Beste uwv webcareteam. Inmiddels ben ik ruim 24 weken in verwachting. Deze week met mijn baas gesproken over het indelen van mijn verlof. Nu zegt mijn werkgever dat ik verplicht ben 6 weken voor de uitgerekende datum te starten met mijn verlof terwijl ik eigenlijk tot 4 weken door wil werken. In het begin van mijn zwangerschaps ben ik 10 dagen ziek door zwangerschap gemeld. Ik kreeg met 8 weken een bloeding en moest rust houden. Na een paar echo's bleken de bloedingen te komen door een bloeduitstorting naast de vrucht. 10 dagen later was deze verdwenen en heb ik mijn werkzaamheden weer voor de volle 100% opgepakt. Ben ik ondanks dat ik de afgelopen 14 weken gewoon heb kunnen werken en dit tot t eind denk vol te houden toch verplicht eerder met verlof te gaan?
Beste arwe, Ik begrijp dat het begin van je zwangerschap nogal spannend was. Gelukkig gaat nu alles goed en ben je weer gewoon aan het werk. Je werkgever geeft aan dat je verplicht bent om 6 weken voor je uitgerekende datum met verlof te gaan. Dit is het geval wanneer je nog altijd ziek staat gemeld. Informeer bij je werkgever of er nog sprake is van een doorlopende ziekmelding. Zelf wil je graag doorwerken tot 4 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum. Je wilt nu graag weten wat je rechten zijn. Als je volledig hersteld bent, dan heb je inderdaad de mogelijkheid om het verlof te laten in gaan tussen 6 weken en 4 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum. De ingangsdatum van je verlof overleg met je werkgever. De werkgever mag je niet verplichten om 6 weken van te voren met verlof te gaan. Actuele informatie over de ingangsdatum van je verlof vind je hier. Ik wens je een probleemloze zwangerschap toe. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare