Voedingschema 6 maanden kom er niet uit.

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Kleintjuh85, Jun 15, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

Feb 5, 2014
    3,992
    2,283
    113
    Noord-Brabant
    Goedemorgen,

Mijn dochtertje is net 6 maanden.

Nu zit ik een beetje te stoeien met haar voedingsschema.
    Ze eet namelijk bijna iedere dag 100 gr fruithapje en 100 gr groente.
    Ik merk dat ze hierdoor haar 2e fles op de dag niet helemaal maar opkrijgt. Ze drinkt dan 100 tot 120 cc van de 170 cc. De rest van de flessen van 210 cc drinkt ze zo goed als leeg. Is dit een teken dat ik langzamerhand over kan gaan op drie flessen?
    Ze krijgt morgen pas voor het eerst opvolgmelk.

Daarnaast wil ik ook een pap fles van Bambix gaan geven. Wij hebben vanaf dat ze 4,5 maand oud was in haar laatste fles rijstebloem gedaan. Nu willen we dit vervangen door dromiger papje.
    Maar willen haar ook een ontbijtpapje geven. Nu is mijn vraag wordt dit teveel pap?

Schema zou er dan zo uit gaan zien:
    07:00/08:00 fles Bambix fijne granen (kan je hier ook 210 cc van maken?)
    10:00/11:00 fruithapje (kan hier bijv 110 cc opvolgmelk fles bij geven)
    12:00/13:00 fles op opvolgmelk 210 cc
    Maar wat moet ik dan tussen deze 2 tijden geven? Want willen graag dat ze rond dezelfde tijd als ons eet zodat we gezellig met zijn drietjes aan tafel zitten.
    17:00/18:00 uur groentehap + eventueel fles 110 cc
    21:00/22:00 Bambix dromiger papje

Hebben jullie sugesties??

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

Jun 4, 2014
    537
    0
    0
    Hallo Kleintjuh85,

Dankjewel voor je bericht. Nu je dochter 6 maanden is, gaat er inderdaad weer een heleboel veranderen in haar dagmenu! De vaste voeding gaat een groter deel van haar dagmenu uit maken, en je gaat wat minder opvolgmelk geven. Goed om te weten is dat 180cc met 6 schepjes per fles voldoende is. Dat zal er al voor zorgen dat ze haar flessen waarschijnlijk beter leeg zal drinken.
    Ook mag je inderdaad de stap gaan maken van 4, naar 3 flessen per dag. Haar dagmenu komt er dan als volgt uit te zien:

07:00/08:00 papfles of bordje pap met 180cc+6 scheppen, met Bambix fijne granen
    10:00 fruithap
    12:00/13:00 fles 180cc+6 scheppen opvolgmelk
    15:00 150cc water/thee/diksap met een klein tussendoortje (bijvoorbeeld wat fruit, een broodkorstje of 100ml yoghurt)
    17:00/18:00 uur groentehap
    20:00/21:00 Bambix dromerig papje

Wanneer je merkt dat je dochter na haar fruithap de fles om 12.00 nog steeds niet leeg drinkt, mag je het fruithapje eventueel naar 15.00 verplaatsen.

Groetjes Leonie
    Nutricia voor jou

3. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

Feb 5, 2014
    3,992
    2,283
    113
    Noord-Brabant
    Super. Dank je wel voor de snelle reactie. Met dit schema kan ik inderdaad veel meer. Alleen drinkt mijn dochter helaas nog niet of nauwelijks water en/of diksap uit een flesje. Ik oefen er al een maandje mee, ze kan het flesje vasthouden en ze brengt het flesje ook naar haar mondje. Alleen ze drinkt er niet uit, ze sabbelt en bijt op de speen. Terwijl ze natuurlijk ook gewoon melk drinkt uit een fles. Yogurt kan ik wel proberen.
    Verder heeft ze nog geen tandjes, kan ik haar dan wel al een broodkorstje of soepstengel geven? Ze is namelijk ook nog geen stukjes in haar fruit en groente hapjes gewend.

4. Nutricia

Nutricia Bekend lid

Jun 4, 2014
    537
    0
    0
    Wat fijn dat je met dit dagmenu vooruit kunt. Geen zorgen dat je kleine nog niet veel anders drinkt dan de melkvoeding. Het belangrijkste is dat jij het water of de slappe thee blijft aanbieden, je zult merken dat ze vanzelf meer zal drinken hiervan. Oefening baart kunst :)!

Je mag eventueel ook wat extra water aan de melkvoedingen toevoegen, dan geef je ongemerkt wat extra's te drinken.

Een broodkorstje en wat meer structuur in de voeding zou je dan inderdaad vanaf 8 maanden kunnen introduceren. Start met de binnenkant van de boterham en doop dit eventueel in wat opvolgmelk. Hierdoor wordt het wat zachter, waardoor ze dit gemakkelijker kan wegslikken.

Succes!

Groetjes, Karin - Nutricia voor jou.

Share This Page