Hallo allemaal, Mijn zoontje is nu 9 weken oud en weegt 5.6 kg. Hij krijgt 6 voedingen van 135 cc. Afhankelijk van hoeveel ik heb krijgt hij 1 a 2 gekolfde voedingen van 135 cc. We zitten al op deze hoeveelheden sinds hij 5 weken oud was in overleg met de KA. Dus hij kreeg toen eigenlijk al te veel. Nu zou het dus prima zijn volgens de richtlijnen dat hij 135 cc krijgt. Maar nu slaapt hij tussen de voedingen overdag vrij weinig en wil hij vaak na 3 uur alweer een flesje. Dit heb ik gisteren aangekaart bij het Cb en deze zeggen nu dat ik hem zoveel mag geven als hij op kan en maar moest beginnen met het aanbieden van 165 cc. Gisteren dus begonnen met 150 cc en dit ging allemaal netjes op. Vandaag heeft hij al 3 flessen van 165 gehad en ook dit ging allemaal op. Maar als ik hem nu bijvoorbeeld op de 165 hou dan zit hij al op 990 cc bereide voeding per dag. Is dit niet teveel? Hij lijkt wel wat blijer te zijn maar komt nog steeds na ongeveer 3 uur voor een flesje. Hij heeft vannacht trouwens wel 6 uurtjes achter elkaar door geslapen. Dit was anders ongeveer 5 uurtjes. Maar wat zouden jullie nu doen?
Mijn zoontje is 8 weken en woog begin deze week 5,8 kilo. We zitten al een aantal weken op 6x 150/5. Als je hem ook 150/5 geeft en hij komt steeds eerder voor eten, gewoon een uurtje laten wachten? Volgens mij moeten ze 150ml X lichaamsgewicht in kilo's per dag drinken. Voor mijn zoontje zou dat dus 150x5,8=870ml per dag. Gedeeld door 6 flessen is dat 145ml per fles (bereid). En maximaal mag ie 180x5,8, dat zou dat net over de liter zijn, dus dan is een liter de max. Maar volgens mij houden ze niet meer zo streng vast aan de liter per dag. Hij drinkt 5/6 flessen per dag, en de dagtotalen zijn 650-1025ml en dat was allemaal prima volgens cb. Wel denk ik dat ze gaan zeuren dat hij te hard groeit, maar hij heeft wat in te halen (te vroeg geboren)
Kijk het nog even aan, het is in principe niet mogelijk om een baby te overvoeren met alleen melk: als hij alles opdrinkt dan kun je ervan uitgaan dat hij het nodig heeft. Je hebt trouwens ook kans dat hij vanmiddag/vanavond ineens langer tussen de voedingen laat zitten. Laat het aan hem over, hij weet het zelf het beste. Probeer niet te veel te tobben, maak ik heb makkelijk praten natuurlijk...
Heb je al geprobeerd een voeding voor hongerige babies te geven of wat verdikking toe te voegen?? Een liter is inderdaad de max. Ik zou gewoon de hoeveelheid geven die je nu doet. Hij lijkt het er immers beter op te doen..
Ik word er toch soms wel onzeker van hoor. Pff al die verschillende meningen enz. Voeding voor hongerige babys heb ik nog niet geprobeerd, maar heb ook nog 3 pakken hero standaard staan dus die maak ik sowieso eerst op. Wel krijgt hij 3 schepjes nutriton door de voeding i.v.m. te snel drinken van de fles en daarna spugen krampjes etc. Mevrouw van het Cb zei inderdaad ook al dat ze het niet zo nauw meer nemen met de richtlijnen omdat er met borstvoeding ook niet gecontroleerd kan worden hoeveel kindjes drinken. Maar goed zelfs bij ons Cb zijn ze het dus schijnbaar niet met elkaar eens, want ik was vorige week vrijdag daar ook nog om het naveltje van mijn zoontje te laten controleren, en die mevrouw zei dus weer dat ik hem zolang hij goed groeide en niet erg ontevreden was na de fles ik hem mooi op de 135 cc moest houden. Pffff lastig hoor
Mijn zoontje van 8 weken drinkt ook 5 schepjes 160/5 (10 cc extra water ivm ontlasting).. Hij drinkt 6 a 7 flesjes, verschilt per dag. Laat ook soms 20 cc staan. Hij geeft zelf aan of hij meer/minder wil. Ik ga in ieder geval geen uur lopen rekken ofzo. S nachts laat hij wel 5-6 uurtjes tussen voeding. Ik weet dat hij meer dan gemiddeld drinkt maar dat komt vanzelf wel goed wanneer hij meer uurtjes gaat slapen. Hij weegt rond 5,5 kg vermoed ik. Moet hem nog wegen. Het is geen voorgeprogrammeerde robot waar cb op de letter precies de regels/verwachtingen etc kan toepassen. Kijk naar je kind, jij hebt m 24/7 bij je
Welke fles gebruik je? Door te snel drinken wordt de zuigbehoefte niet gevuld waardoor ze trek blijven houden maar ook dus veel spugen. Hier spuugde ze ook veel en had 200 cc in vijf minuten op 😱 Gebruik nu de dr brown flessen. Nu doet ze er 15 min over en spuugt niet meer
Nee rekken doe ik ook niet. Zal ook niet lukken hoor. Als meneer honger heeft dan moet hij de fles, en wel meteen. Haha. Ook hier gebruiken we de dokter Brown fles en hij doet nu rustig 20 tot 25 min over een flesje dus dat gaat helemaal super. Spugen doet hij niet meer en de krampjes zijn al een stuk minder.
De rekensom is 5,6 x 150. = 840 cc Maar bij mij houden ze 120-180cc aan op cb. Tenslotte drinkt de een meer en de ander minder Dus teveel krijgt hij denk ik niet.
Je moet de totale hoeveelheid in de gaten houden, maar los daarvan is het niet heel raar dat hij 3 uren tussen de flessen laat. Mijn beide kinderen wilden toen ik nog borstvoeding gaf, overdag om de 2,5-3 uren drinken. Toen ik over ging op flesvoeding (bij de oudste na 3 mnd en bij de jongste na ruim 2 mnd) bleef dat ritme nog vrij lang zo. Wel eens vervelend, maar als dat hun ritme is, dan is het zo. Ik vind de 'standaard' 4 uren wel vrij lang, ik eet zelf ook niet om de 4 uren.. Vooral als ze zo klein zijn, zou ik zoveel mogelijk op verzoek voeden.
Hij krijgt toch ook bv? Dan geef je hem toch niet teveel? Rekken kon hier toen ook niet hoor. Honger was honger en wel nu! Ik was rond die tijd ook angstig dat ze teveel kreeg en ineens stabiliseerde het en dronk ze een week Veel te weinig (weer zorgen). Welk speentje heb je in je fles? Ik heb het speentje met kleinste gaatje heel lang gebruikt. En ineens deed ze te lang over haar fles en ging ik over. Was pas met 5/6mnd geloof ik.
Laat eventjes los wat het cb zegt en kijk naar kindje, luister naar je gevoel. Ze geven zelf aan wat ze nodig hebben. Hebben ze genoeg (of eigenlijk teveel) dan drinken ze de fles niet leeg. Hier had ik ook het gevoel dat mijn dochter op een gegeven moment niet meer tevreden was met wat ze kreeg. Ik weet niet precies meer heb oud ze was, ik zat toen op 120/4, 6 voedingen op een dag. Alle flesjes gingen tot de bodem leeg en voor voedingstijd werd ze mopperig, ik moest echt rekken. Mijn gevoel zei dat ze meer wilde. Dat heb ik gedaan. Op cb zeiden ze dat het teveel was voor zo'n kleintje, beter van niet, blablabla. Maar dochter was er veel tevredener door en ze heeft vrij lang op voedingen van 150/5 gezeten. En ze volgde keurig de groeilijntjes, was niet dat haar gewicht ineens omhoog schoot. Ze had het gewoon nodig. Soms gingen alle flessen leeg op een dag, soms liet ze best veel staan. Ze regelen het prima zelf.
Even over de hongerige baby voeding en indikken Vd voeding. Onze zoon heeft poosje nutrilon forte gehad en daar kreeg hij moeilijke poep van! Hou dat in gedachten als je overstapt. Wat betreft indikken kan ook voor buikpijn zorgen. Je kunt altijd wat indikken maar bijv wat minder dan de afmetingen die op het pakje staan. Allemaal eigen ervaringen, ieder kind is anders natuurlijk. En wat betreft de hoeveelheid, volgens mij zit je goed hoor en kun je gewoon proberen langzaam wat meer te geven. Als je kindje er blij van word is het prima! Liefs🍀
Ja hier doen we het dus ook op verzoek. Al maak ik hem wel wakker als hij wel 4 uurtjes er tussen heeft, behalve in de nacht. Ik kan echt niet rekken met hem en dat wil ik eigenlijks ook niet. Maar hadden eindelijk een beetje een lekker ritme te pakken en dat is nu helemaal weg. Maar goed ook dat hoort erbij. We zullen straks weer vanzelf in een ander ritme terecht komen, al is het nu even lastig.
Ik was nog niet van plan om over te stappen op de hongerige babyvoeding. Omdat meneer toch wel veel last heeft gehad van krampjes en dat net allemaal wat beter gaat wil ik dat eerst graag zo houden. Overstappen hou ik wel achter de hand als we straks echt aan de max zitten. Hij heeft nu de hele dag 165 gehad, en de flessen gaan nog steeds leeg. Ik heb trouwens een speentje van difrax maat s. Zijn wel heel veel aan het proberen geweest met verschillende speentjes en dit bevalt het beste. Hij doet nu netjes 20 a 25 min over een flesje ipv 5.
De hoeveelheid voeding is een richtlijn voor het gebruik van kunstvoeding. Als je kindje wat meer of wat minder nodig heeft, dan hoeft dat niet te betekenen dat het verkeerd is. Jij geeft ook gekolfde borstvoeding, dus dat kan je eigenlijk helemaal niet in een richtlijn passen. Voor hetzelfde geld is jouw melk heel waterig of juist heel vol, dan kan je niet zeggen dat een liter waterige melk even veel verzadiging geeft als een liter volle melk bij wijze van spreken. Overigens is de liter regel een achterhaald concept, omdat een slimmerd erachter is gekomen dat er geen bewijs voor is. Jij kent je kindje het beste, dus jij kan het beste beoordelen of hij tevreden is. Als hij goed groeit, plast, poept en nergens last van lijkt te hebben, dan zou ik me geen zorgen maken. Of je nu 135 of 165 ml per voeding geeft. Wel is het zo dat in zijn algemeenheid kindjes zelf aangeven wanneer ze honger hebben en je kindje met meer voeding langer verzadigd zou moeten zijn. Ik vind persoonlijk 3 uur tussen voedingen helemaal geen teken van niet verzadigd zijn, je kindje kan net een groeispurt hebben waarvoor hij die extra voeding nodig heeft.