Ontbinding via kantonrechter wat te doen met verlof?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MamaPrinsesje, 11 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaPrinsesje

MamaPrinsesje Actief lid

5 nov 2014
    245
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Met 24 weken te horen gekregen dat mijn functie komt te vervallen en heb een voorstel door middel van een vaststellingsovereenkomst gekregen, met eind datum dienstverband van 1 april. Het was de bedoeling dat ik per 9 april met zwangerschapsverlof zou gaan. Ben nu reeds met de juridisch adviseur bezig om de einddatum van m'n dienstverband aan te passen naar 6 weken na m'n verlof, maar die gaan daar niet mee akkoord. Nu wordt er dus voorgesteld om een formele ontbinding bij de kantonrechter.
    Op deze manier zou ik recht op uitkering houden.
    Maar nu is mijn vraag; wie moet dan mijn zwangerchapsverlof aanvragen? Alsnog mijn werkgever? Ben hier nu best van in de stress (van het hele gebeuren al). Ben bang dat ik hierdoor straks helemaal geen verlof krijg en zonder geld zit..

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MamaPrinsesje,

Rot voor je dat je in deze situatie zit. Ik wil graag helpen je duidelijkheid te geven.

Je wilt weten wie het zwangerschapsverlof aanvraagt, jij of je werkgever.

Ga je direct vanuit je dienstverband met verlof, dan kan de werkgever het zwangerschapsverlof aanvragen. Laat de werkgever daarbij aangeven dat de uitkering direct aan jou moet worden overgemaakt.

Eindigt je dienstverband voordat de zwangerschapsuitkering in gaat?
    Dan kan je in de tussenliggende periode een WW-uitkering krijgen als je aan de voorwaarden voldoet. Vanuit de WW kan je dan zelf (telefonisch) de zwangerschapsuitkering aanvragen.

Actuele informatie over het aanvragen van de zwangerschapsuitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. MamaPrinsesje

MamaPrinsesje Actief lid

5 nov 2014
    245
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Yvonnr,

Bedankt voor het beantwoorden van m'n vraag.
    Zoals het er nu naar uit ziet; zit er 9 dagen tussen het einde van m'n dienstverband en m'n zwangerschap verlof. Is er in die tussentijd genoeg tijd om voor mij m'n zwangerschapsverlof aan te vragen; of moet in dat geval m'n werkgever dat nog doen?

Alvast bedankt,

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MamaPrinsesje,

Je geeft aan dat er negen dagen zitten tussen het einde van je dienstverband en de start van je zwangerschapsverlof.

Wanneer je ervoor kiest een WW-uitkering aan te vragen voor die negen dagen, vraag je de zwangerschapsuitkering zelf aan. Dit kun je doen door te bellen met UWV Telefoon op 0900-9294. Dit kan vanaf het moment dat je WW-aanvraag door UWV is ontvangen.

Vraag je geen WW-uitkering aan voor de tussenliggende periode? Dan moet je werkgever de zwangerschapsuitkering voor je aanvragen. Dit kan twee weken voordat je jouw verlof wilt laten starten.

De beoordelingstermijn is maximaal vier weken gerekend vanaf de ingangsdatum. Tenzij de aanvraag te laat wordt ingediend. Als de aanvraag ná de ingangsdatum bij UWV binnen komt, gaan de vier weken beoordelingstermijn lopen op het moment dat de aanvraag ontvangen is.

Actuele informatie over de aanvraag van je zwangerschapsuitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina