Stuipen zonder koorts bij baby 1 maand: ervaringen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door raspberry, 29 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ons dochtertje van een maand oud heeft vanavond 2 keer achter elkaar een stuip gehad. De eerste keer hield die enkele minuten aan. Hoe lang precies weten we niet, want we hebben de tijd niet opgenomen, maar lang in ieder geval en voor ons gevoel natuurlijk een eeuwigheid.
    We hebben 112 gebeld en er is een ambulance gekomen, ook omdat ze de afgelopen 2 weken juist gediagnosticeerd is met wpw-syndroom, (een lichte hartafwijking) en we daardoor de afgelopen 2 weken 3 keer op de spoedeisende hulp terecht zijn gekomen met een tachycardie (sterk verhoogde hartslag, alledrie de keren tussen 250 en 300 per minuut).
    De tweede keer volgde zo'n 20-30 minuten na de eerste, en hield veel korter aan.

Nu lees ik op internet vooral over stuipen bij wat oudere kids en spreken info-sites over stuipen bij kinderen vanaf 3-6 maanden en gepaard gaande met (hoge) koorts.
    Caitlyn is natuurlijk nog maar een maand oud en had en heeft geen koorts. Ik ben om die reden benieuwd of er moeders (of vaders :)) zijn die hier ervaring mee hebben bij jonge baby´s en/of zonder koorts. Vooral ook of het een eenmalig iets is geweest of dat het vaker terugkwam en in het laatste geval of er ook een oorzaak voor gevonden is.

2. zustertje

zustertje Niet meer actief

Heftig! Ik heb dit van dichtbij meegemaakt bij mijn beste vriendin... Hun dochtertje heeft dit geregeld gehad (begon met 2 weken oud) aantal keren ambulance geweest zelfs 1 keer de trauma helikopter.

In Den Bosch was het allemaal niks zeiden ze toen zijn ze op aandringen van onze vrienden naar Nijmegen door gestuurd en wat blijkt hun dochtertje heeft verborgen reflux! Nu met medicatie is het niet meer voor gekomen. Pas geleden wel een lichte aanval maar nu is de medicatie iets veranderd en gaat het weer super goed.

3. raspberry

Nou, dat scheelt voor ons iig: we lopen vanwee dat wpw-syndroom al in het radboud. Ook hier (verborgen) reflux trouwens, en de arts op de spoedeisende hulpnoemde dat wel als mogelijke oorzaak. E lag ook flink te slikken toen we op de seh stonden, terwijl delaatste voeding op dat moment al 4 en een half uur geleden was...
    Ik had om die reden zelf al bedacht dat ik de voeding in wilde gaan dikken en volgende week hebben we een controle-afspraak bij de kinderarts hier, dus dan die reflux ook maar eens ter sprake brengen.
    Ik ben tot nog toe trouwens erg tevreden over de kinderpoli en kinderafdeling hier.

4. zustertje

zustertje Niet meer actief

Hopelijk hebben jullie snel gevonden waar het van is want dit is echt slopend!
    Heel veel sterkte met alles!

5. tulip

tulip Niet meer actief

jeetje mina, rozemarijke...jullie blijft ook niet veel bespaard. Wat enorm heftig allemaal, dit en met het hartje!!! Ik heb alleen ervaring met stuipen met koorts maar niet bij zo'n inimini.

Ik vind het zo sneu voor jullie.

6. raspberry

Nee, het voelt wel een beetje alsof alle ongein die je kan treffen bij baby's, ons ook daadwerkelijk treft...
    Nouja, af en toe maar even terugdenken aan wat we vorig weekend op de neonatologie hebben gezien, dat relativeert je eigen situatie toch wel weer.

Vandaag voeding ingedikt op advies van de kinderarts, maar dat helpt maar zeer minimaal. De kinderarts belt morgen terug om te horen hoe het gegaan is. Maar eens even overleggen wat handig is dan, want heb 'r vandaag de hele dag niet neer kunnen leggen omdat het dan direct weer brullen is :(

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    sluit ik me bij aan.. enorm veel sterkte voor dr en natuurlijk voor jullie hele gezinnetje!

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik wil jullie ook even sterkte toewensen en hoop dat je kleine meid zich snel beter gaat voelen.

9. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ik wil je alleen sterkte wensen. Pff, heftig hoor wat jullie allemaal te verduren krijgen.

10. Do1980

Do1980 Actief lid

4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    Rozemarijke, vaak ontstaan koortsstuipen aan het begin van stijgende koorts dus niet zozeer als de koorts al op een hoogtepunt is. Desalniettemin is een (koorts)stuip onder de 3 maanden een medisch noodgeval in de zin dat er wel even goed naar je kleintje gekeken moet worden. Nu begrijp ik dat jullie kleintje dus geen koorts heeft, dus dan zou ik sowieso even contact opnemen met de kinderarts. Gelukkig (of moet ik zeggen helaas) hebben jullie een kort lijntje met het ziekenhuis en hebben ze de medische voorgeschiedenis al paraat.

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.582
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Sterkte meid!!.

12. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wel ervaring met koortsstuipen maar altijd met hoge koorts en ook niet zo jong..

Heeft de arts niet voorgesteld om een hersenfilmpje te maken?? Hier al twee keer gehad puur voor de zekerheid (bij onze dochter komt t echt van de koorts)

Heel veel sterkte!!

