Onze kleine meid heeft een SUA ( 2 aders ipv 3 in navelstreng ) dit is bij de 20 weken naar voren gekomen, we hebben een uitgebreide GUO gehad in het Radboud en alles was perfect! Geen reden meer om ons zorgen te maken. Nu heb ik vandaag een groeiecho ( standaard bij VK ) gehad er kwam een totaal gemiddelde uit van 30w en 1dg en ze weegt ongeveer 1600 gram. Het buikje kwam uit op 31w en de rest kwam uit op 29w en 6dg zo ook haar bovenbeen botje, nu vroeg de VK hoe deze was bij de GUO in het Radboud, dit is ons niet verteld want alles was perfect! ( ze was toen met haar gewicht wel iets onder gemiddeld, maar gewoon prima ) en heeft het echo fototje van dat bovenbeen botje ook afgedrukt samen met 2 overzichtjes van de metingen en 1 voor ons zelf ). Hier maak ik me toch beetje "zorgen" over, misschien helemaal niet nodig, maar sinds de SUA maak ik me gewoon sneller zorgen! De VK was overigens helemaal niet bezorgd of iets dergelijks en alle metingen vallen binnen de "lijnen". Hoop dat er damens zijn die me wat gerust kunnen stellen en hun ervaring/mening willen delen. Liefs
joh, niet druk om maken om de groei, ze zit eigenlijk gewoon op termijn! Misschien als je haar volgende week weer zou meten, dat ze dan weer echt op de termijn zit. Onze dochter had ook 2 ipv 3 aders in de navelstreng, ook uitgebreide echo gehad, was verder niets uitgekomen, en ze groeide gewoon helemaal goed. Niet druk om maken hoor, komt gewoon goed!
Het scheelt maar 6 dagen met je werkelijke termijn! Dat is echt te verwaarlozen. Ze heeft gewoon wat kortere beentjes. Het hoofd en het buikje zijn de belangrijkste metingen voor achterblijvende groei. Ze maken zich pas zorgen bij een achterstand van 3 weken of meer. Dus voor nu lekker proberen te genieten, al snap ik heel goed dat je je toch een beetje zorgen maakt! Gaan ze de groeiecho nog herhalen? Ik krijg maandag de eerste (van 3) groeiecho's omdat onze dochter dysmatuur was maar daar merk je verder niks meer van. Probeer lekker te genieten!! (Ik weer overigens niks over sua)
Bedankt voor de reacties De groei echo word over 3 weken herhaald overigens ook gewoon standaard. Het hoofdje lag op de zelfde termijn als de beentjes en haar buikje lag 2 dagen voor. Bij een SUA kunnen kindjes sneller een groei achterstand oplopen, en te korte beentjes kan een symptoom zijn van het down syndroom en kindjes met Down kunnen weer een nier afwijking hebben met daarbij de SUA. Ons kindje is uitgebreid gecheckt bij de GUO en heeft verder geen afwijkingen maar ook al is de groei echo gewoon prima binnen de lijnen, kan ik dat toch moeilijk van me afzetten. Gelukkig dat je daar niks meer van merkt bij je dochter! En ook fijn dat ze nu 3 groei echo's gaan doen!
Ik snap dat je onzeker blijft hoor. Zou dat zelf ook hebben! Ik wist helemaal niet dat kort bovenbeen een kenmerk van down is. Bij mij zijn het hoofd en de buik steeds kleiner. Ik heb me nooit ingelezen naar een SUA dus weet niet precies hoe of wat maar je schrikt toch altijd als er iets is dat eigenlijk anders hoort te zijn en maakt je daar dan toch (onbewust) zorgen om, ondanks dat een arts zegt dat dat niet hoeft. Hopelijk is de volgende groei echo goed of onveranderd! Succes met de laatste weken!
Qua gewicht prima hoor! ... Hier was de kleine met 30+1 1556 gram ... Ook bij ons lagen de beentjes achter qua groei maar dat had/heeft onze oudste dochter ook en nog steeds .. Lekker verder genieten!
Hi MamaOktober, wij lopen precies gelijk! Ik heb vandaag mijn groei echo gehad (30 +6), ook door SUA en alles is ook perfect. Aan de ene kant toch wel fijn, vind je niet? 2 extra echo's, terwijl er eigenlijk niets aan de hand is! Om je ook gerust te stellen, kindjes groeien gewoon anders, ik weet niet hoe lang jij of je vriend/man is, maar dat speelt ook een rol. Ik zou me echt geen zorgen maken om de SUA. Nog maar 9 weekjes te gaan, geniet er van (en nu mijn eigen advies opvolgen )