ontevreden na voeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door san68, 20 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. san68

san68 Actief lid

27 feb 2007
    213
    0
    16
    Mijn kindje is bijna altijd even ontevreden na een voeding, zelfs als hij zelf loslaat en er van borst gewisseld gaat worden. Hij gaat dan heel erg te keer. Hij drinkt erg gulzig en lang, en op het laatst drinkt hij niet meer maar sabbelt hij gewoon, omdat hij dat fijn vindt.

Een speentje biedt soms wat afleiding, maar meestal niet. Na een tijdje is het gehuil over. Ik heb niet het idee dat hij honger heeft, want hij heeft genoeg luiers en groeit erg goed.

Wie herkent dit?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier gebeurt dit soms ook, aan het einde van een voeding. Ik denk zelf dat Eva nog zuigbehoefte heeft en een beetje boos wordt als er nog melk uitkomt. Met een speentje is ze dan wel tevreden. Wat ook kan, is dat je teveel melk hebt en dat dat hem onrustig maakt. Of juist op het laatst te weinig, dat hij daardoor onrustig wordt. Is een beetje uitvogelen wat het kan zijn, zit er nu zelf ook mee ;).

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het handigste is om je kindje in dit geval aan de leegste borst aan te leggen.

4. appeltje

appeltje Niet meer actief

Oh ja herkenbaar.... de voeding van 18 a 9.00 uur is hier altijd erg lang en dan valt Kevin half in slaap en sabbelt lekker door. Vaak krijg ik op het einde nog eens een toeschietreflex en dan schrikt hij daar een beetje van... haha..
    Een speentje is in dit geval dan wel handig. Of zoals dirksmama ook schrijft aan de leegste borst (dus weer terug naar borst 1 als je 2 borsten geeft) laten doorsabbelen.

5. Britt16

Britt16 Actief lid

18 mei 2007
    285
    0
    0
    thuiszorgmedewerker
    Groningen
    Ik heb een week zo gezeten. Mijn kraamhulp dacht aan krampjes, maar onze meid heeft niet genoeg voeding binnengekregen al die tijd.
    Was ook erg onrustig, terwijl ik veel melk produceer ook zij was erg gulzig. Ik geef nu borstvoeding met de fles, hier wordt ze rustiger van.

Ik zou even kijken of er wel genoeg voeding in je borsten zit. Als het melk waterig is, zit er niet genoeg voeding in. Dat kan namelijk ook het geval zijn. Misschien met de fles bv geven.

Sterkte ermee, want dit is niet prettig.
    Liefs britt

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Het is écht een fabel dat er te weinig voeding in je borstvoeding zou zitten. Je melk is altijd aangepast aan je kindje. Zelfs vrouwen die ondervoed zijn kunnen hun kind voeden.
    Ik begrijp dat jouw kraamverzorgster jou dat heeft verteld ? Een hele kwalijke zaak vind ik dat !

7. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    wat is dan eigenlijk het verschil of de kleine borstvoeding krijgt via de borst of via de fles...?

in de fles zit toch hetzelfde als wat je in de fles doet en aan de kleine geeft?of begrijp ik iets verkeerds?

@Nemo, het kan wel degelijk hoor, dat iemand gewoonweg niet genoeg voeding heeft om de kleine goed verzadigd te laten raken...dat heeft niets met kleur te maken, want zelfs waterige moedermelk kan genoeg voedingstoffen e.d. bevatten, maar het kan wel degelijk dat men soms niet genoeg voedingstoffen in de borstvoeding heeft om de kleine goed te kunnen voeden en dat is natuurlijk het allerbelangrijkste....

dus tja daar zijn de meningen over verdeeld of het wel of geen fabel is dat men altijd "genoeg voeding" heeft....feit blijft dat wanneer iemand eens een flesje tussendoor probeert om te zien hoe de kleine daarop reageert de kleine direct goed slaapt en dat je merkt dat het echt "verzadigd" is wat dus inhoud dat de fles wel voed, maar de bv niet....

gr.smoekie

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Smoekie: het kan dat iemand te weinig melk heeft. Komt alleen minder voor dan dat men werkelijk denkt. Ik denk dat er veel vrouwen die zijn die roepen: ik heb te weinig melk. Dit komt wrs denk ik door geen goede begeleiding/niet veel van bv weten. Je kan makkelijk een regelperiode aan zien voor "te weinig melk".
    Voedingsstoffen zitten er altijd genoeg in je melk. Als je slecht eet zijn de tekorten voor de moeder. Net als de zwangerschap eigenlijk.

