Ik ben nu 3 weken borstvoeding aan het geven en naar mijn idee gaat het hartstikke goed. Hij eet goed, komt aan en volgens mijn zuigt hij op de juiste manier aan de tepel. hij vraagt af en toe erg veel. soms kort maar heftig. Hij zuigt goed hard. Nu worden mijn tepels daar inmiddels gevoelig van. Ik ben zo bang voor infecties of onstekingen dat ik de hele dag bezig ben met mijn tepels. Ik heb een vraag aan mensen die ervaring hebben met borstvoeding en waar het goed gaat. Voelen jullie tepels of borsten soms ook onaangenaam? Niet echt pijnlijk maar onaangenaam. gevoelige tepels. Bij de eerste paar zuigen van hem doet het even pijn en daarna gaat het goed en doet het geen pijn meer. dan rond de 20 minuten begint het zuigen wat de kriebelen te worden. lijkt wel alsof ik het melk naar voren voel komen. Na een half uur aan 1 borst voeden heb ik wel eens dat bij 1 borst de tepel heel even heel koel aanvoelt. ik vraag me af of andere mensen ook wel een beetje last hebben. ze zeggen wel dat je geen pijn moet hebben. dat heb ik ook niet, maar wel even in het begin van de voeding en tussen de voedingen door is het gewoon niet altijd aangenaam, door stuwingen en de tepels gevoelig zijn. door de stukken die je leest lijkt het wel alsof je nergens last van moet hebben en dat wat ik heb misschien een voorteken is van onstekingen ofzo help ik weet het niet meer
Ik zou zeggen dat je na een paar weken echt geen gevoelige tepels meer hoort te hebben. In het begin kan dat wel, jij en je kindje moeten bv nog leren. Waar ik nu adhv je verhaal even aan denk zijn spruw en aanleggen: Spruw: Let op dat je niet stiekum spruw hebt. Daar kunnen je tepels brandering door aanvoelen, ook buiten het drinken om - tijdens het drinken kan dat gevoel best even weg zijn... tenminste, is bij mij zo geweest. Je kindje hoeft niet perse de kenmerkende witte vlekjes in het mondje te hebben, om toch spruw te hebben. Er is voldoende info over te vinden, hier en elders op internet. Aanleggen: Die kou voelen... Zie je tepel dan wit en is evt afgeplat als ie uit het mondje komt? Dat houdt in dat je kindje toch de tepel niet goed in het mondje heeft. Goed opletten, want dat is echt pijnlijk. En verder.... Een borstontsteking kan gebeuren ja. MAar niet te bang voor zijn hoor, laat het de pret niet bederven! Je merkt het vast wel als het foute boel is en er is prima iets aan te doen. Een verstopte melkklier merk je ook wel: dan krijg je een harde bult in je borst (dus niet zomaar een volle borst, maar echt een bobbel). Is ook voldoende info over te vinden. Zoals ik zei: geniet van bv geven en denk niet te veel aan wat KAN gebeuren. In de bijna 2jr dat ik nu bv geeft heb ik anderhalve keer spruw gehad (en niet eens zo ernstig hoor) en vrij kort geleden een keertje een verstopte melkklier (topic staat ergens hier bij bv "help, een ei in mn tiet" of zo...). In principe gaat het gewoon goed hoor!!
ik heb het ook nog af en toe gehad. vorige week nog, maar toen werd ik ook grieperig, dus denk dat het daarmee te maken had. zodra ik iets voel smeer ik purelan van medela op mn tepels en dan is het zo weer weg. ik heb bij mn oudste flinke kloven gehad en vijf weken met hoedjes gevoed om mn tepels te laten herstellen. bij onze tweede kreeg ik weer kloofjes op dag 2, dus meteen met hoedje gaan voeden, dit heb ik maar 2 dagen hoeven doen omdat het al geheeld was. daarna niet meer gebruikt. dus maak je niet druk, als het pijn doet evt spulletje smeren en dan komt het echt wel goed!
Hai! Ik geef al bijna 7 maanden volledige bv. Vanaf t begin zat er veel meer in mn rechter dan in mn linkerborst. Uit de rechterborst drinkt hij dus ook langer. Ik heb al die tijd al een hele gevoelige rechtertepel die soms ook best pijnlijk is. Ik gebruik een tepelhoedje en dat helpt naar mij idee wel. Maar echt weg is de gevoeligheid bij mij dus nooit
Hier is het ook lang gevoelig geweest hoor! Dat kriebelige gevoel herken ik ook. Mijn tepels zijn, als ze een half uur gedronken heeft, ook gevoelig. 'k zou me niet te druk maken om een ontsteking hoor! Ik heb hier eentje in het begin gehad, maar gewoon goed opletten dat hij je borst goed leegdrinkt en er geen harde plekken achterblivjen.
De meeste moeders die borstvoeding geven hebben helemaal geen last van ontstekingen of kloven of zo hoor. Die voeden gewoon zonder centje pijn. Maar ja, over dingen die wel goed gaan hoor je nou eenmaal minder als over dingen die niet goed gaan. Maak je niet te veel zorgen, grote kans dat je je kind zolang jullie samen willen lekker probleemloos kunt voeden hoor! (en als er iets is zitten er hier altijd wel mensen met ervaring die je een tip kunnen geven!)
Bij mij deed het affentoe echt wel pijn hoor, de eerste weken. Alleen de eerste minuut, het aanleggen. Als ze eenmaal dronk deed het geen pijn meer. Ik denk dat ik zo'n 6 weken lang zeer gevoelige tepels heb gehad.
gelukkig om te horen dat meerder mensen lang last hebben gehad van gevoelige tepels. heb inmiddels begrepen ook van mensen hier in de buurt dat het vaak na ongeveer 6 weken goed aanvoelt, daarvoor kan het inderdaad allemaal nog erg gevoelig zijn. het kriebel gevoel na 15 a 20 minuten is volgens mij zijn zuigenkracht. ik merjk nu dat dit steeds sterker word en dat het nu af en toe lijkt of hij bijt. ik ga gewoon lekker door en wacht af hoe het allemaal gaat lopen. super bedankt ben helemaal gerustgesteld en ga er vanaf nu lekker van genieten