Ontheffing sollicitatieplicht

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Mamaleonie, 28 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Kijk als het financieel niet mogelijk is, dan kan het ook niet.
    Niemand moet er op achteruit gaan.
    Je hebt tenslotte wel de zorg over een kind en je moet natuurlijk niet in de financiele problemen raken.

2. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0

en dat is ook 1 van de dingen die ik probeer duidelijk te maken... in veel gevallen is het gewoon niet haalbaar financieel.. heel triest maar wel waar

3. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    maar ja ik zal erover ophouden voordat ik weer wordt beschuldigd van een topic overnemen :p TS ik wens je veel succes en hoop dat je ontheffing krijgt!

4. Beate

Beate Fanatiek lid

13 apr 2007
    2.202
    0
    0
    Ik snap dat het voorkomt en dat het waarschijnlijk ook vaker voorkomt bij alleenstaande moeders dan bij andere moeders, maar het betekent natuurlijk niet dat dit voor iedereen geldt. Een opmerking als 'maar eens kijken hoelang je dat gaat volhouden...' (oid) doet mij vermoeden dat je elke poging van een alleenstaande moeder om fulltime te werken al bij voorbaat gedoemd vindt om te mislukken. En dat bestrijd ik.

5. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    whahaha dat moet natuurlijk niet ;)

Ik begrijp dat het niet altijd haalbaar is. Maar probeer het, en zo te zien heb jij gekeken naar je mogelijkheden en weet je wat haalbaar is.
    En dat zou ts ook eens moeten doen, kijk wat je kunt behalen en is het niet mogelijk tja dan kun je altijd weer je gaan richten op die ontheffing van sollicitatieplicht.

Kijk als iemand typt van ik vind dat ik recht heb om thuis te blijven bij m'n kids en wil niet de eerste dingen missen enz enz. dan kun je negatieve reacties krijgen. Zoals ik eerder al zei, omdat ieder moeder wel vind dat recht te hebben.

6. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Een soort van alleenstaande moeder is nog geen alleenstaande moeder , aangezien jij waarschijnlijk wel 2 inkomens kunt uitgeven en wij het moeten doen van 1 inkomen en dus geen steuntje in de rug krijgen op financieel gebied ;)

@ misskeita , dat jij dit volhoud hoeft nog niet te betekenen dat iedereen dit kan , ik zelf alleenstaande moeder heb een tijd en 32 uur gewerkt , opleiding gevolgd en voor mijn dochtertje gezorgd maar vond het verdomde zwaar met tot gevolg dat ik op het randje zat van een burn out en of een kind nou zoveel heeft aan een moeder met een burn out denk ik ook niet .... ieder mens is anders en tuurlijk ik houd ook van doorzetten maar het moet geen strijd worden om je te willen bewijzen aan de buitenwereld dat je alles aan kan als alleenstaande moeder wat ik helaas wel heb gedaan ...

Maar goed hier zijn al zoveel discussies over geweest en het is altijd hetzelfde liedje en ik denk dan maar zo , degenen die het hardste schreeuwen zouden zelf eens in de situatie terecht moeten komen ... en daar wil ik niet mee zeggen dat alleenstaande moeders niet zouden hoeven werken dat vind ik juist wel , al is het alleen al om niet sociaal geisoleerd te raken en om toch een beetje in het werkproces te blijven maar een beetje begrip tonen en meedenken is toch niet teveel gevraagd ;)

7. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0

nee dat is niet helemaal wat ik bedoel maar ik ben er wel voor dat ze een keuze moeten krijgen daarin...

8. Beate

Beate Fanatiek lid

13 apr 2007
    2.202
    0
    0
    @Nicole: ik snap heel goed dat het niet voor iedereen is om zoveel te (willen) werken. Mijn punt is alleen dat het wel kan. That's all :)

9. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0

kijk bij mij is het een heel andere situatie ik ben net nog geopereerd en heb medisch veel shit gehad dus ik heb niet eens echt een keuze aangezien ik onderhand 3 keer in de maand in het ziekenhuis loop zal geen een baas het risico met mij aangaan en eerlijk gezegd vind ik wel dat iedere moeder daar de keuze in moet krijgen ik vind wel alleenstaand of niet dat je recht hebt de eerste 2 jaar thuis bij je kindje te blijven.. maar ja helaas bepaal ik de wet niet he :D

10. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    haha helaas niet! Want denk dat ik en andere zeker op je zouden stemmen dan;).

11. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Alles kan :) En je kunt in je hoofd nog zoveel willen maar als je lijf je op een gegeven moment in de steek laat dan heb je niets meer te willen en dan is het geen kwestie van opgeven maar dan moet je aan je gezondheid gaan denken , vandaar dat ik aangeef dat het niet voor iedereen weg is gelegd ....