9. Britt16

Britt16 Actief lid

18 mei 2007
    285
    0
    0
    thuiszorgmedewerker
    Groningen
    Dat er te weinig voeding in kan zitten weet ik van de kraamhulp.
    Ik moest dat controleren door zelf met de hand iets melk eruit te knijpen in een bakje/flesje oid. Verder weet ik het ook niet.
    Onze kleine meid werd rustiger van de fles. De voeding is wel hetzelfde, maar ze kreeg bij mij teveel, en kon er niet tegen drinken en de helft weer verloor. Daardoor kreeg ze te weinig voeding binnen.
    Nu slaapt ze 's nachts vier uur achtereen, en toen lag ze alle nachten te huilen.

Liefs Britt

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Britt: jouw kraamverzorgster weet duidelijk niet waar ze het over heeft.
    Als ik het goed begrijp heb jij teveel melk ? Ik had dat ook. Erg vervelend. Wat je zou kunnen doen is blokvoeden.
    Hier info voor je. Komt dat je bekend voor ?

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    :-k hmm, die vind ik vreemd.

Zou dat niet geweest kunnen zijn door stuwing? Dat je borsten erg vol waren en ze het daardoor niet aangedronken kon krijgen? Het is natuurlijk geweldig dat je kolft het het via een flesje aan haar geeft. Maar zou je het niet fijner vinden dat ze weer aan je borst zou drinken? Als ik jou was zal ik dat gewoon proberen. Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Succes!

12. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Schandalig dat er kraamverzorgsters zijn die dat beweren Britt1. Ik stel voor dat je alle info die je van haar hebt gehad, heel snel achter je laat en je eens gaat inlezen op borstvoeding.com

@San68: dat lange sabbelen is heel normaal bij zulke kleine kindjes na enkele maanden wordt dat vanzelf minder. Gewoon aanleggen, het geeft ze een tevreden veilig gevoel.
    Borstvoeding is namelijk zoveel meer dan alleen voeding.

@Smoekie: iedere keer lees ik weer dat soort teksten van je. Verzadiging houd bij jou kennelijk in: een kind wat niet voor drinken komt. Kv wordt bij lange na niet zo snel verteerd als bv, en als je er dan ook nog eens veel meer instopt dan de werkelijk maag groote, tja dan komt je kind niet nee, maar voed het meer? Nee, het voedt zeker niet meer, het zorgt voor een overvolle maag, vind ik wel wat anders.

Het verschil bv via fles of borst: via de borst worden er ter plekke andere anti-stoffen aangemaakt. En zo zijn er nog wel wat verschillen.

13. appeltje

Britt16, jammer dat je kindje niet tevreden 'life' kan voeden. Maar het is nog zo vroeg om te denken dat dit niet beter kan worden, want je kindje is nog maar net een week. Misschien is je borstvoeding al wat meer gereguleerd en heb je geen overproductie meer. Nemo draagt een goede tip aan voor het blokvoeden. Hopelijk is dit iets voor jou. Je zit nu ongeveer in de regelperiode en het zou zonde zijn dat je borsten dit missen.

En wat een jaren 70 visie van jouw kraamhulp zeg. Heeft ze je niet de tip gegeven om een lactatiekundige te benaderen? Jammer dat kraamhulpen vaak zelf denken dat ze het wel zonder kunnen en dan de reinste onzin verkopen aan onzekere moeders. Ik hoor het maar al te vaak.

14. appeltje

Ik ben hier wel benieuwd naar. Waar kan ik die info vinden?

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat het best zo kan zijn dat een kind rustiger drinkt uit de fles dan aan de borst. Bij Eva is dat wel zo, maar ik ga echt niet bv via de fles geven, het zal vanzelf wel beter gaan denk ik dan.
    Ik zou dus zeker niet als je kind een week is bv via de fles gaan geven, al snap ik dat het voor nu een makkelijke oplossing is, ik had er eerder ook al aan gedacht, maar ik hou stug vol ;), het wordt heus wel beter. Maar zeker de eerste weken is het heel normaal dat je meer melk hebt dan je kindje aankan, dat komt meestal vanzelf goed.

16. appeltje

Overigens bestaat er een grote kans dat er nu tepel/speenverwarring ontstaat. Dan wordt de stap naar life voeden steeds groter. En ik heb nog weinig vrouwen meegemaakt die minimaal 6 maanden is gaan kolven (al heb je ze natuurlijk wel).

17. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ik had ook heel veel voeding. Mijn zoontje was daarbij ook heel erg gulzig en viel als een debiel aan en kon daardoor de hoeveelheid melk niet bijhouden. Gevolg was dat hij te snel teveel binnen kreeg. Het verzadigde gevoel kwam bij hem dan pas later en hij dronk dus door terwijl hij al meer dan voldoende binnen had gekregen. Waardoor hij flink ging spuugen en veel last had van krampjes. Heb hem toen op "dieet" gezet. 5 minuten drinken, stoppen en boertje laten. En weer 5 minuten drinken. Dan weer stoppen en speentje. Het even aankijken en als hij dan rustig werd had hij blijkbaar voldoende gegeten. Dit zo een tijdje volgehouden en hij bleek voldoende gegroeid te zijn en hij was op deze manier veel tevredener. (wel was hij erg kwaad als hij moest stoppen met drinken) Nu is dit niet meer nodig, nu geeft hij zelf aan als hij voldoende heeft gegeten.

18. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Idd lees je vaak dat soort teksten van me, en zal je die nog vaak genoeg lezen als je me niet over het hoofd leest….

Verzadiging houd bij mij niet in dat een kind niet voor drinken komt, maar een kind waarvan je ziet dat het “genoeg” heeft gehad, en tevreden is…

een kind die aan de borst hangt, en bij wijze van spreke om het half uur komt, en niet of nauwelijks slaapt vindt ik gewoon zielig, en als je dan idd eens een flesje tussendoor geeft kun je aan het kind zelf al merken dat het gewoon niet “genoeg” krijgt, dat jij daar anders over denkt is jouw mening, maar ik heb liever het gevoel dat ik zie en merk dat mijn kindje rustiger is en goed slaapt wat overigens heel heel belangrijk is ook en wat men hier nog wel eens lijkt te vergeten…hier lijkt het belangrijker dat een kindje bv krijgt, dan dat het genoeg aan zijn of haar slaap toekomt wat misschien nog wel belangrijker voor de groei is….

Weet niet hoe jij aan de info komt door te zeggen dat moeders met kv (want dat maak ik nu uit je reactie op) hun kinderen teveel voeding geven en dat je daarmee zorgt voor een overvolle maag maar het niet meer voed?

Als je een kindje een fles aanbied van ik noem maar wat 150 en ze drinkt er dan 135 van hoe kun je een kindje dan overvoeden…dat blijft hetzelfde als met het geven van bv hoor….kindje geeft net als bij bv zelf aan wanneer het genoeg heeft…enkel met het geven van bv zie je vaak dat ze na een uur alweer “honger” hebben terwijl het bij flesvoeding wat langer duurt juist doordat het niet zo snel wordt afgebroken als bij bv…

Dus ik ben wel degelijk van mening dat het meer voed mede ook om bovenstaande en wat jij zelf al aangeeft dat bv sneller verteerd wordt dan fv…

Ik mag graag een kindje zien die en goed eet, en dat je weet dat het goed eet, maar net zo belangrijk dat het ook aan zijn of haar slaap toekomt…..

Denk dat je met de opmerking van via de fles of via de borst misschien nog wel andere bv via de flesgevende moeders tegen het hoofd stoot, want er zijn er genoeg die geen borstvoeding via de borst kunnen geven, maar toch keer op keer weer en soms ook maandenlang de moeite nemen om hun kind toch bv te geven leuk voor die moeders om te lezen dat ze toch nog wat “missen” (andere antistoffen?)

19. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    zeker omdat ze nog geen eens 2 wkn. is, zou ik idd eens wat meer op internet kijken wbt borstvoeding of het cb bellen
    (die ongetwijfeld vandaag of morgen ook nog even op je stoepje staan om gegevens door te nemen en de kleine te wegen)

het cb heeft ook een lactatiedeskundige die je kosteloos bij je langs kan laten komen om te zien of de kleine wel goed aangelegd is, of dat er andere problemen zijn waardoor de kleine "zo wild" is...het zou toch jammer zijn dat als je zelf graag "live" bv wilt geven maar het "niet lukt" dit gaat doen via de fles terwijl het voor jou en de kleine veel leuker (en lekkerder) zou zijn via de borst....

de kraamverzorgster is idd wat "kort" geweest met het geven van informatie als ik het zo lees....

dus ja als je het zo "goed" vindt zoals het nu gaat moet je natuurlijk niets veranderen, maar wil je liever de kleine echt aan de borst zelf hebben...wat let je om morgen het cb te bellen en te vragen of er een lact.deskudige bij je langs kan komen...niet geschoten altijd mis...

gr.smoekie

20. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Nu verdraai je mijn woorden,maar goed,had ook niet anders verwacht van je.

Deel Deze Pagina