken en goed slaapt.
    Ik ben wel makkelijker geworden, als ze de fles niet helemaal leeg drinkt dan niet, terwijl ik eerst zoiets had van ze moeten wel opgaan.

20. mirwar

mirwar Bekend lid

Apr 22, 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Je zou ook es kunnen proberen om een banaan met een vork te prakken, een bolletje 'bananenprut' op je wijsvinger leggen en hem het er zo af laten 'zuigen/sabbelen'...misschien komt ie er zo achter dat het wel heel erg lekker is! Daarna langszaam overgaan op lepel (met je vinger erbij ofzo). Of es een andere lepel proberen! Sommige kindjes hebben veel baat bij een platte lepel, daar krijgen ze t makkelijker vanaf. Ik gebruikte in t begin die blauwe lepels van Nuby (bij drogist weg) die zijn wat kleiner.

Share This Page