ik ben nu 35 weken zwanger en vraag mij iets af,maak mij er eigenlijk een beetje zorgen over. ik wil thuis bevallen via een water bevalling bad en onderdelen zijn zo goed als geregeld. de verloskundigen in de praktijk waar ik liep zijn verschillend van mening. de 1 vind het mwa en de ander vind het geweldig. ook ik heb er bewust voor gekozen omdat er zo veel positieve dingen aan zitten voor mij,vader en kleine. zover ik weet doen de verloskundigen daar wel aan een waterbevalling. maar nu is het probleem dat ik ze heb verteld dat ik een oud hartpacient ben. ik ben op mijn 6e geopereerd aan een gaatje tussen mijn linker en rechter hartkamer. is goed verlopen en ben 4 jaar geleden voor een check-up terug naar het ziekenhuis gegaan voor testjes. daar uit bleek dat alles goed zat en er niets meer aan de hand was. ik ben nu 23 jaar en toen de operatie gebeurde was ik dus 6 jaar oud. met de kleine gaat het goed,hij ligt er goed voor maar nu heb ik een doorverweizing gekregen naar een ziekenhuis gekregen voor een check up? en voor antibiotica? terwijl ik daar absoluut niet tegen kan,ik kan niet tegen medicatie ik krijg daar hartkloppingen van en geestelijke problemen ik heb gehoord van anderen dat dat kan zijn om mij het advies te geven om in het ziekenhuis te bevallen. maar ik ben bang dat ze mij gaan verplichten om in het ziekenhuis te bevallen en dat als ik nee zeg omdat ik een thuis-waterbevalling wil hebben de verloskundigen moeilijk gaan doen of mij zelfs niet willen bevallen kunnen ze een kerngezonde ex-pacient verplichten om in het ziekenhuis te bevallen en antibiotica te gaan slikken? : ps: ik woon 3 straten achter het ziekenhuis waar ik anders wou bevallen. en het ziekenhuis waar ze mij naar toe sturen voor deze check-up ligt veel verder van ijn huis af
Hoi Jodytje, ik begrijp wat je bedoelt, je hebt er natuurlijk goed over nagedacht hoe je graag wil bevallen. Ik ben het wel met je verloskundigen eens dat, ondanks dat uit alle testen en onderzoeken bij de cardioloog alles goed bleek te zijn en je al lang geleden bent geholpen, je toch op consult moet bij de gyn. Dit is ook iets wat ze liever eerder hadden geweten ivm speciale echo's etc, want het kan erfelijk zijn. Het is natuurlijk prachtig dat met je kleine alles goed is op dit moment, maar dat willen ze tot het eind zo houden. Jouw lichaam heeft tijdens de zwangerschap meer bloed en je hart moet harder werken dan normaal om alles goed te laten verlopen in je lichaam. Dus een check-up is echt niet verkeerd. Bij mensen met hartproblemen wordt inderdaad geadviseerrd onder antibiotica te bevallen, maar bij jou is het nu op het moment geen probleem meer. Dus ik weet niet in hoeverre de artsen je dan gewoon thuis willen/durven laten bevallen. Dat zal moeten blijken uit een gesprek. Je moet dan natuurlijk wel zelf aangeven dat het wat jou betreft allemaal niet hoeft als alles goed lijkt te zijn. Je hebt wel inspraak in je behandelplan uiteraard en als je het fiat van de arts krijgt thuis te mogen bevallen zullen de vk's denk ik ook niet moeilijk doen. Groetjes Brigitte
"Bij mensen met hartproblemen wordt inderdaad geadviseerrd onder antibiotica te bevallen, maar bij jou is het nu op het moment geen probleem meer" wat bedoelde u met die zin? zou ik niet meer aan de antibiotica moeten omdat ik geen hartpacient ben? : dat zou zowiezo mooi zijn vooral omdat ik van antibiotica erge hartkloppingen krijg en veel geestelijke onrustigheid. en ik kan wel tegen een stootje omdat ik veel stress te voorduren heb gehad de afgelopen jaren. en een waterbevalling is naar mijn weten veel rustgevender en relaxter.
Hoi Jodutje, het stond er inderdaad een beetje raar. Ik bedoelde inderdaad omdat jij nu geen hartpatient meer bent. Maar goed, dat is wel echt het expertisegebied van de gyn dus een gesprek lijkt me erg nuttig. Maar geef bij de gyn ook goed aan wat jou bezwaren tegen antibiotica zijn. Hopelijk komen jullie tot een oplossing die voor jou en je kindje goed is. Groetjes Brigitte