Elke 1 1/2 tot 2 uur willen drinken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Rana84, 26 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rana84

Rana84 Actief lid

12 dec 2011
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Mijn dochtertje is 5 en een halve week oud. Ze is met 38 weken zwangerschap geboren doordat ik ingeleid ben, omdat ze in de buik niet meer groeide en er te weinig vruchtwater was. Haar geboortegewicht was 2400 gram en lengte 48 cm. Vier dagen lang heeft ze een maagsonde gehad omdat ze niet wilde drinken. Doordat ze niet bij mij kon drinken en ik toch wel borstvoeding wilde geven heb ik afgekolfd en heeft ze dat via de sonde gekregen. Na de sonde heeft ze de voeding via een flesje gekregen. Na 2 weken kreeg ik het voor elkaar dat ze bij mij dronk, maar alleen overdag. S´nachts raakt ze namelijk volledig in paniek wanneer ik haar aan de borst probeer te leggen. Waarschijnlijk komt de melk naar haar zin niet snel genoeg wat wel het geval met een flesje is. Ook heb ik er in de nacht te weinig geduld en energie voor, want ze drinkt soms meer dan een uur bij mij (overdag). Ze drinkt eerst ongeveer 15 tot 20 minuten, (heel onrustig) valt dan in slaap, ik leg haar neer, ze wordt wakker en huilt, ik leg haar weer aan de borst, ze drinkt weer een paar minuten en valt weer in slaap. En zo gaat het dan een paar keer door totdat ik haar ongeveer 20ml in de fles geef en dan is het goed. Dit is ontzettend vermoeiend vooral omdat ze elke anderhalf tot twee uur komt om te drinken en dat ook in de nacht.

Ook heeft ze (vooral in de nacht) veel last van darmkrampjes. Ze huilt niet maar maakt veel (druk)geluiden, beweegt veel met armen en benen en geeft gilletjes. Dit in combinatie met elke anderhalf tot 2 uur willen drinken zorgt ervoor dat we bijna geen slaap meer krijgen.

Genoeg melk heb ik geloof ik wel. In de ochtend kolf ik per borst ongeveer 180ml voor de volgende nacht. Overdag kolf ik om de 3 uur ong 50ml per borst.

Ik weet even niet meer wat ik moet doen. Ik wil haar heel graag volledige borstvoeding geven tot 6 maanden, maar zoals het nu gaat kan ik niet langer volhouden. Ik ben alleen maar bezig met voeden en kolven en in de nacht krijg ik bijna geen slaap meer waardoor ik oververmoeid ben en concentratieproblemen heb.
    Ik hoop dat jullie me kunnen zeggen wat ik hier fout doe en me tips kunnen geven.

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    #2 Saskia, 30 apr 2012
    Laatst bewerkt: 30 apr 2012
    Hoi Rana.

Goed om te horen dat je graag BV wilt geven. Vervelend voor je dat het je zwaar valt.

Het kolven:
    Kolf na een voeding, niet voor een voeding. (het beste is als er ongeveer 1-1,5 uur tussen zit voor je haar weer aan de borst legt.) Is het nodig dat je zo vaak kolf? Misschien kan je af met minder kloven als het advies voor in de nacht lukt?

Buikkrampjes:
    Buikkrampjes kan een slokje BV helpen. (geen voeding) De krampjes komen doordat de darmen de verkeerde kant op werken. Door een slokje BV te geven zorg je ervoor dat ze weer de goede kant op gaan werken. Een warm kussentje op de buik en over de buik wrijven kan ook helpen.

In de nacht:
    Je zou kunnen proberen om het eerste toeschietreflex met de hand op te wekken, zodat je melk al gaat stromen en je dochter niet (lang) hoeft te wachten op de melk. Dit kab je doen door je borst met een warme doek te masseren, richting de tepel.

Onrust:
    Dit kan door de darmkrampjes komen, maar kan ook zijn omdat ze de controle over haar armpjes nog niet geheel onde controle heeft en de wereld nog iets te groot voor haar is. Inbakeren zou een optie kunnen zijn om haar rust te bieden. Bv een bakerzak, hier kan ze wel haar armen en benen bewegen, maar minder heftig dan zonder bakerzak. Laat haar niet langer dan 4 uur slapen als je haar inbaker.

Lang drinken:
    Drinkt ze echt, of is ze op een gegeven moment aan het sabbelen? Hoe hapt ze aan bij het voeden? Drinkt ze goed slokken of kleine slokjes?
    Het is belangrijk dat ze een grote hap neemt en een groot deel van de tepel of geheel in de mond verdwijnt. Waarna ze eerst snel zal zuigen en daarna lange tuigen zal maken. Deze reeks kan ze een aantal keer herhalen.

Mocht het voeden overdag nog lang duren en blijf ze frequent komen, dan zou ik een lactatiekundige bij je in de buurt laten meekijken met een voeding.

Gr. Saskia

Deel Deze Pagina