Een tijdje geleden heb ik hier aleens een stukje geplaats over mijn situatie toen. Nu is het als volgd.. ben nu ruim 12 weken, op controle geweest bij de verloskundige en mn bloeddruk is te laag! Dus met als gevolg dat ik vaak denk van o jee ik moet gaan zitten anders ga ik knock out. Heb veel bloedverlies, Mn bekken zijn gekanteld waardoor ik vaak geen kant op kan en ik afhankelijk ben van mijn moeder die me dan komt helpen als mijn vriend is werken. Ik slaap slecht door mn bekken, kan geen houding vinden. Kortom: ik word gek!! Werken word echt een probleem van me en op t werk is er veel onbegrip. Nu raadde me verloskundige me aan om nu eens aan mezelf en de baby te gaan denken en de ziektewet in te gaan. Nu is mijn baas alles behalve meelevend en weet niet hoe ik het moet brengen. Ik weet dat als ik in de ziektewet ga ik betaald word door het UWV, is er dan ook een mogelijkheid om mij via hun ziek te melden? Alvast heel erg bedankt!
Beste Janny, Het klopt dat je bij ziekte door zwangerschap een Ziektewet-uitkering (ZW) van UWV krijgt. Je moet je echter wel ziekmelden bij je werkgever. Volgens de wet moet dat uiterlijk op de 2e ziektedag. Je kunt niet zelf een aanvraag bij UWV doen als je een werkgever hebt. Je werkgever kan vervolgens de ZW aanvragen bij UWV. De verzekeringsarts van UWV beoordeelt of je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap. Is dat het geval, dan betaalt UWV het loon. Als dat niet zo is, wordt de aanvraag voor de ZW afgewezen, en moet je werkgever het loon betalen bij ziekte. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare