@26mei een hele hele hele dikke knuffel en nog méér wijsheid gewenst. Je pakt het heel doortastend aan. Dat vind ik onwijs knap van je! Ik zou zelf helemaal van het padje af zijn van woede vermoed ik. Bij jou zal de klap onvermijdelijk ook nog komen. Hopelijk heb je ook dan lieve mensen om je heen die je in/op praktische, theoretische en liefdevolle wijze kunnen bijstaan.
Jeetje wat een heftige ontdekking en hoe sterk ga je hiermee om! Goed dat je de huisarts hebt ingeschakeld en steun van je netwerk. Hier wat overwegingen vanuit professioneel oogpunt (op basis van jarenlange werkervaring in de verslavingszorg (met justitiecomponent). Ten aanzien van het gedrag van je man kan je uitspreken wat jouw wensen zijn/ wat jij graag zou willen zien wat hij wel of niet doet. De noodzaak en wens om dingen te veranderen 'moeten' uiteindelijk uit hem zelf komen (zelfinzicht) en bepaalde acties eisen kan mogelijk leiden tot sociaal wenselijk gedrag. Op zijn gedrag heb je maar in beperkte mate invloed, op je eigen gedrag en keuzes die je maakt (voor jezelf en de kinderen) veel meer. Daarmee bedoel ik: grenzen stellen, stilstaan bij wat jij belangrijk vindt voor jouw eigen veiligheid en die van je kinderen en op grond daarvan keuzes maken en daar daadwerkelijk naar handelen. Je kunt ondersteunen, hem handreikingen doen (in de vorm van een gesprek bij de huisarts), maar afkicken blijft zijn verantwoordelijkheid en eigen proces. Cocaïne is verre van een onschuldig middel (en dan nog afhankelijk hoe hij dit gebruikt - snuiven of basen) en veel belangrijker is de functie van zijn gebruik (de onderliggende oorzaak: gebrekkige probleemoplossende vaardigheden, emotieregulering etc.) Hoe lastig ook: daar waar mogelijk calculeer nu al rationeel teleurstellingen en tegenslagen in (in de breedste zin van het woord en daarbij denk ik bijvoorbeeld aan wachttijden, eventuele terugvallen van je man, dingen beloven en niet waar maken). Een cocaïneverslaving ontstaat niet zomaar en er kan sprake zijn van hardnekkige patronen die niet 1,2,3 doorbroken zijn. Daarom hoop ik oprecht, ondanks je sterke houding, je ook zoekt naar hulp voor jezelf (ter ondersteuning: hoe ga je deze klap, deuk in vertrouwen, gevolgen voor de kinderen, welke impact heeft dit op jullie relatie etc. een plaatsje geven). Want als partner kan het zwaar en eenzaam zijn, zeker als dit gedrag zover van je afstaat!
Dit idd. Een drugsverslaving is vreselijk en verwoest niet alleen de gebruiker maar ook diens omgeving. Tuurlijk ga jij je man niet zomaar laten vallen maar ik heb het vaak genoeg gezien in mijn zeer nabije omgeving (dit wil je niet horen denk ik); verslaafde mensen zijn niet te vertrouwen. Ik kan het niet mooier maken. Je kunt hem een ultimatum geven of zulke mooie dingen laten beloven. Ik kan je nu al zeggen dat er niks van terecht gaat komen. Niet dat hij niet zou willen, maar omdat drugs en drugsgebruik alles kapot maakt. De een is er nou eenmaal sterker in dan de ander (in stappen ondernemen). Mijn tip: zoek hulp direct en ik zou persoonlijk mijn eigen spullen of die van hem pakken. Niet om uit elkaar te gaan, maar omdat ik niet zou kunnen samenleven met iemand die gebruikt. Zorg dat hij hulp krijgt en dat er zicht is op verbetering, want met kleine kinderen is een drugsverslaving die niet behandeld wordt reden om bij mijn man weg te gaan.
Oh en enorm goed dat je de eerste stap hebt gezet. Heel goed van je! Verwacht geen wonderen overigens. Want waarschijnlijk wil hij het echt. Maar sta hem idd bij en accepteer zo veel mogelijk hulp! Ik wens jullie alle kracht en wijsheid toe (en medewerking van de zorgverleners).
Nog een aanvulling: een drugsverslaving komt zelden alleen. Daarmee bedoel ik dat een drugsverslaving vaak ook samenhangt met problemen op andere gebieden of problemen op andere leefgebieden veroorzaakt (denk aan psyche, houding/vaardigheden, financiën, werk maar ook netwerk/vrienden: met welke mensen heeft hij contact -in ieder geval een dealer- en welke invloed heeft deze persoon/personen op hem etc.) Ik bedoel dit absoluut niet vervelend, maar meer dat je hierop voorbereidt bent (dat er mogelijk nog meer lijken uit de kast kunnen komen). Daarnaast is het bij verslaving heel lastig om gedrag en persoonlijkheid nog te scheiden en daarbij tevens rekening te houden met het lichamelijke aspect. Neurotransmitters werken totaal anders bij verslaafden (of beter gezegd: zijn verstoord of zelfs kapot gemaakt), wat geen excuus is, maar waardoor de drang naar de volgende high allesomvattend kan zijn en waarvoor alles moet wijken. Wat rationeel gezien voor buitenstaanders niet te begrijpen (want als je van je partner houdt doe je dat niet en lieg en bedrieg je niet). Daarmee zeg ik overigens niet dat iemand geen verantwoordelijkheid meer heeft voor zijn of haar gedrag en dat iemand slachtoffer is van zijn/haar verslaving, verre van zelfs, want de eerste stap is verantwoordelijkheid nemen voor het eigen gedrag. Maar alvorens gedragsverandering plaats kan vinden moet hij/zij zicht krijgen op de onderliggende patronen, oorzaken, weten wat triggers zijn voor gebruik (risicosignalen), welke gedachten, gevoelens, omstandigheden voorafgaan aan gebruik, kosten-batenanalyse maken (wat levert het op, wat kost het), alternatieven bedenken voor gebruik, dergelijk gedrag gaan oefenen en evalueren én lichamelijk afkicken. En dat tezamen is een langdurig en intensief proces, waarbij willen en motivatie zijn naast voorgenoemde aspecten van groot belang zijn. Fijn dat je het gesprek met je partner hebt gevoerd en goed om te lezen dat je jezelf goed genoeg kent om te weten dat die klap nog gaat komen. Sterk zijn betekent ook weten wanneer je hulp nodig hebt: dat doe je goed. Ik wens je nogmaals veel sterkte!
@26mei , hoe gaat het nu? Hebben jullie een goed gesprek gehad bij de huisarts? Hopelijk is er passende hulp die vlot gestart kan worden! Een virtuele knuffel vanaf hier...
We hebben gister een goed gesprek gehad bij de huisarts. Hij heeft op alle gestelde vragen antwoord gegeven. Best moeilijk om aan te horen hoeveel, waar en wanneer hij gebruikt. Het is veel! En dan te bedenken dat meeste verslaafde liegen over hierover. Ik ga er dus van uit dat het totaal nog erger is dan nu geschetst wordt. Dinsdag is ons vervolg gesprek. In de tussentijd moeten we zelf de zorginstanties in de regio doorkijk. Wat wij zouden willen qua zorg. Ik heb een duidelijk beeld wat ik wil. Nu mijn man nog. Qua gemoedstoestand ga ik alle kanten op. Van 'het komt goed' tot ' ik wil hem nu met fysiek geweld het huis uit werken'. Misschien stom maar ik heb voor mijzelf een aantal eisen/doelen gestelt om in deze relatie te blijven en een termijn dat hij kan laten zien te werken aan zijn verslaving. Ik verwacht hem echt niet stel op sprong clean, maar er moet inzet en motivatie zijn. Voor nu ga ik door met reageren op woningen en informatie vergaren voor een scheiding. Na dinsdag willen we trouwens mijn en zijn ouders in gaan lichten. Moelijk maar belangrijk. Ik ga mij niet in allemaal bochten wringen voor oppas tijdens het traject. Open en eerlijkheid is nog altijd wel mijn waarde
Poeh klinkt als een pittig gesprek. Wat sterk en goed dat je zo duidelijk doelen hebt voor ogen. Hopelijk vinden jullie passende hulp. Aan ouders vertellen, zeker lastig denk ik. Veel sterkte gewenst daarmee
Klinkt heel pittig allemaal! En het zal ook zeker nog zwaar worden. Veel sterkte en hopelijk krijgen jullie goede en passende hulp.
@26mei laat je goed informeren ook wat de kenmerken zijn als iemand cocaïne gebruikt. Zijn bepaalde trekjes die ze allemaal wel hebben. En ook keihard zijn, dat spul en gebruik NIET in huis of de auto. Als de kleintjes t te pakken krijgen zien ze t aan voor poedersuiker oid. De shit is dan echt niet te overzien en verklaar maar hoe t komt dat ze cocaïne in t systeem hebben. Weet niet hoe heftig dat doorloopt, zit hier iemand die daar meer in thuis zit, maar uithuisplaatsing acht ik niet onmogelijk. Sorry dat is ZIJN verslaving niet waard. En niet verruilen voor wiet of andere drugs. Cocaïne is lastig vanaf te komen, het is goddank dan geen crystal meth (ICE) dat is veeeeeele malen erger. Het kan wel, maar het blijft trekken. De vergelijking met een roker gaat aardig op overigens. Die kunnen ook jaaaaaren gestopt zijn en nog steeds trek hebben. Het is ook schadelijk voor kinderen, maar wel op een totaal ander niveau. Of als ze stoppen met roken de neiging hebben de partner t hok uit te schoppen (die helemaal niks verkeerds doet). Nicotine vervangers lossen dat voor een deel op. Voor stevige cocaïne gebruikers is er ook wel het een en ander. @Iertje81 sigaretten aan de kant, de meest verschrikkelijk ogende vaper aanschaffen of in een super foute kleur. Dan de nicotine naar 0 brengen en als dat goed gaat eens bekijken hoe stom dat staat die neon gele of posh bling bling vaper met je outfit...Intussen een glas water gaan drinken als je trek hebt. Helpt goed moet ik zeggen! Ik had oud rose...dat was verschrikkelijk genoeg voor mij. Voor de "ik wil niet gaan vapen" zoethoutthee drinken en dan een peuk roken... Anders huisarts maar dan krijg je gelijk zo'n traject erbij. Op dat traject gedeelte haakte ik ook af. Was ook niet online, ja euh geen tijd voor. Dus heel die optie verviel gelijk. Dan maar vapen...
Ik wil toch nog even zeggen dat je rekening moet houden met drugsdealers die hem gaan zoeken.. mijn oom woonde vroeger bij ons thuis, cocaïne verslaafd. Super lieve man. Kwam uit een afkickkliniek maar dan brachten zijn dealers weer “gratis” drugs, ze zochten hem op of gooiden het door de brievenbus. Kortom ze wisten hem altijd weer te vinden.. Wij hebben toen veel gehad aan de begeleiding van verslavingszorg, altijd bereikbaar en hielpen ook met het voorkomen van contact met de drugsdealers. De rotzakken… veel sterkte ts, erg heftig waar je nu in gaat.. ik hoop dat hij ervoor kiest opgenomen te worden in zo’n gesloten kliniek.
Het is niet stom dat je eisen stelt. Dat is heel normaal. En je mag wel stel op sprong verwachten dat hij nu clean blijft ook al is de behandeling nog niet gestart. Dat mag 1 van jouw eisen zijn. Het moet NU afgelopen zijn met gebruiken dus vanaf NU of eigenlijk al afgelopen week moet hij clean zijn en blijven hoe zwaar ook. De keuze ligt bij hem, zijn drugs of zijn gezin!!!
Eisen stellen is inderdaad heel normaal maar op stel en sprong clean zijn gaat volgens mij niet zo makkelijk daar krijg je toch ontwenningsverschijnselen van? En ik weet niet of iemand in afkicktoestand veilig is bij de kinderen(ivm psychische toestand waar je dan in komt)? Kortom ik zou dat onder medische begeleiding doen. Eisen dat iemand gaat afkicken is prima maar per direct en terwijl je nog thuis bent ik weet niet, ik zou dat denk niet doen.
Bij een verslaving is het allerbelangrijkste dat degene die afkickt het zelf ook graag wilt, anders is het zo goed als kansloos. Dus eisen stellen is prima maar als man er zelf niet 100% achter staat, wordt het alsnog een lastig verhaal. Ik hoop van harte dat het jullie gaat lukken en dat jullie een goede hulp krijgen! @GossipGirlxoxo met mijn man gaat het nu gelukkig wel aardig al heb ik mijn twijfels over een lange termijn. Helaas wordt het niks meer tussen ons, zie mijn topic over gevoelens voor een ander...
Nee hoor cocaïne is lichamelijk totaal niet verslavend, dat is dan weer het fijne van deze drugs. Je kan hiermee veilig stoppen zonder lichamelijke consequenties. Echter de geestelijke afhankelijkheid is gigantisch wat het heel moeilijk maakt. Voordat je dit in twijfel trekt ik heb hier beroepsmatig meer dan genoeg ervaring mee. Er wordt voor elke andere drugs in een afkicktraject vervangende medicatie gegeven en voor snuivende cocaïne niet.
Een gelegenheid gebruiker zou t nog kunnen. Dan is t in de gelegenheid wel lastig maar daar zou je nog wat mee kunnen. Ontwijken o.a.. Denk dat hij dat station gepasseerd is, dan is t inderdaad een stuk lastiger die routine permanent te doorbreken.
Ja daar krijg je afkickverschijnselen van hele heftige. De middeltjes die je krijgt die te verminderen zijn zelf ook weer verslavend en zo vallen ze van de ene in de andere verslaving. Ook ben ik een voorstander die afkickverschijnselen zo goed mogelijk te laten voelen. Dan bedenkt hij zich in de toekomst wel 5x voor hij weer begint omdat hij weet wat voor hel stoppen is.