13. raspberry

Nee, geen hersenfilmpje gemaakt en geen voorstel om dat te doen ook.
    Maar ze lag maandagavond, bijkomend van die stuipen, steeds voeding terug te slikken, terwijl het op dat moment ruim 4 uur na de laatste voeding was. De arts vroeg dus ook direct of ze dat vaker deed, (ja, voortdurend), en gaf toen dus ook aan dat het daardoor zou kunnen zijn getriggerd, door de pijnprikkel van het maagzuur.
    Dus op basis daarvan en van wat ik hier lees, zijn we daarmee aan de slag gegaan. Voeding indikken haalde de ergste onrust weg, maar daarmee konden we nog steeds haar niet in bedje leggen, want dan was het direct weer mis, (voeding onhoog/wegslikken, hikken en krijsen).
    Sinds gistermiddag zantac gekregen en het krijsen is over. Er komt nog steeds wat voeding wel terug, wat ze weg ligt te slikken en waarvan ze de hik krijgt, maar ze heeft er door de zantac blijkbaar geen pijn meer van en slaapt direct weer een stuk beter!
    Voorlopig houden we het dus maar even hier op :)

14. raspberry

Ze had idd nog geen koorts en heeft die nadien ook niet gekregen. Ze had wel een enorme ondertemp toen ze haar op de seh tempten: 35,4. Maar dat had ze ook toen we 2 weken terug met een tachycardie op de seh belandden en ik heb tijdens die stuip zelf waar kunnen nemen met de stethoscoop, (die hebben we nu in huis vanwege de tachycardieen), dat ze een zeer zwakke en onregelmatige hartslag had op dat moment, (direct na de stuip trok dat ook gelijk weer bij trouwens).
    Heb gisteren en eergisteren telefonisch contact gehad met onze kinderarts en maandag belt hij weer om te horen hoe het nu met de zantac erbij gaat en dan hebben we donderdag een controle-afspraak in het ziekenhuis. Dus dan zullen we alles nog wel eens even uitgebreid doorspreken :)
    Thanks iig voor je info!

15. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen hoor.
    Maar ik verschil nogal in leeftijd met mijn broertje en heb zijn koortstuipen als baby heel bewust meegemaakt.
    Wat ik wilde zeggen is hij had ook geen koorts.
    Het leek soms echt getriggert te worden door temparatuur schommelingen, dus met in bad doen of heel erg actief.

Maargoed, je hebt er weinig aan denk ik.
    Bij hem is nooit een oorzaak gevonden overgins en het is 2/3 keer gebeurt.

Erg eng he, sterkte ermee en hopelijk gebeurt het niet meer.
    Moet vast heftig zijn met zoeen kleintje van 1 maand. :(

16. raspberry

Ja, het was echt heel erg eng. Vooral omdat ze niet huilde, dat maakte het echt heel eng. Dat geschok en die wijd-open gesperde oogjes en dan verder alleen maar stil. Bah, krijg er nog de rillingen van.
    Thirza liep er trouwens omheen te springen en te spelen en had niets door. Tenminste: net dat er iets ernstigs aan de hand was. Ze moest wel lachen omdat Caitlyn zo "gek" deed... maar ik heb 'r dus maar in die waan gelaten.
    Ik hoop het ook nooit meer mee te maken, net als die tachycardieen trouwens. Heb voor de rest van haar leventje wel even genoeg enge dingen bij d'r gezien... ;) :(

Temp-verschil zou dan wel meegespeeld kunnen hebben: het gebeurde nadat ik 'r uit de draagdoek had gehaald omdat ze zich voor een voeding meldde. Ik ben 'r toen een schone luier gaan geven, en toen lag ze dus plat en kwam er direct voeding omhoog. Dat heeft dan samen met het temp-verschil van uit de warme draagdoek komend, misschien wel de stuipen veroorzaakt. Wel handig om te weten, dan kunnen we er op letten dat we voorzichtig zijn met te snelle temperatuursveranderingen, zeker als ze ook al pijn heeft.

17. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Is ook een eng gezicht! Onze dochter heeft 14 koortsstuipen gehad en zelfs de 14de keer schrik ik me nog steeds een ongeluk en iedere keer zeg ik ook, hoop het nooit meer mee te maken. Hier is er geen pijl op te trekken, de meeste stuipen heeft ze bij hoge koorts maar ook op vakantie kreeg ze er weer eentje bij ondertemperatuur (na het zwemmen)

Hopelijk helpt de zantac!

18. raspberry

Pff, ik riep maandagavond al: ik ga hier zelf een hartkwaal van ontwikkelen zeg, van dit soort stress de hele tijd.
    My goodness, 14 keer... wat heftig! :(

19. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    ik krijg inderdaad steeds meer grijze haren ;)

ze komt er gelukkig wel steeds zelf uit (2x niet) dus dat is dan wel positief..

20. raspberry

Caitlyn kwam er hier idd ook zelf weer uit. Eerste keer duurde echt lang, (iig 3 minuten, kan ook langer zijn geweest. Mijn man dacht 10 minuten, maar dat kan ik me haast niet voorstellen als ik er rationeel over nadenk, dat het zo lang geduurd heeft). De tweede keer was veel korter, zal 1-2 minuten zijn geweest.
    Wat doen ze als ze er niet zelf uitkomen?

Deel Deze Pagina