12. Beate

Beate Fanatiek lid

13 apr 2007
    2.202
    0
    0
    Begrijp je helemaal. En ik weet ook dat het niet voor iedereen is. Lijkt me vervelend genoeg als je lijf je in de steek laat als je zelf eigenlijk wel zou willen. En wat je beschrijft over je willen bewijzen: ook gehad. Herkenbaar dus. Maar inmiddels ben ik daar overheen en doe ik het echt voor mezelf en mijn dochters en voor niemand anders :D

13. Kiwi08

Kiwi08 Fanatiek lid

30 okt 2008
    1.169
    0
    0
    precies! :D

14. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ik dacht dat je alleen een opleiding mag doen als je geen redelijk uitzicht op een baan hebt met de opleiding die je al gehad hebt. En uitstel tot je kind 5 is??Heb ik nog nooit van gehoord, volgens mij bestaat die regel niet meer en is het nu gewoon werken zodra het kind geboren is...
    Ikzelf heb altijd 22 uur gewerkt met 2 kids van 1,5 en 3. Mijn zus werkt nu 36 uur met 3 kids van 8, 6 en 2 jaar. Tja gewoon overleven dus, waar een wil is.... Het geeft je nl. ook vaak veel voldoening dat je het kúnt! Je hoeft vaak echt niet fulltime te werken met een parttime baan kun je het ook redden met de teruggaven van de belastingdienst. Mijn zus heeft hier nl. alleen voor gekozen om het huis op dr naam te krijgen, zodra dat zo is gaat ze weer parttime werken. Is prima te doen met wat inzet iig. Ik zag er ook nogal tegenop in die tijd maar moet zeggen dat het uiteindelijk beter was dan toen ik thuis zat. Je knapt ervan op zeg maar!

15. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    SZW – Bijstand – Wet werk en bijstand

Tijdelijke ontheffing sollicitatieplicht
    In sommige gevallen hoeft u tijdelijk niet te solliciteren. Uw gemeente geeft u dan een ontheffing van de sollicitatieplicht. Zij kan dit doen in de volgende situaties:

1. U kunt als gevolg van individuele omstandigheden tijdelijk niet werken bijvoorbeeld omdat u moet zorgen voor een ernstig ziek familielid of omdat u zelf ziek bent;
    2. Als er volgens de gemeente andere dringende redenen zijn;
    3. Als u alleenstaande ouder bent en één of meer kinderen jonger dan 5 jaar hebt, kunt u een ontheffing bij de gemeente aanvragen. De ontheffing duurt zolang uw jongste kind nog geen 5 jaar is, maar nooit langer dan 6 jaar.
    Als u een tijdelijke ontheffing van de sollicitatieplicht krijgt, dan geldt voor u wel een scholingsplicht.

Dit geldt overigens wel voor de 'gewone' bijstandsuitkering en niet voor de WIJ, dus voor mensen boven de 27jr. Maar het bestaat dus wel degelijk.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    staat er dus achter

17. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water

ik ben alleenstaand en moeder van een zoon van 3 jaar oud, ik zou graag meer van zijn opvoeding meekrijgen. ipv dat de creche een aantal dingen als eerst ziet, maar wanneer ik het zie is het voor mij ook de eerste keer, en reageer ik net zo enthousiast, als het voor mijn zoon ook de eerste keer is.

ik kies er voor om te werken ipv een uitkering aan te vragen, vind het eerlijk gezegd ook belachelijk (mijn mening) dat het een bepaalde groep lukt om lang thuis te zitten. ik had ook graag wel wat meer thuis willen zitten, maar dat zit er simpelweg gewoon niet in.

het is indd niet altijd makkelijk, maar het lukt mij wel. ik heb ook geen dik betaalde baan.
    er zijn toeslagen waar ik recht op heb etc, en het lukt mij ook nog om te sparen
    wil ik meer meemaken van mijn zoon dan zal ik ook voor een uitkering moeten gaan en daar pas ik voor. van mij mogen ze die regels ook aanpassen, en om mij pad alleen het eerste jaar ontheffing.

ieder zijn/haar mening
    zijn er medische redenen dat iemand het niet aankan, dan vind ik het heel wat anders.
    maar als ik soms om me heen hoor wat ze allemaal aanvoeren om niet te hoeven werken en nog langer van hun uitkering gebruik kunnen maken en het lukt ze ook nog dan sta ik toch even raar te kijken.

18. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Als je goed had gelezen...hebben wij geen 2 inkomens.
    Steuntje in de rug financieel??? mijn man werkt en wij krijgen echt geen steuntje in de rug.
    We hebben nergens recht op, en denk maar niet dat we zoveel verdienen.

19. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    @Missgwen, echt knap dat je dit zo doet, petje af!

20. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    En het verschilt volgens mij ook weer per gemeente.

Deel Deze Pagina