Baby spuugt na kunstvoeding

Discussion in 'Borstvoeding' started by Catootje86, Oct 23, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Catootje86

Catootje86 Actief lid

Nov 19, 2012
    220
    0
    0
    NULL
    Oss
    Had dit bericht ook bij flesvoeding gezet maar misschien vind ik hier iemand.

Hoi dames,

Even een vraagje hier, hopelijk vind ik iemand met ervaring! Mijn dochtertje van bijna 5 maanden krijgt nog borstvoeding, maar soms vind ik het handig om wat kunstvoeding te kunnen geven, ik kolf ook elke dag een voeding minder dan ze drinkt dus ben steeds bezig de voorraad op peil te houden.
    Nu hebben we 3x een flesje kunstvoeding geprobeerd, kruidvat 1 standaard, ongeveer 90cc.
    Nu heeft ze alledrie de keren een paar uur daarna haar hele maag geleegd; eerst de voeding, daarna 'restjes' en uiteindelijk echt gal.
    Inmiddels is dit een paar weken geleden. Gisteren dacht ik eens een papje te proberen omdat ze steeds vaker 's nachts komt voor een voeding. Ander merk, veel dikker dan voeding dus leek me geen probleem. Maar ook deze voeding is er een paar uur later uit gekomen.
    Ze huilt niet, lijkt geen kramp of buikpijn te hebben, het komt er gewoon uit. Wie heeft een idee wat dit kan zijn?
    Ze krijgt de afgekolfde melk uit dezelfde fles en heeft daar nooit bij gespuugd.
    Ik ben niet van plan nog maanden borstvoeding te geven, dus hoop een oplossing te vinden.

2. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    #2 Micera, Oct 23, 2016
    Last edited: Oct 23, 2016
    Kunstvoeding is moeilijker verteerbaar dan borstvoeding, dus het zou kunnen zijn dat ze daar moeite mee heeft.

Maar, als ik het je verhaal zo lees, doet hij mij eerder denken aan een allergie voor de kunstvoeding. Mijn beide zoontjes zijn allergisch voor koemelk, en als zij iets van koemelk binnenkrijgen komt alles er ook weer direct uit (in hele golven, soms meerdere keren achter elkaar).

Ik neem aan dat jij wel gewoon melkproducten eet? Dat betekent dat je kindje nu indirect via borstvoeding koemelkeiwitten binnenkrijgt. Vaak gaat dat goed, ook als een kindje allergisch is. Soms niet, dan is een allergisch kindje te gevoelig en is zelfs deze indirecte blootstelling te veel.

Maar met de kunstvoeding en een papje krijgt je kindje nu voor het eerst directe koemelkeiwitten binnen. Als de reactie zo heftig is als je beschrijft, is er in ieder geval voldoende reden voor het vermoeden van koemelkallergie.

Wat je in dat geval het beste kan doen is contact opnemen met de huisarts of het consultatiebureau en de klachten bespreken. Dan kunnen zij samen met jou kijken of er sprake is van een allergie en welk type kunstvoeding mogelijk wel geschikt is. Vaak gaat dat samen met een provocatietest, en als je kindje allergisch is krijg je de speciale kunstvoeding ook gewoon vergoed.

Een provocatietest wordt hier bij het consultatiebureau alleen met kunstvoeding uitgevoerd. Maar in het ziekenhuis kan dat ook met borstvoeding, daarvoor heb je een verwijzing van de huisarts nodig. (Dan gebruiken ze afgekolfde melk waarbij 1x wel koemelkeiwitten worden toegevoegd, en 1x niet). Als je toch wilt overstappen op kunstvoeding, kan je ook provoceren met kunstvoeding, maar dan is het wel belangrijk dat je eerst in overleg met de arts een kunstvoeding-vorm vindt dat je kindje binnenhoudt.

Er zijn verschillende vormen van kunstvoeding. Vaak wordt gestart om te kijken of pepti goed gaat. Zo niet, dan kan overgestapt worden op een andere variant voor koemelkallergie. Het kan even zoeken zijn naar de juiste variant voor jouw kindje.

Zoals gezegd: ik zou maandag direct even bellen voor overleg en/of het maken van een afspraak. Dan kan je het snelste het traject in om te kijken wat er aan de hand is.

3. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik vind eigenlijk helemaal niet dat dit als een allergie klinkt. Gewoon inderdaad wat last met het verteren van de fv, omdat fv nu eenmaal zwaarder valt. Je zou HA voeding kunnen proberen, die is wat lichter verteerbaar. Maar ik zou niet meteen naar dieetvoeding grijpen, zeker niet als je zelf zuivel gebruikt bij je borstvoeding.

4. Ballon

Ballon Niet meer actief

Ik zou ook even een flesje met HA proberen!

5. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Dat laatste is echt een misverstand. De kinderarts gaf hier aan de verreweg de meeste kindjes met koemelkallergie prima borstvoeding kunnen drinken zonder dat de moeder op dieet hoeft te staan. Vaak wordt een allergie dan pas laat ontdekt, wanneer de overstap gemaakt wordt op kunstvoeding of rond 1 jaar op gewone koemelk.

Er is een groep van kinderen die ook reageren op eiwitten in borstvoeding als de moeder koemelk drinkt (waaronder mijn kinderen, dus ik sta op dieet), maar dat is een minderheid.

6. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Hier zei de lactatiekundige toch iets anders... Mijn dochter reageerde toch ook heftig op bv.

7. Catootje86

Catootje86 Actief lid

Nov 19, 2012
    220
    0
    0
    NULL
    Oss
    Bedankt voor de reacties! Ik gebruik zelf inderdaad gewoon zuivel, en ik dacht ook altijd dat ze bij een allergie ook daarop zo moeten reageren. Is het geen buikpijn (lijken te) hebben ook niet gek dan?
    Ik ga inderdaad maar het CB raadplegen, voor nu is de makkelijke oplossing blijven voeden maar dat is op de lange termijn niet handig :)
    Ik vind het zo zonde om een heel pak andere voeding te halen als ze dat ook niet pakt, is het dan slimmer om over 5 weken nummer 2 voeding H.A te proberen?
    Nja, misschien sowieso eerst CB afwachten.

8. Ballon

Ballon Niet meer actief

Ik zou voor die €10 het gewoon proberen hoor. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken maar hier was het een wereld van verschil tussen standaard en HA ( even los gezien van borstvoeding, dit heb ik niet gegeven )

9. Sens13

Sens13 Actief lid

Jan 10, 2016
    299
    1
    18
    Female
    Bij de Jumbo en Kruidvat hier wordt de HA voeding ook in een pakje waar 3 zakjes van 40 gram in zitten verkocht, volgens mij betaal je dan 1,50 euro ofzo.. en dan kun je 3 flesjes proberen :)

Succes!

10. Catootje86

Catootje86 Actief lid

Nov 19, 2012
    220
    0
    0
    NULL
    Oss
    Dat is een goeie tip!
    Het is niet dat ik er geen 10 euro voor (over) heb, maar om dan een vol pak weg te gooien vind ik wel zonde.

11. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Het kán ook wel, mijn 2 kinderen reageren ook op mijn borstvoeding als ik zelf koemelk gebruik. Ik sta daarom al lange tijd op een koemelkvrij-dieet. Maar dat is zeker niet de standaard. Er zijn genoeg kinderen die wel degelijk koemelkallergie hebben, maar niet reageren op de indirecte eiwitten in moedermelk. Volgens de kinderarts is dat de meerderheid. Bij kindjes met koemelkallergie die borstvoeding krijgen wordt zelfs aangeraden aan de moeder om gewoon koemelk te blijven gebruiken. Alleen wanneer een baby klachten vertoont door de borstvoeding, wordt overgestapt op een koemelkvrijdieet voor de moeder. De kleine hoeveelheid indirecte eiwitten in moedermelk werkt positief op het verloop van koemelkallergie. Volledig vermijden van eiwitten terwijl geen reactie optreedt is niet langer nodig (= een verouderd advies).

Ik ben daar zelf als kind overigens een voorbeeld van. Bij mij kwam de koemelkallergie pas aan het licht toen ik 1 jaar oud was (vrij heftige koemelkallergie met eczeem, uitslag, overgeven, etc), omdat mijn moeder overstapte op "gewoon" eten en stopte met borstvoeding. Het eerste jaar was er aan mij als baby niets te merken, geen huilbaby, geen groeiachterstand, geen darmproblemen, niets bijzonder. Pas toen ik directe koemelk binnenkreeg, ook kleine hoeveelheden ergens in verwerkt, kwam de allergie naar boven.

Daarmee wil ik zeggen: dat de baby van de topicstarter niet reageert op borstvoeding, ook al eet/drink zij zelf gewoon koemelk, zegt helemaal niets over het wel/niet hebben van koemelkallergie.

12. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Nee, natuurlijk is het geen zekerheid dat het geen kma is. Maar het klinkt alleszins niet als kma, vind ik.

13. Catootje86

Catootje86 Actief lid

Nov 19, 2012
    220
    0
    0
    NULL
    Oss
    Even een update!

Het was even uitproberen, want S vindt Hypoallergeen voeding NIET lekker :)
    Eerst 50/50 met BV gemixt wat goed ging, maar zodra de verhouding omslaat naar 60/40 of meer wil ze het niet meer. Wijsneus. Deze week geprobeerd met rijstebloem in de laatste fles en warempel, die ging leeg! Ze heeft niet meer gespuugd dus ik ga er vanuit dat het -gelukkig!- geen allergie is. Nu hopen dat ze went aan de smaak en hem ook als gewone fles gaat drinken.
    Bedankt voor alle tips!

Share This Page