Irem krijgt nu ongeveer 4 weken groenten en fruit. Voorheen had ze altijd lekkere vloeibare bv-poep luiers, maar sinds dat ze er wat bij eet, is haar ontlasting heel hard geworden. Het zijn echt keutels die ze er de hele dag door beetje bij beetje uitperst, heel zielig want soms zit ze echt te persen met een moeilijk gezicht. Maar we zijn nu al 4 weken verder en ik zie nog geen verbetering. Doe al af en toe wat olijfolie door het groentehapje maar daar merk ik ook niets van. Iemand ervaringen of tips?
hmm dat is wel apart. mij is altijd verteld dat fruit laxeert. maar een vriendin had precies hetzelfde. denk dat haar darmen er aan moeten wennen. Gijs poept momenteel ook hard (en veel). maar zou het verder ook niet weten. sterkte
mijn dochtertje heeft er ook last van en krijgt ook fruit maar bij mijn dochter is het wel zo dat zij nu een scheurtje heb bij haar poepert en als ze poept dan is het echt krijzen zielig gewoon. al 2 keer bij de dokter geweest ze krijgt nu lactulose maar ze poept nu nog steeds hard ik moet moet over 2 weken weer terug komen en mij dochter je eet al met 5 a 6 maanden al wat maar is tot de dag van vandaag er nog steeds niet aan gewend. of nou ja haar darmen dan he als ik jou was zou ik een proberen vsm druppels of roosvicee laxo anders heb je misschien kans dat hij/zij het zelfde krijgt als de mijne en geloof me het is geen pretje. gr jojo
Hier was het ook zo. Nu heeft ze sinds 2 weken afwisselend harde en zachte ontlasting maar daarvoor waren het echt hele donkere, harde keutels en dan soms wel 25 x per dag een keutel. We hebben haar zelfs een x moeten helpen omdat ze het er zelf niet uitgeperst kreeg. (met veel gehuil erbij) Denk dat het toch wennen is, maar als je zelf het gevoel hebt dat het te lang duurt zou ik gewoon even de huisarts bellen.
en als je een heel klein beetje vers geperste sinasappelsap door het fruit doet? Mijn zoontje ging pas echt goed poepen toen ik ook met groenten begon... Liefs
MIjn dochtertje heeft ook lang last gehad van harde ontlasting na de start met de bijvoeding. Wat hier hielp om enigzins normale poep te produceren: - GEEN banaan geven; - elke dag of appel of peer geven (en dan nog een andere soort fruit erbij); - opletten met aardappel en rijst, hier werken allebei verstoppend; - bruin/ volkoren brood, - gul zijn met boter en olie; - broccoli werkt hier goed voor de darmen Succes! (bij Melisa is het pas na 1 jaar goed gekomen met de ontlasting, en nu eet ze regelmatig banaan en rijst, maar daarvoor bijna nooit)
COmbineer je de happen met een borst voor en een borst na? Dat helpt namelijk bij het verteren, waardoor de poep zachter wordt. Daarnaast, misschien is EN fruit EN groente op een dag toch nog iets te veel? Ze is nog maar 6,5 maand, dan hoeft er echt nog niet zo heel veel naast de borst. Misschien liever toch een weekje alleen groente geven en volop borst en kijken hoe het dan met de ontlasting gaat. In geen geval sinaasappelsap natuurlijk, dat is scherp en allergeen en dat geeft bij van die gevoelige ingewanden veel kans op buikpijn.
Bedankt voor de tips! Ik heb het ook bij de arts van het CB aangegeven en zij zei dat het misschien verstandig was met brood met boter/margarine te beginnen zodat er wat meer vetten binnenkomen. En anders lactulose, maar dat wil ik liever nog even mee wachten. Het is gelukkig niet echt verstopping, in de zin van ik zie altijd wel in haar luier wat ze de vorige dag heeft gegeten dus het komt er wel uit, ze heeft er gelukkig ook geen pijn bij maar het gaat gewoon moeizaam. Dirksmama, ik vind groente en fruit op een dag niet teveel, we zijn al een maand bezig en ze eet er goed van dus ik wil eigenlijk niet minderen. Ik geef echt geen heftige groente- of fruitsoorten. Sassie ik ben begonnen met groenten en na een week fruit erbij maar het is hier vanaf het begin al niet goed. Adi en de anderen natuurlijk bedankt voor de tips!
