Beste, Sinds een paar dagen zit ik met een vraag die maar niet opgelost geraakt. Ik ben momenteel 32 weken en 5 dagen ver en vroeg me af of het mogelijk is dat de baby nu al ontlasting heeft. Kan het kindje daar van sterven, hoe merk je dat je kindje dat gedaan heeft, kan ik dat proberen te voorkomen? Hebben jullie soms een site waar ik daar meer inormatie over kan vinden? Ik heb al proberen opzoeken via google, maar nergens vind ik duidelijk informatie die me gerust stelt. Groetjes Valeke
Hoi Valeke, je kindje slikt voortdurend vruchtwater in en daarin zitten cellen, huisdsmeer, haartjes etc. Dit komt in de darmpjes bijeen en wordt meconium genoemd. De meeste baby's lozen dit pas na de geboorte, maar soms zijn de darmpjes al dusdanig rijp dat het al in de baarmoeder gebeurd. De kans is dus groter naarmate je verder zwanger bent. Poep in het vruchtwater door rijpe darmpjes zien we niet vaak voor de 39-40 weken. Maar het kan wel. Vaak is er dan meer aan de hand en heeft het kindje het niet lekker meer (kan ook gebeuren na 40 weken). ALs een kindje in het vruchtwater heeft gepoept is extra controle nodig en wordt het over het algemeen een ziekehuisbevalling onder leiding van de gyn. Juist om net die ene eruit te vissen die heeft gepoept omdat het het niet lekker heeft en niet zozeer omdat zijn darmpjes rijp zijn. Poep in het vruchtwater kun je zelf niet merken, da's het lastige, maar zeker bij jou termijn zou ik me er geen zorgen over maken. Zeker niet als het kindje goed beweegt. Dat is het enige waar jij zelf goed op moet letten, want dat is een heel belangrijke graadmeter over de conditie van het kindje. Je kunt eens kijken op de site van de nvog. Daar kun je vast wat vinden over meconiumlozing voor de geboorte. Groetjes Brigitte