Afbouwen rond een jaar

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Saar22, 4 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ons kleine meneertje wordt bijna 1 jaar en ik wil dan helemaal gaan afbouwen.
    Ik geef nu nog 2 voedingen (ochtend en avond).
    Hebben meer mensen dit gedaan en hebben jullie nog kv gegeven? Ik wil dit laatste namelijk vermijden, omdat het volgens mij niet nodig is.
    Ik wil eerst de ochtendvoeding eraf halen en daarna de avondvoeding in de hoop dat mijn productie gewoon helemaal terugloopt en meneertje niet eens meer wil. Hoe ging dit bij jullie?

Ik vind het nogal spannend om af te gaan bouwen. Dochterlief hield er rond haar 1e verjaardag zelf mee op i.v.m. mijn zwangerschap. Dus ik zoek gewoon even wat positieve verhalen:)

2. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Ik ben begonnen met afbouwen ongeveer een week na haar eerste verjaardag. En ook ik had alleen nog de ochtend en avond over...
    Heb eerst de avondvoeding geschrapt, ze ging ook wel eens zonder slokje drinken naar bed als er opgepast werd (flesweigeraar ;)), dus zag daar niet veel problemen in. Dit ging best goed en heb na anderhalve week ook de ochtendvoeding eraf gehaald. (Daar had mijn lijf ietsje meer moeite mee...)
    Ik moet wel zeggen dat het bij mij vrij snel al minder werd qua productie. Ze dronk steeds korter en had op een gegeven moment er ook minder interesse in. Ik moest alleen de eerste weken nog wel oppassen dat ik niet het woord drinken gebruikte, dan kwam ze naar me toe gekropen om aan mijn shirt te trekken. Dat woord associeerde ze namelijk nog met de bv! :)

Ik heb trouwens geen kv meer in huis gehaald, heb haar 'gewone' melk gegeven.

3. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Hier niet afgebouwd, maar mijn oudste is zelf gestopt rond 15mnd. Ik heb geen kv gegeven, maar wel nog even Bio Groeimelk (zonder smaakjes). Onze melk was voor haar toen (nog) niet geschikt, en gezien haar prematuriteit kon ze die groeimelk wel hebben. Ik zou dus geen kv meer geven, maar volle melk of eventueel groeimelk.

4. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties.

NMV: oh ik hoop ook zo dat die productie snel terugloopt en dat inderdaad de interesse ook verdwijnt. Klinkt goed zo.

Mamamaya: Ik wacht liever niet op het zelf afbouwen. Ben er echt klaar mee. Ben al ruim 3 jaar zwanger of voedende en het is genoeg geweest;).

5. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Opvolgmelk (nr 3 t/m zoveel) is gewoon onzin. De nr2 melk is tot een jaar (vanaf 6 maanden) en heeft dus nu niet zoveel zin meer. Goede alternatieven zijn gewoon volle of halfvolle melk. Of natuurlijk karnemelk.

Nichtje van mij heeft ook echt pardoes afgebouwd. Vaak wilde haar kleine gewoon nog even sabbelen zonder te drinken, (want productie had ze niet meer), die heeft haar gewoon in bed laten liggen en laten huilen. Denk niet dat je dat wilt.... ;)
    Ik weet niet eigenlijk of er "iets" bestaat waardoor de productie terugloopt?

6. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Salie of muntthee remt de productie, maar is niet aanbevolen bij (kans op) zwangerschap wegens een verhoogd risico op miskraam.

7. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Beide kinderen heb ik tot 1 jaar gevoed. Aan het eind ook alleen ochtend- en avondvoeding. Ik bouwde niet 1 voeding af, maar let er meer tijd tussen……dus een paar dagen van ochtend naar ochtend (24 uur ertussen) toen van ochtend naar de volgende avond (36 uur) toen van ochtend naar 2 dagen later ochtend (48 uur) Op een gegeven moment was het klaar.

8. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Tompoes: Ja daarom wil ik het ook niet geven;) Ik heb helaas nog wel (wat) productie. hij drinkt die 2 voedingen echt nog. Dus ben heel benieuwd hoe dat gaat.

Mamamaya: Oke dan zou ik wel salie/muntthee kunnen proberen tzt ik ben nu niet zwanger en is ook niet de bedoeling.

DDS: Oké dat kan ook nog. Hadden je kindjes dan niet heel erg moeite met het onregelmatige van de voedingen? Hier zijn ze nogal van de regelmaat maar dat zou ik ook nog kunnen proberen. Bedankt voor de tip.

9. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Volgens mij niet…( ik kan het me niet meer herinneren:))
    Op de momenten dat ik geen bv gaf, een flesje "gewone" melk gegeven en lekker knuffelen.

10. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Een flesje melk kan ook nog inderdaad. Ik ga het helemaal zonder proberen:)

11. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ik heb het zo afgebouwd als dds.
    Oudste dochter rond 14 maanden, jongste rond 16 maanden. Positieve ervaringen.
    Bij zoon kan ik nog geen afscheid nemen. Ik geef hem al 3 maanden de ochtend- en de avondvoeding.

12. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

5 nov 2010
    4.052
    941
    113
    Vrouw
    Interessant. Ik wil ook gaan afbouwen. Maar de kleine krijgt hier nog rond 19 en dan 23 en ochtend soms. Wil dus eerst die van 23 eraf, dan de ochtend en dan die van 19. Hier is het alleen zo dat hij om 19 1 borst drinkt en dan dus op 23 voor de andere komt, wel fijn dat ik dan weer even leeg ben vooral als ik moet werken en dan dus de ochtendvoeding over sla, maar het liefst zou ik om 19 beide borsten geven en dan 23 niets.

Hier dus ook nog in dubio over wat slim is en hoe het beste.

13. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Even een korte update:
    Donderdag heb ik de laatste ochtendvoeding gegeven en hij taalt er niet eens naar de afgelopen 2 ochtenden. Ik heb ook geen last van stuwing ofzo dus het afbouwen verloopt top. Ik hoop nog wel even door te gaan met de avondvoeding en duim dat het afbouwen daarvan net zo eenvoudig gaat als deze voeding.

14. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Dat was een eitje dat afbouwen. Gisteravond weigerde hij ineens de borst. Vanavond nog een keer geprobeerd maar meneer wil niet meer. Dankbaar dat ik weer bijna een jaar heb mogen voeden.

Deel Deze Pagina