Nu je het zegt, volgens mij gaat het hier ook beter sinds ik (best een flinke laag) boter op de boterham smeer.
nou dat dan misschien zometeen weer eens proberen...Irem snapt alleen nog niets van brood, ze kauwt ook niet en dan heeft ze weer een veel te groot stuk naar binnen gewerkt. Vind het nog niet zo fijn om te geven dus.
gijs, kauwt ook niet hoor hij zuigt en sabbelt erop en breken er stukjes af maar ik zou er gewoon mee beginnen. ze moet er toch bekend mee raken maar vind het af en toe ook nog eng hoor!
hier ook sinds de bijvoeding vaste ontlasting en soms echt hard met keutels vanmiddag weer veel persen en moeilijke gezichten trekken zitten er net 5 keutels in bij de volgende fles wel weer een volle luier met vaste ontlasting, ze moet er echt aan wennen en heb zelf in de gaten dat als ik haar brood geef dat ze nog meer haar best moet doen om het eruit te krijgen dus hier maar af en toe een paar stukjes brood tussen de middag is ze vroeg wakker dan wel slaapt ze langer dan niet.. heeft geen haast ze gaan al zo snel geen banaan geven maakt overigens niet veel uit het advies is rijpe banaan is prima en zorgt niet voor verstopping de wat groenere banaan zorgt juist wel voor verstopping ze moeten dus goed rijp zijn en dan is het geen probleem succes
Geef je dan in elk geval wel voor elke keer fruit en groente eerst een borst? Want dat helpt echt bij het verteren (als je precies in de luier ziet wat ze gegeten heeft, dan werkt die vertering nog niet echt goed, zijn de darmpjes misschien toch nog niet zo ver uitgerijpt). Jouw melk bevat namelijk enzymen die helpen het eten te verteren, waardoor er kleinere 'stukjes' in de darmen komen. De darmen kunnen de voeding uit groente en fruit dan beter opnemen, waardoor ze er qua voeding meer uithaalt en waardoor de poep ook voor soepeler wordt. Vet is inderdaad ook een prima hulp, beetje olijfolie door de groente, beetje boter bij het fruit, dat helpt vaak.
Als je al een maand aan het bijvoeden bent, dan kan je best eens een boterham gaan proberen. Dan wel een bruine boterham, geen witte en eerst op een korstje laten sabbelen. Lekker met ongezouten roomboter erop. Onthoud dat alle producten die volkoren zijn goed zijn voor de darmwerking; zilvervliesrijst, volkorenpasta en straks als de bruine boterham goed gaat, geef je een volkorenboterham. Aardappel werkt op zich niet stoppend; het zetmeel maakt er een mooie brei van. Je kan door het avondeten ook een klodder boter doen. Mijn zoontje had na twee weken bijvoeding ook vreselijke verstopping, terwijl ik nog gewoon evenveel voedde. Ik ben toen twee weken gestopt en weer opnieuw begonnen, toen ging het gelukkig goed. Rijpe banaan was hier nooit een probleem (een echt rijpe banaan, dus niet de gele maar de al bruin wordende, die bevatten veel suikers) en een sappige peer werkte hier ook uitstekend; ik kon dan meteen een luier gaan verschonen!
bedankt voor de tips zogelukkig! Het gaat hier weer iets beter. Geef inderdaad ook alleen rijpe bananen, vandaag toevallig weer eentje. Ga straks brood proberen met wat boter erop. Had mevrouw eergisteren en gisteren al een korstje gegeven, maar dat gaat heel even goed en dan begint ze keihard te krijsen, alsof het haar pijn doet, heel vreemd, is ook zo weer over maar daarna hoeft ze niet meer. Dus ga nu maar eens gewoon een stukje brood geven.
Geef je het brood toevallig voor een slaapje? Hier begon Yasemin ook telkens heel hard, bijna ontroostbaar te huilen. Kwam er na een paar x achter dat dat was omdat ze moe was. Toen ben ik de boterham na het slaapje gaan geven (dan maar wat later) en toen was het meteen afgelopen.
ehh niet specifiek op gelet. Nu was ze net wakker en eerst wat stukjes brood met roomboter gegeven en daarna een korstje en dat ging toch redelijk goed. Maar ze is er niet echt in geinteresseerd en vindt het ook niet bijzonder lekker ofzo, maar goed, ze heeft een kwart boterham met roomboter op, toch weer een beetje vet en granen!
Ik neem 't terug...... Hahah. Yasemin ook een boterhammetje gegeven nadat ze wakker was, maar nu ging ze ook telkens huilen. Als ik haar weer opnieuw een stuk gaf was het meteen weer over, of een slokje thee, maar waarom ze zo gaat huilen, geen idee. Yasemin vindt een boterham met boter wel errug lekker, ze eet nu met gemak een hele boterham. Ik zou het nu gewoon iedere dag blijven aanbieden, dan gaat het vast snel beter. Een kwart is al een heel goed begin.